شنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۷۲۲
گزارشگر : ایده ایده
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:

ضرورت راه اندازی شبکه امامت جمعه و جماعت به منظور حمایت از نیازمندان

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی چاره‌ای جز مسجدمحوری ندارد، عنوان کرد: حاکمیت می تواند با راه اندازی شبکه امامت جمعه و جماعت راه را برای مدیریت حمایتی از نیازمندان هموار کند.

(شنبه ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در گفت و گو با ایکنا؛ به تبیین وظیفه حاکمیت اسلامی در حمایت از نیازمندان پرداخت و با بیان اینکه هدف از ایجاد نظام اسلامی اقامه عدل و محرومیت زدایی است، گفت: در نظام اسلامی فقر، کاستی و ذلت نباید وجود داشته باشد و در واقع یکی از ارکان سعادت و کمال نیز محرومیت زدایی محسوب می‌شود.

وی مشخصه مدیریت اسلامی را مسجدمحوری با حضور امام جماعت دانست و تصریح کرد: محرومان هر محله‌ای باید تحت تکلف اجتماعی قرار گیرند چرا که محله قابلیت شناخت و حمایت از محرومان را دارد. وظیفه امام جماعت هر مسجدی این است که با الگوگیری از امام علی(ع) که در کوفه ۱۰ هزار نفری به شناسایی فقرا می پرداختند و به درب منزل آنان می‌رفتند و از آنان  حمایت می کردند، به امور نیازمندان محله آگاه باشند و برای رفاه حال آنان چاره‌ای بیاندیشند.
 

مساجد محلات کارکرد مسجد کوفه را داشته باشند

حجت الاسلام قوامی با تأکید بر اینکه مساجد محلات باید کارکرد مسجد کوفه را داشته باشند، عنوان کرد: امام جماعت باید نقش خود را به درستی درک کند، چرا که تا زمانی که مسجد وارد عمل نشود مشکلات رفع نمی‌شود. وجوهات محلات از جمله خمس و زکات می‌تواند در صندوق مسجد محل نگهداری شود و امام جماعت نسبت به هزینه کرد آن برای رشد ابعاد مختلف محله اقدام کند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه محرومیت در تمام دنیا در حال افزایش است، اظهار کرد: اگر مشکلات را در قالب محلات بررسی و امام جماعت را به عنوان محور لحاظ کنیم، می توان یک شورای محلی شکل داد و تمام نهاد‌های مدنی را عضوی از آن مجموعه کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و امام جماعت دارای قدرت و توانمندی‌هایی به لحاظ کادر نیرویی و .. باشد، حتی یک نفر هم اگر گرسنه بخوابد باید امام جماعت محله پاسخگو باشد.
 
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تکافل اجتماعی را امدادرسانی مردم به یکدیگر برشمرد و عنوان کرد: هر چه جلوتر برویم مشکلات محرومیتی بیشتر و به نام اسلام تمام می‌شود، پس بهتر است هر چه زودتر این مسئولیت را به امام جماعت مساجد بسپاریم.
 
امام جمعه پردیسان لازمه چنین مسئولیت سپاری به ائمه جماعت را نیز آموزش دائمی و رصد توانمندی آنان در زمینه‌های مدیریت، اقتصاد، رفتار سازمانی، آموزش‌های رهبری و ... برشمرد و گفت: ائمه جماعت مساجد در اکثر موارد این توانمندی را دارند و می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند، اما نیاز به فرهنگسازی برای نهادینه کردن این نقش در باور مردم و حتی مسئولین داریم.
 
حجت الاسلام قوامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی چار‌ه ای جز مسجدمحوری ندارد، عنوان کرد: حاکمیت می تواند با راه اندازی شبکه امامت جمعه و جماعت، این افراد را به عنوان رهبر محلات معرفی کند چرا که مشکلات در دایره محلی محدود‌تر هستند و رفع آنان نیز آسوده‌تر است، اما در نگاه کلان و کشوری رسیدگی به آن دشوارتر به نظر می‌آید. جز این چاره‌ای نداریم و غیر از این راه از هر دری که وارد شویم به پیشرفت و عدالت نمی‌رسیم.
رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی ادامه داد: اگر می‌گوییم نه شرقی نه غربی باید از مدل جمهوری اسلامی پیروی کنیم. مدل اسلامی مجرب، مشهود و دارای اثر است و باید به آن اعتماد کرد. مسئولان به سمت مسجد روی آورده اند و اگر این روال ادامه یابد می‌توانیم شاهد وضعیت بهتری باشیم.

 

انتهای پیام/

(شنبه ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴
https://news.masjed.ir/u/1cdR
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید