چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۳۴۳
گزارشگر : ایده ایده
امام جمعه اندیشه تأکید کرد:

تأثیر نقش مسجد در نجات جوانان از تهاجم فرهنگی

امام جمعه اندیشه درباره نقش مسجد در جذب جوانان و نجات آنان از تهاجم فرهنگی دشمن، گفت: جوانگرایی در گزینش امام جماعت راهبردی مهم برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد است.

(چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۷:۴۵
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، سال ۹۸ در حالی آغاز شد که مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را برای تببین آینده انقلاب اسلامی صادر کردند. مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز شعار سال خود را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی و این بیانیه را محور همه فعالیت های این مرکز  قرار داد.

 

پیرو این امر، روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد، با تاثیر از این بیانیه مهم و آینده ساز نامگذاری شدند. به همین بهانه پایگاه تخصصی مسجد، پرونده ویژه خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب تقدیم خوانندگان خود می‌کند. آنچه که مسلم است در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جدید جایگاه ویژه‌ای دارد. اما نسل جدید و متعهد در کجا تربیت می‌شوند؟ ویژگی آن چیست؟ قطعا‍ً در انقلابی که از مساجد برخاسته، بهترین محل تربیت نیروی انقلابی نیز همان مسجد است و غایت همه‌ی مساجد، مسجد طراز اسلامی است.

 

در مصاحبه پیش رو و مصاحبه‌های آینده، ویژگی مساجد طراز انقلاب که همان مساجد طراز اسلامی هستند، و نقش آنها را در گام دوم انقلاب بررسی می‌کنیم. 
 
در همین راستا، گفت و گویی با  حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج امام جمعه اندیشه، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید علی مروج  مسجد را مهمترین پایگاه‌ اجتماعی در اسلام دانست و گفت: نخستین اقدام رسول خدا(ص) در شهر مدینه بنا کردن مسجد به عنوان پایگاه سیاسی، فرهنگی و معنوی بود.

 

وی افزود: از همان صدر اسلام مسجد محلی برای اقامه نماز، موعظه، قضاوت، کسب علم و معرفت و محل جمع شدن رزمندگان برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل به شمار می‌رفت.

 

 حجت الاسلام والمسلمین مروج با تاکید بر اینکه مساجد پایگاه بصیرت، ایمان و تقوا هستند، ابراز کرد: مساجد نقش مهم و موثری در جامعه اسلامی دارند و می‌توانند با جذب جوانان و نوجوانان آنان را از پرتگاه خطرناک تهاجم فرهنگی نجات دهند.

 

امام جمعه اندیشه نقش امامان جماعت در جذب جوانان به مسجد را بسیار مهم قلمداد کرد و اظهار داشت: حیات مسجد بستگی به امام جماعت آن دارد، برنامه‌های فرهنگی و هنری جذاب عاملی برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد و مانعی برای جذب آنان به فرهنگ بیگانه می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه امام جماعت در ریزش و رویش نمازگزاران تاثیرگذار است، گفت: اخلاق نیکو، معلومات بالا و تجربه داشتن سبب محبوبیت و مقبولیت امام جماعت می‌شود لازم به ذکر است که در جذب امامان جماعات باید جوانگرایی در نظر گرفته شود تا آنان بتواند به نیازهای جوانان اشراف داشته باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروج ادامه داد: امام جماعت اگر در مسجد ثابت و منظم باشد در جذب جوانان بسیار موفق خواهد بود و مردم با او انس گرفته و انگیزه بیشتری برای حضور در مساجد پیدا می‌کنند.

 

امام جمعه اندیشه با تاکید بر اینکه امام جماعت باید با نمازگزاران صمیمی و دوست باشد، اظهار داشت: نظافت، آراستگی و معطر بودن امام جماعت سبب جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به مسجد می‌شود همچنین توان علمی امام جماعت در پاسخگویی به سوالات و شبهات از شرایط ویژه‌ای‌ است که در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد حائز اهمیت است.

 

وی نقش خانواده در جذب جوانان به مسجد را بسیار مهم دانست و گفت: خانواده یکی از عوامل مهم نزدیک شدن جوانان به مسجد و مقاومت آنان در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان به شمار می‌رود، خانواده‌ها باید از کودکی فرزندان را با نماز جماعت آشنا و مانوس کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مروج با بیان اینکه مسجد سنگر است، عنوان کرد: جوانان برای آن که از فتنه‌های دشمنان در امان باشند ناگزیر هستند به پناهگاه‌های امن پناه ببرند و هیچ پناهگاهی همانند مسجد که خانه خداوند است برای انسان امن نیست از این رو خانواده در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد بسیار نقش آفرین هستند.

 

امام جمعه اندیشه در پایان با بیان اینکه دوستان و همنشینان در جذب انسان به مسجد بسیار نقش دارند، خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان اگر دوستان مسجدی داشته باشند می‌توانند به مسجد جذب شوند.

گفت و گو: جلال حیران نیا

(چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۷:۴۵
https://news.masjed.ir/u/hkp
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید