چهارشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۳۰۰۹
گزارشگر : محمد قدس
مدیر ناحیه علامه امینی:

اخلاق محوری برای امام جماعت یک مولفه ضروری است

مدیر ناحیه علامه امینی با بیان اینکه اخلاق محوری برای امام جماعت یک مولفه ضروری است، گفت: همانطور که یک پرنده برای پرواز کردن به دو بال احتیاج دارد امام جماعت مسجد هم برای اداره و مدیریت مسجد به دو بال اخلاق و تخصص احتیاج دارد.

(چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد،‌ حجت الاسلام والمسلمین حسین صنوبری مدیر ناحیه علامه امینی در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، با اشاره به برنامه ریزی سه ماهه مرکز برای برگزاری دوره‌ها، گفت: در این مدت جلسات متعدد شورای معاونان و جلسات مدیران در این رابطه تشکیل شد و در نهایت تصمیم بر این شد برنامه اردویی با تعداد محدودی از ائمه جماعات هر دو ناحیه ظرف مدت یک ماه تا چهل روز برگزار شود.

وی افزود: برگزاری اردو با حضور ائمه جماعات دو ناحیه یعنی حدود 100 تا 150 نفر، مزیت‌هایی داشت از جمله این که در همایش‌های گذشته که با حضور 2هزار نفر برگزار می‌شد شرکت کنندگان در اردوها راحت نبودند و جلسات به صورت کارگاهی نبود، در نتیجه دوره‌های آموزشی خیلی مفید فایده نبود و آقایان ائمه جماعات به طور کامل در رابطه با مدیریت مساجد توجیه نمی‌شدند، به نظر بنده برگزاری اردو به این شکل کمک شایاتی در تغییر نگاه ائمه جماعات به مدیریت مسجد دارد.

حجت الاسلام صنوبری با بیان اینکه اساتید این طرح اردویی توجه ائمه جماعات را به مسجد طراز انقلاب اسلامی و معیارهایش از جمله خلاقیت، مسئله شناسی و مواردی از این دست جلب کردند، ابراز کرد: الحمدلله این ظرفیت در ائمه جماعات زیر چهل سال وجود دارد و آنها می‌توانند در ابعادی که ذکر شد، رشد و پیشرفت داشته باشند، به اعتقاد بنده اگر این چنین اردوهایی یکی دو بار دیگر تکرار شود قطعا تاثیرات بیشتر و بهتری خواهد داشت.

مدیر ناحیه علامه امینی با بیان اینکه مدیریت مساجد در این چند سال اخیر بسیار قابل توجه بوده، اظهار داشت: ما در طول سال‌های گذشته تا به امروز مشکلات، نیازها و وضعیت مساجد را در جلسات مرکز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و وضعیت مساجد استان تهران و شهرستان‌ها به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد همچنین این موضوع که چه کارها و برنامه‌هایی ما را به چشم‌انداز تعریف شده برای مساجد نزدیک می‌کند و نیز خلاها و مشکلاتی که معمولا در مدیریت مساجد وجود دارد احصاء و در جلسه مطرح و کارشناسی می‌شود در نهایت با کمک خرد جمعی تصمیم گرفته می‌شود که در اردوها و همایش‌هایی که برگزار شود این مشکلات مطرح شده و راهکارهایی برای آن آموزش داده شود.

وی ادامه داد: از سال 91 و 92 به بعد در این مباحث کارهای خوبی صورت گرفته است و می‌توان گفت بالغ بر 70 درصد پیشرفت داشتیم، ائمه جماعات نه تنها در نوع مدیریت مساجد و مسائل مرتبط دیگر آموزش‌های لازم را دیده و بنیه علمی خود را تقویت کردند بلکه بعضا ابتکارها و ایده‌های برخی ائمه جماعات در مساجد مختلف در این نشست‌ها و اردوها به دیگر ائمه جماعات انتقال پیدا کرده و وضعیت مساجد سروسامان بهتری پیدا کرده است. به جرات می‌توان گفت مساجد امروز نسبت به مساجد 5 سال قبل وضعیت مناسبت‌تری پیدا کردند.

حجت الاسلام صنوبری اخلاق محور بودن امام جماعت را یکی از مهمترین مسائل دانست و گفت: همانطور که یک پرنده برای پرواز کردن به دو بال احتیاج دارد امام جماعت مسجد هم برای اداره و مدیریت مسجد به دو بال اخلاق و تخصص احتیاج دارد، صرف این که کسی در حوزه درس خوانده و معمم شده برای مدیریت مسجد کافی نیست بلکه حتما باید دانش مدیریت داشته و آموزش‌های لازم جهت یک مدیریت کارآمد را ببیند، بنابراین نه تنها باید یک امام جماعت موفق و مدیر لایقی باشد بلکه باید دوره‌های کارآموزی را نیز بگذراند.

مدیر ناحیه علامه امینی ادامه داد: افراد اندیشمند، متفکر، صاحبان خرد و صاحبان ایده قطعا مدیران بهتری برای مساجد هستند به همین خاطر ائمه جماعات باید با گذران دوره‌های آموزشی خود را مجهز به علم مدیریت نمایند. در شهرستان ما مدیریت بیشتر مساجد مدیریت قومی قبیله‌ای است، ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که ذهنیت مردم نسبت به امور مساجد ذهنیت خوبی باشد و تصور نکنند امور مساجد می‌خواهد مسجد را از دست آنها خارج کند، مردم باید بدانند که کار ما پشتیبانی از مساجد و ائمه مساجد است. آموزش‌هایی که ما ارائه می‌دهیم برای ائمه جماعاتی که آموزش پذیر و زیر چهل سال هستند مفید است.

وی در پایان با تاکید براینکه اخلاق محوری برای امام جماعت یک مولفه ضروری است، خاطرنشان کرد: اما تنها اخلاق محور بودن کافی نیست، امام جماعت باید علم و دانش مدیریت، اخلاق شایسته، زبان لین، برخورد مناسب، عدالت، تخصص، کاربلدی و توانایی لازم جهت عجین کردن مسجد با زندگی مردم و توانایی جذب جوانان و نوجوانان همه این خصوصیات را با هم داشته باشد چراکه مسجد تنها محل عبادت نیست بلکه مسجد باید کارکرد اجتماعی داشته باشد.

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۶:۰۰
https://news.masjed.ir/u/lz6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید