چهارشنبه / ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۶۸۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

«مسجد کازان»، یادبود هزارمین سالگرد ورود اسلام به روسیه

مسجد «هزارمین سالگرد» کازان در منطقه تاتارستان روسیه، ازجمله مساجد به نام این کشور است که به مناسبت هزارمین سالگرد ورود اسلام به این کشور بنا شده است.

(چهارشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۱۲

پایگاه تخصصی مسجد- گروه بین الملل: دین اسلام از جمله ادیان اصلی در کشور روسیه به حساب می آید. پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن ۸ قمری باز می‌گردد و نتیجهٔ آن جمعیتی حدود ۱۵ تا ۲۳ میلیونی مسلمانان در روسیه فعلی است.

بیشتر مسلمانان در مناطقی بین دریای سیاه و دریای خزر زندگی می‌کنند: اورال، اطراف رود ولگا در سیبری و قفقاز شمالی. پرجمعیت‌ترین گروه آنها تاتارها هستند. تعداد 9 جمهوری مسلمان‌نشین بخشی از فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهند و اسلام دومین دین روسیه عمیقاً در تاریخ روسیه ریشه دارد.

منطقه کازان در جمهوری تاتارستان کشور روسیه ازجمله مراکز اصلی تجمع مسلمانان در این کشور به حساب می آید و مسجد معروف کازان نیز معروفترین بنای اسلامی این منطقه محسوب می شود که نام دیگر آن نیز «مسجد هزارمین سالگرد» است. دلیل این نامگذاری نیز ساخته شدن این مسجد در هزارمین سالگرد ورود دین مبین اسلام به این منطقه می باشد. به گفته تاریخ دانان روسی، اسلام نخستین بار در سال 922 میلادی وارد منطقه حاشیه رود ولگا در این کشور شد. جالب اینجا که حتی انقلاب اکتبر روسیه و تبدیل این کشور به هسته اصلی تشکیل دهنده شوروی سابق نیز تاثیری بر حیات ساختمان ابتدایی مسجد نگذاشته و به دلیل موقعیت قرار گیری این مسجد در بخشی تقریبا خالی از سکنه در آن زمان، ارتش سرخ شوروی تا سال 1930 و پیش از قتل عام مسلمانمان منطقه در آن رمان، از اقدام علیه این بنای مقدس خودداری کرد.

بنای ابتدایی این مسجد در سال 1914 توسط معمار معروف منطقه یعنی «پچنیکوف» بنا شده و مابقی بنای آن بین سالهای 1924 تا 1926 با هزینه شخصی مسلمانان منطقه تکمیل شد. در حقیقت این تنها مسجد مشغول به کار تا سال 1930 در شوروی به حساب می آمد و مابقی مساجد و کلیساها به دستور مسکو تخریب شده و یا دچار تغییر کاربری شدند.

مسجد مذکور مجددا پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 بازگشایی شده و مورد استفاده مسلمانان قرار گرفت.


مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه
مسجد کازان روسیه  

(چهارشنبه ۱۰ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۱۲
https://news.masjed.ir/u/lav
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید