یکشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۲۸۹۷
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

مسجد زیارتگاه و مهمانخانه خدا و امام جماعت مسئول آن است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسأله اول در این حدیث این است که مسجد در درجه اول زیارتگاه و مهمانخانه حضرت حق است و از مردم دعوت می‌کند تا در پذیرایی ویژه‌ای که برای مومنان در نظر گرفته بهره ببرند.

(یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۰:۱۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در کلاس مسجد طراز انقلاب اسلامی در پنجمین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد در دماوند گفت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که: « ألا إن بیوتی فی الأرض المساجد تضی ء لأهل السماء کما تضی‌ء النجوم لأهل الأرض ألا طوبى لمن کانت المساجد بیوته ألا طوبى لعبد توضأ فی بیته ثم زارنی فی بیتی ألا إن على المزور کرامة الزائر ألا بشر المشاءین فی الظلمات إلى المساجد بالنور الساطع یوم القیامة». «بدانید که خانه هاى من در روى زمین مسجدها هستند که براى اهل آسمان مى درخشند، همان گونه که ستارگان براى اهل زمین مى درخشند. آگاه باشید، خوشا به حال کسى که مسجدها خانه هاى او هستند. آگاه باشید، خوشا به حال کسى که در خانه اش وضو بگیرد، سپس مرا در خانه ام زیارت کند. بدانید که احترام زائر بر عهده کسى است که او را زیارت کرده اند. همان، به کسانى که در تاریکیهاى شب به سوى مساجد روانند نوید ده که روز قیامت نورى درخشان خواهند داشت».

بیشتر بخوانید: همگرایی لازمه کار مساجد است

وی که در جمع ائمه جماعات نواحی شهید اشرفی اصفهانی، شهید شاه آبادی و امام موسی صدر سخن می‌گفت، افزود: این روایت مملو از بشارت است. خداوند در این روایت مسجد را خانه خود دانسته و می فرماید: مسجد محل دیدار است و بشارت میزبانی به زائرانش داده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در این حدیث ارزشمند آمده است که کسانی که برای مسجد می‌روند از منزل حاضر شوند و در منزل وضو بگیرند که این یک نکته ارزشمند است. به خصوص در مساجدی که در محله مسکونی قرار گرفته اند این امر لطف بیشتری دارد. البته اگر در مسجد هم وضو بگیرند اشکالی ندارد ولی ادب حضور با استقبال از درون منزل تأمین می‌شود.

وی افزود: نکته دیگری که در این حدیث خودنمایی می‌کند درباره میهمانان سحرگاهی و شبانگاهی حضرت حق است که بشارت داده شده که این افراد در قیامت از یک روشنایی خاصی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: این حدیث یک باب برای خدمت و عبادت در مسجد است. لذا از این روایت برای ایجاد انگیزه و حس خوب در جامعه مخاطب به فراوانی می‎شود استفاده کرد. بنده هرموقع این روایت را در بین نمازگزاران و در مساجد می‌خواندم، وجد و غرور را در چشم مخاطبان می‌دیدم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: مسأله اول در این حدیث این است که مسجد در درجه اول زیارتگاه و مهمانخانه حضرت حق است و از مردم دعوت می‌کند تا در پذیرایی ویژه‌ای که برای مومنان در نظر گرفته بهره ببرند.

وی افزود: نکته دیگری در این روایت هست که به ما بر می‌گردد، اگر مسجد مهمانخانه خداست و خداوند متعال از مهمانهایش پذیرایی می‌کند، نقش امام جماعت در این میان چیست؟ همچنین نقش کسانی که در چرخه خدمت در مسجد حضور دارند؟

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: با اینکه خدای متعال به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند ولی با این حال برخی از شئون این پذیرایی را برعهده خدمتگذاران خانه خدا قرار داده است. لذا این امر باب تازه‌ای در محور امامت جماعت می‌گشاید. نباید اینگونه احساس شود که امام جماعت همه کاره مسجد است و دچار غرور شود.

وی تصریح کرد: در خدمت به مسجد یک نگاه این است که امام مدیر، پیشرو، رهبر و همه کاره است که اگر با اخلاص نباشد به غرور منتهی می‌شود و نگاه دیگر آن چیزی است که در این حدیث آمده است. با این مضمون که نمازگزاری که به مسجد آمده است مهمان خداست و دعوت شده است و من هم به عنوان یک امام جماعت یکی از آنها هستم، با این تفاوت که این منت به من گذاشته شده تا بطور داوطلبانه از طرف میزبان، خدماتی انجام دهم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه این کلاس گفت: توفیق بود روزی به مسجدی در اصفهان برای اقامه نماز رفتم. مسجد مملو از جمعیت بود. امام جماعت این مسجد در جلوی محراب شروع کرد با خدای خود به حرف زدن؛ یا مُحْسِنُ قد أَتاکَ المـُسِی و منقلب شد و گریه کرد.

وی افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی روزی به من فرمودند: من هر بار که می‌ایستم برای نماز، خجالت می‌کشم و آب می‌شوم. آیت الله جوادی آملی نسبت به نماز جماعت در مسجد، بسیار مقید و دقیق هستند. ایشان می‌فرمود: هرگاه به نماز می‌ایستم و می‌خواهم بگوبم الله اکبر شروع به خجالت کشیدن می‌کنم از درگاه حق، چراکه بار نماز جماعت به عهده من افتاده است و من باید از طرف ایشان سخنگویی کنم!

گفتنی است؛ کلاس های مسجد طراز انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در طول دوره یک ماهه دوره تخصصی مدیریت مسجد برای هر دوره برگزار و مطالب به صورت سلسله وار ارائه می‌شوند.

یادآور می‏‌شود؛‌ دوره یک ماهه دوره تخصصی مدیریت مسجد از 15 مرداد ماه آغاز و تا 15 شهریور ادامه خواهد داشت.

(یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷) ۱۰:۱۷
https://news.masjed.ir/u/jyl
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله دوره تخصصی مدیریت
پنجمین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد پایان یافت
پنجمین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد پایان یافت
پنجمین مرحله از دوره تخصصی مدیریت مسجد پایان یافت
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید