جمعه / ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۸
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۶۹۹
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان/

مسجد «الرحما»، پایگاه مسلمانان شهر «دِن بوش» هلند

مسجد الرحما شهر دن بوش هلند در سال 1982 توسط مسلمانان مراکشی مقیم این کشور تاسیس و بنای آن در سال 1997 میلادی تکمیل شد.

(جمعه ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۱۸

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: ورود دین مبین اسلام به هلند در قرن ۱۶اُم زمانی آغاز شد که اولین هلندی‌ها در سفرهای خارج از کشور با سرزمین‌های مسلمانان آشنا شدند و تجار عثمانی در شهرهایی مانند آمستردام و آنتورپ (اکنون بلژیک) مستقر شده ‌بودند، که باعث ورود دین اسلام به هلند شد. بدین ترتیب، مساجدی در قرن ۱۷اُم در آمستردام شروع به فعالیت کرد. بعدتر مسلمانان به صورت پراکنده از شرق هندوستان که جزء مستعمرات هلند بود، به این کشور کوچ کردند.

پس از سقوط امپراطوری عثمانی تا استقلال اندونزی جمعیت قابل توجهی مسلمان از کشورهای مختلف به هلند مهاجرت کردند. دولت هلند با عقد توافق ‌نامه‌های نیروی کار با ترکیه و مراکش، مسلمانان زیادی در دهه ۷۰ و ۱۹۶۰ میلادی جهت کارگری به هلند مهاجرت کردند. آمار به دست آمده در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که هلند میزبان حدود ۸۲۵،۰۰۰ مسلمانان است که حدود ۶٪ از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بسیاری از آنان در چهار شهر اصلی هلند، آمستردام، لاهه، اوترخت و روتردام زندگی می‌کنند و مسجد مبارک نخستین مسجد بنا شده در هلند است که توسط جنبش احمدیه بنیان‌گذاری شده‌است.

نمودار جمعیت مسلمانان هلند

۳۸٪ مسلمانان هلند را قومیت ترک، ۳۱٪ را مراکشی‌ها، ۲۶٪ را سایر اقوام مسلمان آسیایی و آفریقایی، ۴٪ را اروپایی‌ها (به جز هلند) و ۱٪ جمعیت بومی هلند معادل ۱۲،۰۰۰ نفر را مسلمانان بومی هلند تشکیل می‌دهند. هلند بیش از ۴۰۰ مسجد فعال دارد، که حدود ۲۰۰ مسجد هلند متعلق به ترک، ۱۴۰ مسجد در اختیار مراکشی‌ها، ۵۰ مسجد را سومالیایی‌ها اداره می‌کنند. ۱۰ مسجد مابقی نیز در اختیار سایر اقوام مسلمان هلند می‌باشد. مذهب تشیع در هلند نیز در نیم قرن اخیر جمعیت قابل ملاحظه‌ای از جمعیت مسلمانان را شامل می‌شود که به ترتیب شهروندان ایرانی (۲۸٬۵۲۲)، عراقی (۴۳٬۵۲۳) و افغانی (۳۶٬۶۸۳) تشکیل می‌دهند.

مسجد «الرحما» در شهر «دن بوش» هلند از جمله مساجد این کشور است که توسط گروهی از خیرین مسلمان مراکشی در فوریه سال 1982 میلادی بنا شده است. این مسجد تحت نظر انجمن اسلامی دن بوش اداره می شود که در دهه 70 میلادی پایه گذاری شده و پس از ساخت مسجد، مقر این انجمن نیز به مکان فعلی مسجد الرحما منتقل شد.

لازم به ذکر است که بنای مسجد به دلیل شرایط نامساعد مالی مراکشی های هلند و ناتوانی آنها در تامین هزینه های تکمیل ساختمان سالها به صورت ناتمام باقی مانده بود و نهایتا در سال 1997 این بنای مقدس تکمیل شد.

 


مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند
مسجد الرحما شهر دن بوش هلند  

(جمعه ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۱۸
https://news.masjed.ir/u/o6y
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید