دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۹۵۹
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد «ینی جامع» آلمان، پایگاه فرهنگی ترک تباران اشتوتگارت

مسجد «ینی جامع» شهر اشتوتگارت آلمان، محل اصلی تجمع ترک تباران منطقه فیوئرباخ و مجموعه ای برای خرید غذای حلال برای مسلمانان منطقه به حساب می آید.

(دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷) ۲۰:۵۰

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: همانطور که می دانیم اکثر مسلمانان کشورهای آلمانی زبان مانند هلند، اتریش و آلمان را ترک تبارها تشکیل می دهند که سابقه حضور پر رنگ آنها در این کشورها به دوران پس از جنگ جهانی دوم و تصمیم دولت های آلمانی زبان برای پذیرش خیل عظیمی از ترک تباران ترکیه به این کشورها جهت مبارزه با رشد منفی جمعیت بود.

به هر حال با ورود ترک تبارها به این سه کشور، طبیعتا بر تعداد مسلمانان مقیم آنها افزایشی چشمگیر داشت. به همین دلیل امروزه شاهد حضور پر رنگ دین مبین اسلام در کشورهای آلمان، اتریش و هلند هستیم.

ترک تباران این کشورها جهت زنده نگهداشتن و ترویج هویت فرهنگی خود در محله های مورد اقامت خود در شهرهای مختلف آلمان اقدام به تاسیس مساجد کردند. امروزه پس از کلیسا، مسجد رتبه دوم عبادتگاه های مذهبی در آلمان را به خود تخصیص داده است.

مسجد «ینی جامع» یکی از مساجد تحت کنترل ترک های شهر اشتوتگارت و بزرگترین مسجد در منطقه «بادن ورتمبرگ» این کشور محسوب می شود. البته این تعاریف به آن معنا نیست که مسجد ینی جامع لزوما می بایست مسجدی با شکوه باشد. بلکه این مسجد در حقیقت یکی از سالنهای یک کارخانه صنعتی بود که بعدها به مسجد تخصیص داده شده است.

مسجد ینی از بدو تاسیس در سال 1996 میلادی، تحت نظارت اتحادیه اسلامی امور مذهبی ترک های آلمان در حال فعالیت است؛ موضوعی که برای مدتها همچنان از نگرانی های دولت آلمان بوده است. به عنوان مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ترکیه، دولت آلمان به شدت مساجد حاضر در این کشور را تحت فشار قرار داد تا مبادا به پایگاهی برای تبلیغ کاندیداتوری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی ترکیه و کاندیدای اسلامگرای ترک بدل شوند. هرچند مقام های ترکیه در سطح کلان به شدت نسبت به این موضوع معترض شدند و این مساله به همراه اختلافاتی شبیه به این، ظرف مدت کوتاهی به بحرانی در روابط میان دو کشور بدل شد.

در کنار مسجد ینی جامع، شاهد حضور پر رنگ رستوران ها و فروشگاه های ترک ها هستیم که مسلمانان اشتوتگارت می توانند مواد غذایی حلال مورد نیاز خود را نیز از همین فروشگاه ها تهیه کنند.

همچنین یکی از موضوعاتی که در تعیین محل مسجد ینی جامع در نظر گرفته شده، دسترسی آسان به وسائط حمل و نقل عمومی جهت سهولت مراجعه نمازگزاران به مسجد است.

 


مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت
مسجد ینی جامع اشتوتگارت  

(دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷) ۲۰:۵۰
https://news.masjed.ir/u/jbn
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید