سه شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۳۱۴
گزارشگر : ایده ایده
مدیر مدرسه علمیه امام خمینی گفت:

مساجد مامن معرفی نقش زنان بر اساس الگوی اسلامی هستند

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی گفت: مساجد مامن و محل‌هایی بسیار ارزشمند برای نشان دادن نقش زنان در جامعه بر اساس سبک و الگوی اسلامی هستند.

(سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷) ۱۳:۱۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، افتخار اصغری مدیر مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(ره) در گفت‌‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، در پاسخ به این سوال که مسجد چگونه می‌تواند زنان را به حقوق اجتماعی خود در ذیل تعالیم و احکام اسلامی آگاه نماید، گفت:یکی از مسائل ودغدغه‌های مهم جهانی، توجه به جایگاه زن در جوامع مختلف بوده که همواره مورد تهدید وتعدی قرار گرفته است.

 وی افزود: این درحالی است که قرآن کریم به عنوان محکم ترین منابع تعالیم والای اسلامی اکیداً حقوق زنان را در تمام سطوح زندگی‌شان آشکار ساخته است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اظهار کرد: آگاهی بانوان از آموزه های ناب و حقیقی اسلام در رابطه با خود آنها کمک بسیاری به رشد و اعتلای علمی و فرهنگی بانوان در جامعه خواهد کرد بنابراین برای توانمند سازی زنان در قـدم اول وظیفه علمای کرام است که از طریق منابر مساجد مردم را آگاهی دینی بدهـند، به بیان حقوق زنان در جامعه پرداخته و موجبات توجه به جایگاه اجتماعی بانوان را فراهم سازند.

وی در پاسخ به این سوال که مسجد چگونه می‌تواند در فراگیری مهارتهای زندگی بانوان نقش آفرین و موثر باشد، گفت: مساجد می‌توانند با آموزش مهارتهای لازم و آشنا نمودن زنان با این مهارتها در کانون‌های فرهنگی مساجدزمینه برخوردهای صحیح بانوان را در موقعیت‌های متفاوت فراهم آورند به طوری که در مواجهه با موانع و مشکلات پیش آمده با توجه به آموزش‌ها، بهترین تصمیم گرفته شود. 

اصغری درباره اینکه چگونه می‌توان الگوی کامل زن مسلمان را در مساجد معرفی کرد، تاکید کرد: در سیره حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) زنان برای دفاع و احقاق حق در جامعه حضور داشته و فعالیت داشته‌اند و در موارد متعددی مشاهده می‌شود که زنان برای بیعت و همچنین شرکت در مراسمات، حضور چشمگیری داشته‌اند.

وی افزود: فعالیت زنان در دوران پیروزی انقلاب، شرکت در تظاهرات‌ها، راهپیمایی‌ها، حتی کارهای گروهی و حزبی علیه طاغوت و همچنین فعالیت زنان در هشت سال دفاع مقدس در پشتیبانی و حضور فعالانه در جنگ و همچنین بعد از جنگ در مناصب مهم و کلیدی، خود نشان دهنده الگوی کامل زن مسلمان است.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بیان کرد: بر این اساس مساجد مامن و محل‌هایی بسیار ارزشمند برای نشان دادن نقش زنان در جامعه بر اساس سبک و الگوی اسلامی هستند این نقش را می‌توان با توجه به معرفی سیره عملی بانوان بزرگ و شایسته دینی معرفی نموده و زمینه را برای الگو پذیری بانوان در جامعه فراهم ساخت.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان دختران و زنان جوان را جذب مساجد کرد، گفت: دختران و زنان جوان در هر مملکت و آیینی به عنوان تربیت کننده و آموزش دهنده نسل به حساب می‌آیند.

وی افزود: آینده و امنیت روانی افراد جامعه در گرو ارتقا جایگاه مادران و زنان در جامعه است، حال با توجه به اهمیت حضور بانوان در مساجد و با وجود تبلیغات گسترده دشمنان اسلام و موانع موجود در مدیریت مساجد، لازم است راهکارهای جذب بانوان و هدایت آنان به مساجد شناسایی شود.

اصغری یادآور شد: از جمله راهکارهای جذب بانوان می‌توان به برگزاری مراسم های فرهنگی ویژه بانوان، معرفی بانوان برجسته و فعال مسجدی، برگزاری مسابقات ویژه بانوان و... اشاره نمود که برگزاری این دست برنامه ها با همکاری مسئولین امور مساجد و فعالان عرصه تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی است که با تلاش و همت مضاعف، زمینه جذب و حضور حداکثری بانوان جوان را در مساجد فراهم می‌سازد.

وی یکی از دلایل ترویج خرافه گرایی در زنان را عدم حضور کارشناسان دینی در مساجد و در میان بانوان دانست و گفت: مساجد باید با جذب کارشناسان دینی و تشویق به حضور ایشان در مساجد و بیان آموزه‌های صحیح دینی از جانب ایشان از ترویج خرافه گرایی جلوگیری نمایند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در پاسخ به اینکه آیا موافق حضور زنان در حلقه‌های مدیریتی مساجد هستید، گفت: زنان در عرصه‌های مختلف جامعه و جایگاه‌های مدیریتی گوناگون توانمندی‌های خود را نشان داده‌اند پس در حلقه‌های مدیریتی مساجد نیز می‌توان از حضور بانوان و ذهن خلاق آنها در عرصه فرهنگ، اخلاق و برپایی برنامه‌های آموزشی و تربیتی ناب بهره‌مند گردید.

 

اصغری درباره اینکه مسجد چگونه می‌تواند مردم را از مفهوم واقعی انتظار آگاه سازد و آنان را در عمل به فرمایشات حضرت مهدی(عج) یاری نماید، تاکید کرد: مسجد از جمله مهمترین و فعال‌ترین کانون‌های ارتباطات است به همین دلیل در حوزه آموزش و ترویج آموزه های دینی مساجد بسیار موثر هستند و می‌توانکارکردهایی نظیر ترویج و تقویت باورها، عقاید عمومی و فرهنگ را از مساجد انتظار داشت.

وی خاطرنشان کرد: مساجد با کار بر روی موضوعات مربوط به مهدویت و آموزش وظایف منتظران می‌توانند کمک بسیاری به ترویج فرهنگ انتظار در جامعه و تقویت اعتقاد مردم به ائمه معصومین(ع) نمایند.

 

(سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷) ۱۳:۱۲
https://news.masjed.ir/u/iHb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید