سه شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۲۹۶۹
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

امام جماعت مسجد، ولی الله و مسجد دفتر کارش است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: محل اقامت ولی الله و دفتر کار او مسجد است و مردم برای حل مشکلات پیش باید به این مکان مقدس مراجعه کنند.

(سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۲۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در کلاس مسجد طراز انقلاب اسلامی در نهمین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد در دماوند با بیان اینکه از سند کلی مسجد طراز در روز جهانی رونمایی شد عنوان کرد: وقتی که انسان به سیره معیار که همان سیره حضرت پیامبر گرامی اسلام (ص) است، مراجعه می کند و در سلسله انبیای الهی در انجام رسالت الهی یک نکته خودش را خیلی زود نشان می دهد به ویژه در آیات کریمه قرآنی و سپس پیامبر عظیم الشان(ص) و اولیای الهی به ویژه سوره مبارکه "هل اتی" و شان نزولش اینگونه پیداست که این سلسله اگر چه حامی دعوت هستند ولی دعوتشان در بستر خدمات انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: همگرایی لازمه کار مساجد است

 ائمه جماعات خادمان ارشد مساجد هستند

 مسجد زیارتگاه و مهمانخانه خدا و امام جماعت مسئول آن است

وی که در جمع ائمه جماعات ناحیه شهیدمصطفی خمینی(ره) سخن می‌گفت، اظهار داشت: یعنی اول همه آنها ردای خدمت به خلق گرفته اند، سپس ردای دعوت بر تن کرده اند آنها را اول به عنوان کسی که ناصح است، می شناسند و تعبیر قرآن در مورد همه آنها "اخاهم و اخوهم" است، آنها ابتدا به صورت یک انسان خودی و خیره خواه، گره کشای کارها و انسانی امین  شناخته می شوند، سپس دعوت و پیام خود را ابلاغ می کنند، نکته جالب در این موضوع این است که آیت الله جوادی آملی در این مورد نکته ای دارند که تعبیر "ناصح امین" که عموما به معنی خیرخواهی تعبیر و ترجمه می شود، ولی اصل و ریشه کلمه به معنای "رفوگری" است که این کلمه نصیحت دارای ابواب مختلفی است یعنی در نهایت رسالت نبی پر کردن خلاء و مشکلات در زندگی مردم است به اصطلاح هدف این است که جامه زندگی مردم را رفو کند و این یک اصل و مبنا قرار می گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: خداوند دعوت خودش را بر عهده کسانی گذاشته است که در میان مردم و جامعه خودشان به خدمت، نیکنامی و امانت شناخته شده اند. خدمت این خصوصیت را دارد که کام جامعه را به صورت طبیعی شیرین می کند و خداوند متعال هم طبق قاعده انسان را طوری خلق کرده است که به صورت باطنی به کسی تمایل و حب قلبی دارد که خدمتی به او بکند. چنین انسانی به خاطر خدمتی که دارد در قلب انسان یک جایگاهی پیدا می کند، به ویژه اگر این خدمت تکرار بشود و یا جزو خصوصیت شخصیتی و سیره او باشد یعنی یک وجود نفع رسان و خدمتگذاری است که خدمت از وجودش فیضان دارد.

وی اظهار داشت: اگر اینگونه شود چنین آدمی در ذهن،‌ دل و وجود مخاطب جایگاه پیدا می کند حال اگر چنین کسی صاحب دعوت و پیام شود که این پیام و قول هم احسن قول و پیام است همگان به آن گرایش پیدا می کنند، البته دعوت معمولا همراه خود مسئولیت، ‌دشواری ها و تلخی هایی دارد که از آن تحت عنوان تکلیف یاد می شود که در ابتدا معمولا توام با استنکاف از جانب مخاطب است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: خدمت در چهره داعی و دعوت کننده که ذاتا مطلوب مولا است تبدیل به بستر و مقدمه ای برای نزول اجلال این دعوت می شود و استمرار آن در کنار دعوت باعث گرفته شدن حاشیه ها می شود. بالاترین کمک را اولیای خدا برای انجام رسالت و دعوت، از همین فصل خدمت گرفتند. در سیره معیار موضوع جالب توجه موضوع خدمت تا جایی پیش می رود که خداوند هشدار می دهد نسبت به ‌رنج هایی بسیاری که اولیا در این راه می کشند. بنابراین همیشه دعوت در بستر خدمت صورت گرفته است و تجلی این مسئله هم در شخصیت اولیا و در سیره و سنت جاریشان و ویژگی شخصی و روحیات آنها است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: البته نباید از نظر دور داشت که خدمتی که از جانب اولیا به مردم می رسد ابزار و وسیله ای برای غلبه بر آنها نیست، بلکه خدمتی خالصانه و بدون چشم داشت است. در کنار این خدمت دعوتی است که آن هم به نفع مردم است که این در سیره سلف صالح هم جاری بوده است و اولیا برای مردم "اب رحیم و اخ کریم" بوده اند و به مسائل جاری جامعه خود توجه داشتند.  

وی با توجه به این اصل از جانب علما، نسبت به جامعه گفت: بر همین اصل بود که اولین چیزی که با شنیدن نام امام جماعت به ذهن مردم متبادر می شد، خدمت بود و این موضوع نشان دهنده اهمیت فعالیت او است و بعد از آن است که جنبه روحانیت و عالم بودن ایشان به ذهن می آید.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه افزود: در  برخی موارد بدون در نظر گرفتن مصادیق و به طور کلی اینگونه احساس می شود که مردم با شنیدن عالم دینی موضوع دعوت به ذهنشان متبادر می شود و باید تلاش کنیم به سیره سلف صالح برگردیم و مسئله نیازمند یک تلاش و همت جمعی از جانب جامعه علما است.

وی گفت: یکی از ضلع های اصلی مسجد طراز جنبه اجتماعی آن است، محل اقامت ولی الله و دفتر کار او مسجد است و مردم برای حل مشکلات پیش باید به این مکان مقدس مراجعه کنند. بنابراین باید مسجد و علما به کارکرد اصلی خود که همان خدمت و حل مشکلات است برگردد که به لطف الهی بسیاری از مساجد چنین رویکردی دارند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید احساس اطمینان نسبت به امام جماعت داشته باشند و اینگونه احساس کنند که می توانند راز دل خود را با او در میان بگذارند. اگر هم کاری نتواند بکند دل ما را آرام می کند که در این میان مساجد نقاط آغاز بازگشت علما به فعالیت های اجتماعی متنوع است.

گفتنی است؛ کلاس های مسجد طراز انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در طول دوره یک ماهه دوره تخصصی مدیریت مسجد برای هر دوره برگزار و مطالب به صورت سلسله وار ارائه می‌شوند.

یادآور می‏‌شود؛‌ دوره یک ماهه دوره تخصصی مدیریت مسجد از ۱۵ مرداد ماه آغاز و تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

تصاویر مربوط به این رویداد را در آلبوم زیر ببینید
(سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷) ۱۵:۲۳
https://news.masjed.ir/u/nvv
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
نهمین دوره تخصصی مدیریت مسجد
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید