شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۹۷۸
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

«مسجد تورنتو» در زمره مراکز اجتماعی پرطرفدار پایتخت کانادا

مسجد تورنتو در سال 2002 تاسیس شده و امروزه در زمره پرطرفدار ترین مراکز اجتماعی ایتخت کانادا به حساب می آید.

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۰:۰۵

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: مسلمانان یکی از اقلیت های مذهبی در کشور کانادا را تشکیل می دهند. بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۱ در کانادا، جمعیت مسلمانان این کشور ۵۷۹٬۶۴۰ (کمتر از ۲٪)است. همچنین طبق تخمین در سال ۲۰۰۶ ۷۸۳٬۷۰۰ نفر یا حدود ٪۲٫۵ است.

براساس سرشماری سال ۱۸۷۱، در مجموع دوازده نفر مسلمان در کانادا زندگی می‌کرده‌اند. این رقم در سال ۱۹۰۱ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر که متشکل از ترک‌ها و اعراب بودند رسید. بعدها دولت‌های حاکم بر کانادا از افزایش تعداد مهاجران که بواسطه مهاجرت‌های جدید صورت می‌گرفت، جلوگیری کردند. به همین جهت، رقم مسلمانان در سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۵ بسیار کاهش یافت. تعداد مسلمانان در سال ۱۹۵۱، ۱۸۰۰ نفر، در سال ۱۹۶۱، ۵۸۰۰ نفر، در سال ۱۹۷۱، ۳۴۴۳۰ نفر، و در سال ۱۹۸۲، ۱۲۰۰۰۰ نفر بوده‌است.

بر اساس اعلام انستیتوی آمار کانادا، در سال ۱۹۸۱ تعداد مسلمانان ۱۶۵٬۹۵ بوده که این رقم کمتر از ٪۵٫۰ جمعیت کانادا را تشکیل می‌داده ‌است که ٪۵۳٫۱ از این مسلمانان در ایالت انتاریو زندگی می‌کردند.

مساجد و مراکز اسلامی:

در کانادا حدود پنجاه مسجد وجود دارد که هر یک از آنها به عنوان یک مرکز اسلامی و محلی برای آموزش قرآن شناخته می‌شوند. مهمترین مساجد در شهرهای: ادمونتون (۱۹۸۳ مسجد الرشید)، لاک لابیش (۱۹۸۵)، لوندن (۱۹۶۵)، ویندسور (۱۹۶۹)، تورنتو (۱۹۷۰)، مونترال (۱۹۷۲)، اوتاوا (۱۹۷۸)، واقع شده‌است.

نخستین انجمن اسلامی در سال ۱۹۲۰ در ادمونتون تاسیس شد و در همانجا مسجدی نیز بنا گردید. پس از جنگ جهانی دوم نیز انجمنهای اسلامی متعددی در ویندوسور، لوندن، تورنتو، و لاک لابیش و مناطق دیگر به ترتیب در سالهای ۱۹۵۴، ۱۹۵۵، ۱۹۵۶، ۱۹۵۷ تاسیس گردید. در حال حاضر، حداقل ۵۰ انجمن و جمعیت اسلامی در کانادا مشغول فعالیت می‌باشد. بعدها انجمن‌های منطقه‌ای نیاز به همکاری و تعاون را در سراسر کشور بیش از پیش حس کرده، در سال ۱۹۷۳ اقدام به تاسیس شورای انجمن‌های اسلامی کانادا نمودند.

در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه مک گیل و پس از آن در دانشگاه تورنتو «انیستیتوی تحقیقاتی اسلام» تاسیس گردید.

«مسجد تورنتو» یکی از مساجد بزرگ و به نام کانادا به حساب می آید که در سال 2002 تاسیس شد. البته ساختمان مسجد پیش از این تاریخ نیز وجود داشت و جزو املاک بانک رویال کانادا به حساب می آمد.

اوایل سال 2000، انجمن مسلمانان کانادا مذاکرات خود را برای خرید و تصاحب ساختمان مسجد تورنتو با بانک رویال این کشور آغاز کرد. پرداخت اقساطی مبلغ ساختمان نهایتا از سال 2002 آغاز شده و تا سال 2008 نیز ادامه داشت.

امروزه مسجد تورنتو یکی از اماکن پر طرفدار و شلوغ تورنتو به حساب می آید و از آنجا که در هسته مرکزی شهر واقع شده، هر روزه تعداد زیادی از نمازگزاران در این مکان مقدس حضور می آیند.


مسجد تورنتو
مسجد تورنتو
مسجد تورنتو
مسجد تورنتو
مسجد تورنتو
مسجد تورنتو
مسجد تورنتو  

(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۰:۰۵
https://news.masjed.ir/u/jdc
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید