دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۰۲۴
گزارشگر : محسن عزیزی
کمیته کارشناسان اعلام کردند:

​مسجد بزرگ کوردوبا در اسپانیا نباید تحت مالکیت کلیسا باقی بماند

در حالی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون مسجد بزرگ کوردوبا در اسپانیا که سال ها پیش به یک کلیسا تغییر کاربری داده، تحت مالکیت کلیسای کاتولیک قرار گرفت، کمیته جدید تشکیل شده توسط شورای محلی این شهر، اعلام کرد که مسجد باید به عموم تعلق بگیرد.

(دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۵۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از دیلی صباح، در پی اختلافات نظر و نگرانی ها در رابطه با حقوق مسجد بزرگ کوردوبا در اسپانیا، کمیته ای که توسط شورای محلی شهر کوردوبا ایجاد شده، با مالکیت کلیسای کاتولیک بر این مسجد مخالفت کرده و اعلام کرده مالکیت این مکان تاریخی باید عمومی باشد. این بنای باستانی در گذشته یک مسجد مسلمانان بوده که پس از روی کار آمدن مسیحیان به یک کلیسای کاتولیک تغییر یافته است.

این کارشناسان اعلام کردند که این «مکان میراث باستانی جهانی یونسکو» نباید تحت  مالکیت هیچ کلیسا یا سازمان دیگری باشد و به مالکیت عمومی تعلق دارد.

این کمیته با سرپرستی فردیکو مایور زاراگوزا، یک مدیر سابق یونسکو، وظیفه تعیین ادامه مالکیت این مسجد تاریخی را توسط کلیسا به عهده داشت. این مسجد که بنایی تاریخی و منعکس کننده تاریخچه دینی کوردوبا می باشد، درسال 786 توسط عبدالرحمن یک حاکم مسلمان ساخته شد و در طی سال ها توسعه یافت. در زمان حاکمیت مسیحیان در سال 1236، این مسجد با وجود مخالفت مسلمانان منطقه به یک کلیسای کاتولیک تغییر کاربری داده و در سال 2006 تحت مالکیت اسقف اعظم کاتولیک قرار گرفت.

گزارش اخیر اعلام کرده که پرونده مربوطه باید به دیوان قانونی منتقل شده تا مالکیت کلیسای کاتولیک لغو شده و این مکان باستانی به مالکیت عمومی بازگردانده شود. این کمیته همچنین اعلام کرد که تصمیم گرفته شده در سال 2006 هیچ اعتبار قانونی ندارد. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که تصمیم گرفته شده در رابطه با این مسجد «ناعادلانه» و «مغایر با منافع مردم کوردوبا» بوده است.

لازم به ذکر است در سال 2013 هزاران نفر با امضای دادخواستی، از مقامات محلی خواستند به جای مالکیت اسقف اعظم کاتولیک، این مکان به یک جایگاه میراث فرهنگی تبدیل شود. گفتنی است مسئله مسجد یا کلیسا بودن این مکان زمانی تنش برانگیز شد که گروهی از مسلمانان اجازه نماز خواندن در این مکان را از  دست داده و در سال 2010 جمعی از مسلمانان سعی داشتند در داخل این مسجد نماز به پا دارند.

گفته می شود این مسجد که در زمان حکومت مسلمانان در اسپانیای آندلس بسیار شهرت داشته پس از مسجد مقدس مکه و مسجد آبی استامبول، از نظر وسعت، بزرگترین مسجد مسلمانان محسوب می شود و یکی از معدود اماکن عبادی مسلمانان است که تماما در اروپای غربی حفظ شده است و این مسجد که نمونه خاصی از معماری اسلامی و موریش در اسپانیا است.

(دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۵۵
https://news.masjed.ir/u/ki7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید