سه شنبه / ۲ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۰۷:۵۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۲۶۰۱
گزارشگر : ایده ایده
الهام فخاری:

مسجد در طول تاریخ پیوند دهنده بخش های مختلف جامعه بوده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کارکردهای جامعه از ابتدا تا کنون گفت: مسجد در طول تاریخ پیوند دهنده بخش های مختلف جامعه با هم بوده است.

(سه شنبه ۲ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۷:۵۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، الهام فخاری در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد گفت: به هر حال مسجد فقط به‌عنوان نیایشگاه نیست؛ هرچند که مهم‌ترین رویدادی که در آن برگزار می‌شود نماز و نماز جماعت است.

 

وی افزود: اصولا کارکرد مراکز مذهبی و مراکز دینی (نیایشگاه‌ها) برای همه‌ی ادیان الهی کارکردی فراتر از صرفا عبادت به صرف فردی و حتی جمعی است و  کارکرد مسجد در طول تاریخ ما پیونددهنده‌ی بخش‌های مختلف جامعه بوده است.

 

عضو شورای شهر گفت: مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هویت‌ساز است و به‌نوعی حتی کارکردهای رصد و پشتیبانی محلی دارد یا داشته و مساجد عام و بزرگ یا مصلی‌های بزرگ شهر هست تا مسجدهای خیلی خرد و کوچک که می توانند این هویت سازی را انجام دهند.

 

فخاری تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی اسلامی ما حتی در برهه‌هایی مثل دفاع مقدس مساجد پایگاه گردهم آمدن مردم، سازماندهی نیروها، پشتیبانی مردم از همدیگر و پشتیبانی از جبهه‌ها مردمی بود.

 

وی با بیان اینکه مسجد ترکیبی از چند کارکرد را با خود دارد گفت: مدیریت مسجد این رویکرد را داشته باشد که مسجد فقط یک پایگاهی نیست که سر یک ساعتی باز بشود و فقط نماز جماعت و آن هم فقط افراد خاصی برگزار بکنند و دوباره در آن قفل و بسته بشود.

 

فخاری در ادامه افزود: این حداقلی‌ترین کارکردی است که مسجد می‌تواند داشته باشد. همان‌طور که از اسم مسجد برمی‌آید اگر خانه‌ی خداست که خانه‌ی خداست درواقع پناهگاه، ‌پشتیبانی‌کننده و سازمان‌دهنده‌ی اجتماع محلی و جامعه‌ی شهری می‌تواند باشد.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید کارکردهای مسجد آسیب‌شناسی شود، گفت: نگاه اداره‌کنندگان و مسوولانی که مسجد را اداره می‌کنند باید فراتر از صرفا برگزاری نماز جماعت باشد و باید بتوان در مسجد را به روی افراد مختلف باز کرده و این اعتماد متقابل را بهبود بدهند و سرمایه‌ی اعتماد اجتماعی را بین مسجد و جامعه افزایش بدهند.


انتهای پیام/

(سه شنبه ۲ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۷:۵۰
https://news.masjed.ir/u/kk6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید