یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۹۹۰
گزارشگر : ایده ایده
گزارش؛

دوره تخصصی مدیریت مسجد در یک نگاه

دوره تخصصی مدیریت مسجد با حضور بیش از 1000 امام جماعت مساجد استان تهران پایان یافت.

(یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۰۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، دوره تخصصی مدیریت مسجد که چهارشنبه 17 مردادماه در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) در دماوند برگزار شده بود پس از ده دوره دو روزه غروب پنجشنبه 15 شهریور به کار خود پایان داد.

»دروه تخصصی مدیریت مسجد« در ادامه طرح‌های آموزشی، به صورت طرحی تجمیعی، نظام‌مند و یکپارچه برای ائمه جماعات استان تهران و به منظور آشنایی بیشتر با نظام‌های مالی، حقوقی، فرهنگی و مهندسی برای مدیریت بهتر در مساجد برگزار شد.

اهداف این دوره را می‌توان تذکر، تعلم، سازماندهی، سجنش و ارزیابی مبتنی بر منویات رهبرمعظم انقلاب معرفی کرد. لذا جامعه هدف این دوره را ائمه جماعات جوان و فعال، تشکیل داده بودند. همچنین ائمه جماعاتی که در سال جاری حکم آن‌ها تمدید می‌شود و امامان جماعتی که مساجد محوری و اصلی در استان تهران را امامت می‌کنند.

در هر مرحله از «دوره تخصصی مدیریت مسجد»، قریب به ۱۵۰ نفر پذیرش ‌شدند و در کل دوره قریب به 1000 امام جماعت شرکت داشتند. تعداد کل دوره‌ها نیز ۱۰ مرحله دو روزه بود. در طی این دوره هجده ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد به صورت تک و یا چند ناحیه‌ای با توجه به تعداد ائمه جماعات هر ناحیه شرکت داشتند.

کیفیت کلاس‌ها و سطح اساتید دوره

خط و محور اصلی دوره‌ها ذیل موضوع «برنامه‌ریزی» تعریف شده بود. لذا کلاس‌هایی با محتوای «اصول برنامه‌ریزی»، «مسأله شناسی و رصد» و «خلاقیت و برنامه‌ریزی» ارائه شد. اساتید این کلاس‎ها، اساتیدی که مساجد را به خوبی می‌شناختند، کسانی که خود یا امام جماعت بودند و یا در دوره‌ای امامت مسجد را بر عهده داشتند.

کلاس‌های نظام فرهنگی نیز استادان مخصوص خود را داشت. استادان این کلاس‌ها، کارشناسان فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بودند که طرح‌های مختلف این معاونت را به خوبی می‌شناختند و در اجرای آن حضور موثر داشتند.

آنچه در دوره‌ها گذشت

لزوم بصیرت افزایی و همچنین ارتقای سطح دانش سیاسی ائمه جماعات، یکی از دغدغه های اصلی این دوره بود، تا ائمه جماعات در مواجهه با مسائل سیاسی، بتوانند دشمنان و فتنه گران را شناخته و مصداق« تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» باشند. از همین جهت کلاس هایی به منظور افزایش بصیرت سیاسی برای ائمه جماعات در نظر گرفته شد، که توسط چهره های سیاسی و انقلابی به آنها ارائه شد.

بنابر این گزارش، اساتیدی همچمون حجج اسلام مهدی طائب، آقایی، مصلحی و صفار هرندی و تنی چند از افراد برجسته حوزه سیاست و رسانه، ائمه جماعات را با مسائل روز و همچنین آگاهی از فتنه‌های پیش‌رو آگاه می‌کرند. این کلاس‌ها در روز دوم و قبل از مراسم اختتامیه برگزار می‌شد.

فضای دوره

فضای دوره از معنویت خاصی برخوردار بود، فضایی که با حضور طلبه‌های جوان و حال و هوای حوزه و حجره، خاطرات دوران طلبگی را برای آنها تداعی می‌کرد. علاوه بر آموزش، گعده های دوستانه و کلاس‌هایی نزدیک به فضای حوزه، طراوت خاصی را در دوره حاکم کرده بود. در گزارشی که معاونت جذب و آموزش در پایان دوره ارائه داده بود رضایت ائمه جماعات از این دوره قریب به 100 درصد بود.

در ابتدای هر دوره بعد از مراسم افتتاحیه، کلاس اصول و روش‌های برنامه ریزی مسجد در قالب یک کلاس ۹۰ دقیقه‌ای برای ائمه جماعات نواحی، توسط معاونت جذب و آموزش ارائه می‌شد و بعد از آن نیز سه کلاس دیگر با مضمون رصد و مساله شناسی مسجد و خلاقیت در برنامه ریزی مساجد،‌ با ارائه حجج اسلام، حجت الاسلام پرویزی، حجت الاسلام خداداده(امام جماعت مسجد صنیع الدیوان) و حجت الاسلام اصلانی(مدیر ناحیه عبدالعظیم(ع)) برگزارمی‌شد.

روز دوم اما متفاوت آغاز می‌شد. کلاس مسجد طراز انقلاب اسلامی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری آغازگر روز دوم هر دوره بود و پس از آن کلاس‌های استقرار نظام فرهنگی امور صیانتی و نظارتی در مسجد، استقرار نظام مالی و استقرار نظام مهندسی تا ظهر ادامه داشت.

نماز آیت الله جوادی آملی

نماز ظهر روز دوم هر مرحله از دوره علاوه در محل اردوگاه در مسجد محله احمد آباد نیز، به امامت آیت الله جوادی آملی برگزار می‌شد که ائمه جماعات داوطلب می‌توانستند در آن شرکت کنند. بنا بر گفته ائمه جماعات شرکت کننده در دوره این قسمت از دوره جایگاه خاصی داشت.

اختتامیه دوره

پس از کلاس مسجد انقلابی، پیشتاز در مقابله با فتنه‌ها و بصیرت افزایی توسط چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای مراسم اختتامیه برگزار می‌شد.

مراسم اختتامیه با سخنرانی حجت الاسلام نوری معاون جذب و آموزش آغاز و سپس با قرائت بیانیه کمیته داوران، برگزیدگان دوره معرفی می‌شدند. در هر دوره ده نفر از کسانیکه از ایده‌‎ و برنامه خوب و جدیدی برخوردار بودند تقدیر می‎شد و به سه نفر اول جوایزی اهدا می‌شد.

ایده ها و برنامه های مورد نظر ائمه جاعات برای مساجدشان، در کاربرگ هایی که اول دوره به ائمه جماعات تحویل می‌شد، درج و توسط کمیته داوران بررسي می‌‎شد.

کمیته داوران را معاونین مرکز و مدیران نواحی شرکت کننده تشکیل می‎دادند.

(یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۰۸
https://news.masjed.ir/u/j7w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید