یکشنبه / ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۲۷۳۴
گزارشگر : ایده ایده
رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری:

جشنواره تئاتر بچه‌های مسجدی هرسال در یک استان برگزار می‌شود

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری این جشنواره در استان ها اظهار کرد: قصد داریم جشنواره‌ها را از تهران خارج کرده و هر سال در یک استان برگزار کنیم.

(یکشنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، نشست خبری سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، حمید نیلی دبیر هنری جشنواره تئاتر مسجد و علی هوشمند رئیس حوزه هنری استان قزوین و دبیر اجرایی جشنواره، در سالن استاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا حمید نیلی دبیر هنری جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد گفت: ۵۷ اثر برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند. در نهایت ۱۱ اثر انتخاب شد که توسط کاوه مهدوی، جهانبخش سلطانی و سید علی موسویان نظارت شده بودند. 

نیلی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اظهار کرد: امسال تصمیم گرفته شد شهرستان قزوین، میزبان این جشنواره باشد و امیدواریم همکاران ما در این امر موفق باشند. سید حسین فدایی، حسن و علی و کوروش سلیمانی بحث داوری و آموزش هنرمندان را برعهده خواهند گرفت. همچنین در این جشنواره، از سید مهدی متوسلی و محمد ساربان قدردانی خواهد شد.

در ادامه، هوشمند رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: با توجه به اینکه امسال کنگره شهدا را در قزوین داریم، تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد را در گلزار شهدای استان برگزار کنیم. ۱۲ گروه از ۱۱ استان در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. همچنین شب خاطره با حضور ۱۳ خانواده از شهدای تئاتر در منزل شهید بابایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: با همت مجموعه مرکز هنر‌های نمایشی استان دو اثر که هر کدام سه گانه هستند، در مراسم اختتامیه رونمایی خواهند شد. به هر گروه مبلغ ۲۰ میلیون ریال و به مسجد مربوط هم ۱۰ میلیون ریال جایزه داده خواهد شد. جایزه ویژه ما ۵۰ میلیون ریال است. ۵ مسجد از شهر قزوین برای اجرا‌ها آماده شده اند که مسجد رسول الله به عنوان پایلوت اجرا‌ها در نظر گرفته شده است.

سپس، کوروش زارعی گفت: سال گذشته بعد از دو دهه توقف، جشنواره دوباره سر پا شد و ساختاری جدید برای آن تعریف شد که مهم‌ترین تاکید آن بر کار گروهی بود. گروه محوری سرلوحه همه جشنواره های تئاتر‌ دنیاست. جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد جشنواره حرفه‌ای نیست؛ آماتور است و برای بچه‌های زیر ۲۵ سال تعریف شده است. تجربه‌ای که اندیشه و مانیفست فکری حوزه هنری را در بچه‌ها نهادینه خواهد کرد. اینکه بفهمند تئاتر کار فردی نیست.

وی افزود: امسال ساختار جشنواره را تغییر دادیم و به جای کارگردان برتر، بازیگر برتر و ... به گروه اول، گروه دوم و گروه سوم جایزه می دهیم. درواقع جوایز ه گروهی شده اند. چرا که اگر نمایشی می درخشد، حاصل تلاش گروه است و فقط نه کارگردان و بازیگر. ما اگر بتوانیم تفکر و نگاه گروه محوری را جا بیندازیم، در آینده اخلاق محوری و تفکر با هم بودن را هم خواهیم داشت.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری این جشنواره در استان ها اظهار کرد: قصد داریم جشنواره‌ها را از تهران خارج کرده و هر سال در یک استان برگزار کنیم. امیدواریم جشنواره سوره هم از این پس هر دو سال یک بار در تهران برگزار شود.

رئیس مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به جایزه ویژه فرج الله سلحشور، اظهار کرد: استاد سلحشور کار خود را از مسجد شروع کرد و جهانی شد. سردیس این هنرمند فقید به همراه جایزه نقدی در نظر گرفته شده به گروه تمام عیاری که در جشنواره حضور دارد، تعلق می‌گیرد. همچنین تلاش می کنیم واحد سیار صداو سیما در محل‌های اجراها استقرار یابد و  شبکه‌های استانی و سراسری جشنواره را پوشش دهند.

وی درباره دلایل حذف یک گروه شیرازی که در سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» پذیرفته شده بود، توضیح داد: حوزه هنری هر استان موظف است از گروه استان خود حمایت کند. حوزه هنری شیراز از حضور در جشنواره انصراف داد و اعلام کرد که گروه شیراز هم در جشنواره شرکت نمی‌کند.

در پایان این نشست نیز سردیس فرج الله سلحشور و پوستر سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» رونمایی شد.

گفتنی است؛ سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۱۶ تا ۱۹ مرداد ماه در قزوین برگزار می شود.

(یکشنبه ۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۰۰
https://news.masjed.ir/u/k0f
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید