یکشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۳۰۶۳
گزارشگر : ایده ایده
آیت‌الله رشاد:

قیام امام حسین(ع)در طول تاریخ به نماد ارزش‌ها تبدیل شد

آیت الله رشاد گفت: قیام امام حسین(ع) ارزش و اهمیت ذاتی و اکتسابی خود را شناختند به همین دلیل در طول تاریخ به نماد ارزش‌ها تبدیل شد و در مقابل جبهه یزید به نماد ضدارزش‌ها تبدیل شد.

(یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۹
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان؛ آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه در درس خارج اصول که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به بیانات امیرمومنان امام علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره ارزش انسان؛ اظهار داشت: هرکس ارزش و اهمیت وجودی خود را نشناسد هلاک می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان به عنوان برترین مخلوق خداوند متعال دارای ارزش و اهمیت ذاتی و اکتسابی است، عنوان کرد: هرکس بسته به میزان تدبیر، تلاش خود، التزام به تکالیف و اهتمام به تهذیب ارزش خاص خود را به دست می‌آورد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان باید به دو ارزش ذاتی و اکتسابی خود که در تعامل و التزام به تکالیف و تهذیب نفس به دست آورده توجه ویژه داشته باشد، ابراز کرد: سلامت و هلاکت آدمی در رهن و توجه به ارزش ذاتی و اکتسابی است؛ انسان خود را هلاک یا جایگاه خود را حفظ می‌کند و به سعادت می‌رسد.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: شخصی که قدر ذاتی، خلقتی، فطری و هویتی خود را نشناخت خود را ارزان فروخته و به هلاکت می‌رسد. اینکه پس از 1400 سال از واقعه کربلا سپری شده و 72 تن همچنان در قله عظمت، آزادی و آزادگی الگوی بشریت هستند به این دلیل بوده که ارزش جان خود را دانستند که نباید به بهای کم بفروشند. آنها دانستند که خریدار جانشان خداوند و امام حسین(ع) است.

وی افزود: دشمنان حضرت سیدالشهداء(ع) خود را تنزل داده و ساقط کردند و به شخص پلیدی همچون یزید فروختند و آخرت خود را هم از دست دادند و قیمت خود را همان دانستند که مختصر پستی به دست آورند. جبهه امام حسین(ع) نماد همه ارزش‌ها و جبهه یزید نماد ضد ارزش‌ها شدند.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی ارزش‌ها در وجود اصحاب کربلا، بیان داشت: تشخیص تکلیف، موقعیت شناسی، شجاعت در انتخاب، هوشمندی و ذکاوت درعمل به وظیفه و التزام و اهتمام به تکالیف الهی از انسان‌های آگاه، هوشمند، دارای دقت و فهم مردانی ساخت که به سمت کمال اوج گرفتند؛ کسانی هم که چنین باشند روز افزون به سمت کمال حرکت می‌کنند اما اگر انسان این موارد را درک نکند از حیوانات هم پست تر شده و به هلاکت می رسد.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: آن کسانی که ارزش خود را نشناسند به هلاکت می‌رسند و صرف کار علمی یا سخن از ارزش خود گفتن کافی نیست بلکه ارزش وجودی را باید در عمل نشان داد.

(یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۹
https://news.masjed.ir/u/mbn
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید