دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۵
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۳۰۰
گزارشگر : ایده ایده
عارف وهاب‌زاده:

اجرای طرح هر مسجد، یک برنامه پیشگیری

مدیرکل ‏فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: براساس طرح «هر مسجد، یک برنامه پیشگیری» حدود ۱۰-۱۲ هزار روحانی در امر پیشگیری از اعتیاد آموزش دیده‌اند.

(دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۲۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایران آنلاین، عارف وهاب‌زاده در رابطه با برنامه‌های فرهنگی این ستاد در راستای پیشگیری  از اعتیاد و مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: برنامه‌ای توانمندسازانه در حوزه آموزش و پرورش داریم که این برنامه از سال گذشته در مراکز استان‌ها آغاز شده و در سال جاری در سطح شهرستان‌ها نیز گسترش خواهد داشت. در این راستا اعتباراتی هم درنظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبارات به‌وسیله ستاد مبارزه با موادمخدر کشور و بخش دیگر آن توسط وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شود. تلاش داریم تا همه مدارس دولتی استان‌ها را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم.

وی افزود: این طرح در تمامی مقاطع درسی است و تمرکز بیشتر آن در مقاطع دوم متوسطه است. همچنین برنامه دیگری برای آموزش دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و دوره اول دبیرستان درنظر گرفته شده است. گفتنی است که درحال حاضر این برنامه‌ها به‌صورت نمونه اجرا می‌شود و اگر نتایج مثبتی به‌همراه داشته باشد به همه شهرستان‌های استان تعمیم خواهیم داد. برنامه توانمندسازی در همه استان‌های کشور اجرا می‌شود. اندک بودن آموزش در رابطه با پیشگیری امر اعتیاد در برخی از مقاطع به‌دلیل کمبود اعتبارات کافی در این زمینه است.

 

وهاب‌زاده با بیان این که «در این طرح، آموزگاران براساس کتاب‌هایی که مورد تأیید وزارتخانه است آموزش می‌بیند»، خاطرنشان کرد: آموزگاران وظیفه دارند پس از دریافت آموزش‌های لازم، در هر مدرسه‌ و مقطعی که درس می‌دهند چند ساعت یا چند دقیقه از کلاس خود را به بحث‌های پیشگیری از اعتیاد اختصاص دهد. نکته اینجاست که این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان، پدر و مادرها و کارمندان مدرسه است.

 

مدیرکل ‏فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: یک برنامه مهم دیگر این ستاد، راه‌اندازی کانون‌های دانشجویی در ۱۲۰ دانشگاه کشور ازجمله چند دانشگاه استان خراسان‌رضوی است. درواقع براساس این طرح، دانشجویان آموزش‌های لازم را می‌بینند و پس از آن به دیگر دانشجویان ارائه می‌دهند. بودجه این طرح حدود ۳ میلیارد تومان است که برای دانشگاه‌های سطح استان حدود ۱۰۰- ۲۰۰  میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به نوآوری‌های دانشجویان در زمینه آموزش برای پیشگیری از اعتیاد ادامه داد: دانشجویان می‌توانند براساس خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی که در حوزه دانشجویی دارند، این برنامه‌ها را اجرا کنند. این اقدامات در سال گذشته، نتایج بسیار خوبی را به‌دست آورده است. در تلاشیم که در سال جاری نیز بتوانیم این برنامه را جدی‌تر دنبال کنیم.

 

وهاب‌زاده تشریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در زمینه نشاط، اثرگذاری داشت، راه‌اندازی خانه‌های روستایی با همکاری وزارت ورزش و جوانان بوده است. همچنین به مسئولان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده‌ایم که از این محیط برای آموزش افراد در راستای پیشگیری از امر اعتیاد استفاده کنند.

 

وی با اشاره به همکاری با روحانیان در امر پیشگیری از اعتیاد افزود: همکاری با مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر مسئولان از دو سال گذشته آغاز کرده‌ایم. حدود ۱۰-۱۲ هزار روحانی آموزش داده شده‌اند. در این راستا طرحی ویژه با نام «هر مسجد، یک برنامه پیشگیری» از سال گذشته به‌عنوان نمونه اجرا شده است. در این برنامه روحانیان و افرادی که در کانون‌های فرهنگی مساجد حضور دارند درگیر این برنامه می‌شوند و به خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

 

مدیرکل ‏فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر توضیح داد: گفتنی است که در این رابطه از میان روحانیان کادر متخصص و کارآزموده‌ای داریم و تعداد مدرس‌های کارآزموده روحانی در این زمینه حدود ۵۰-۶۰ نفر است. اعتباری که برای سازمان تبلیغات در نظر گرفته‌ شده، حدود یک میلیارد تومان است. این بودجه در استان خراسان‌رضوی نزدیک به ۱۰۰  - ۱۵۰  میلیون تومان است.

انتهای پیام/

(دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۲۵
https://news.masjed.ir/u/hd9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید