چهارشنبه / ۳ اَمرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۲۲۸۶
گزارشگر : ایده ایده
آیت‌الله صفایی بوشهری مطرح کرد:

ضرورت احیای کارکردهای فرهنگی مسجد

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر اینکه مساجد از آن خدا و دارای قداست و احترامی خاص است، گفت: دشمن از در و دیوار مسجد نمی ترسد، بلکه ترس او از زنده شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد و ولایتمدار است.

(چهارشنبه ۳ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۱۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به نقل از ایکنا؛ در بخش اول گفت‌و‌گوی اختصاصی با امام جمعه بوشهر پرسش‌هایی را پیرامون محورهایی چون «مسجد طراز اسلامی، فرهنگ کار و تلاش گروهی طلاب و دانشجویان، ترویج فرهنگ رضوی، نقش حکومت‌ها و کارگزاران نظام در رشد جامعه، تمدن نوین اسلامی و اهمیت پژوهش‌ها و مطالعات بنیادین» مطرح کرده شد که پاسخ آن‌هادر ادمه می‌آید.

آیت‌الله صفایی بوشهری به تفسیر آیه ۱۹ آل عمران «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» پرداخت و اظهار کرد: دین برگزیده حق، اسلام است و اسلام همان روحیه تسلیم محض بودن در مقابل خداوند در هر زمان است و حتی در زمان حضرت ابراهیم خلیل الرحمان‌(ع) متعبد به دین و تجلی اسلام به واسطه تسلیم محض دستورات و فرامین او بودن است و سلامتی در زندگی و عاقبت به خیر شدن، تحققش به تسلیم بودن در مقام عقیده و عمل است و در همین رابطه، سیره معصومین‌(ع) دفاع عقلانی از دین اسلام و قرآن بوده است.

راه حق، همان راه اسلام و تسلیم بودن در برابر خداوند است

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال در میان همه راه‌ها، راه دین را برای ما برگزیده است، عنوان کرد: راه حق، همان راه اسلام و تسلیم بودن در برابر خداوند است و انبیاء همین راه را سفارش کرده‌اند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر تلاش برای گرایش دادن فرزندان به انتخاب آئین الهی را از ضروریات یک جامعه ایمانی برشمرد و افزود: در فکر سلامت عقیده و ایمان نسل و فرزندان خود باشیم و در وصایای خود، تنها به جنبه‌های مادی اکتفا نکنیم و لذا تسلیم خدا بودن، روح و جوهره ادیان الهی است.

تخریب مساجد یکی از روش‌های مبارزاتی کفر‌پیشگان علیه اسلام و مسلمین است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اظهار اینکه گاهی ظلم فرهنگی، بزرگترین ظلم‌ها است، تصریح کرد: خرابی مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامه‌ای که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابی آن است و از آن طرف، ممانعت از ورود مسلمانان به مساجد و تلاش برای تخریب آن‌ها، از روش‌های مبارزاتی کفرپیشگان علیه اسلام و مسلمین است و لذا مردم جهان شاهد این ماجرای منکر هستند که آمریکای متجاوز و رژیم صهیونیست تکفیری و آل سعود خبیث این روش کفر‌پیشگی، تخریب، تسخیر مساجد و کشتار مردم مسلمان را در دستور کار دولت‌های خود دارند.

دشمن از زنده‌شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد می‌ترسد

مولف کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با تأکید بر اینکه مساجد از آن خدا و دارای قداست و احترامی خاص است، ادامه داد: کسانی که با مقدسات دینی به مبارزه بر می‌خیزند، علاوه بر قهر الهی در قیامت، گرفتار ذلت و خواری دنیا نیز می‌شوند و لذا دشمن از در و دیوار مسجد نمی‌ترسد، بلکه ترس او از زنده شدن نام خدا و بیداری مسلمانان موحد و ولایتمدار است.

مسجد برای حفظ ایمان، تقویت دانش علمی و کارهای فرهنگی بنیادین است

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه مساجدی که مردم در آن حضور نیابند و در آن ذکر خدا را نگویند، در حقیقت مساجدی ویرانه هستند، گفت: مسجد باید پر رونق و پرمحتوا و همانند سنگر فرماندهی برای حفظ ایمان، تقویت دانش علمی و عقیدتی و کارهای فرهنگی بنیادین باشد و همچنان که جاسوس از رخنه به مراکز نظامی در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به مساجد در ترس و نگرانی باشند.

احیای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مسجد با فعالیت سایر تشکل‌های دینی

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر اظهار کرد: مساجد پایگاه ایمانی مردم جامعه برای عبادت، علم‌آموزی، ذکر خدا و برای رسیدن به رستگاری و سعادت در دنیا و آخرت است و در این خصوص تشکل‌های دینی، کانون‌های فرهنگی و هنری، هیئت‌های مذهبی، رسانه‌های تخصصی معارفی و قرآنی، کانون‌های مداحان و شاعران آئینی، انجمن‌های اسلامی، جمعیت بانوان فرهیخته، کانون‌های فرهنگی و دینی و پایگاه مقاومت بسیج نقش مهمی در حوزه ترویج و آموزش علوم عقیدتی، ولایی و بصیرتی را دارند.

فرهنگ رضوی فرهنگی آسمانی‌ است

نویسنده کتاب ۱۴ جلدی أنوار الهدی در پاسخ به این پرسش که نقش و وظیفه مردم ولایتمدار و انقلابی در رابطه با ترویج فرهنگ رضوی چیست؟ بیان کرد: ابتدا خودسازی ایمانی، تقوایی، اخلاقی و بصیرتی و سپس آشنایی با فرهنگ اصیل رضوی و ایجاد بسترهای کوچک و بزرگ بر ارائه و اشاعه و نهادینه کردن آن فرهنگ آسمانی است.

نظام حکومتی در ساختار و هندسه جامعه اسلامی نقش هدایتگری و مدیریت جامع دارد

مؤلف درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که توسعه، موجب رشد جامعه و تکامل موجب رشد انسان می‌شود، نقش حکومت‌ها و کارگزاران نظام در این خصوص چیست؟ گفت: نظام حکومتی در ساختار و هندسه جامعه اسلامی نقش هدایت‌گری، سیاست طراحی، نظارت، حراست و مدیریت جامع دارد و بی‌تردید نظام حکومتی اسلام در دو عرصه رشد و پیشرفت عمرانی جامعه و حفظ و ارتقای سطح فرهنگی و بصیرتی نقش اساسی دارد.

تمدن بر دو پایه برنامه و مدیریت استوار است

استاد تفسیر دانشگاه خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که پدیده‌های انسانی جامعه چه نقشی در رسیدن و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی دارند؟، افزود: تمدن بر دو پایه برنامه و مدیریت استوار است و در هر دو عرصه نقش انسان کاملا تعیین کننده است، انسان است که باید بر اساس دین و اسلام برنامه‌ریزی کند و طبق موازین مدیریت اسلامی، آن را به اجرا در آورد و ارتقا بخشد.

سعادت جامعه در گرو فهم اسلام و پژوهش‌های بنیادین است

وی در پاسخ به این پرسش که جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست می‌یابد که بر اساس ایمان، تقوا و مدیریت طراحی شود؛ اگر ممکن است اشاره بفرمائید که مطالعه و پژوهش بنیادین چه میزان به این امر کمک می‌کند؟، ابراز کرد: سعادت جامعه در گرو فهم اسلام و اجرای آن است و پژوهش‌های بنیادین و راهبردی و برنامه‌ریزی جامع اساس آن است.

خودکفایی و مرجعیت علمی بر اساس آموزه‌های اسلامی در سنگر مسجد

نویسنده شرح زیارت نامه حضرت معصومه(س) در پاسخ به این پرسش که دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه چگونه در سنگر مسجد با تبدیل علم به تکنولوژی می‌توانند به تولید داخلی کمک کنند؟، عنوان کرد: دو قشر عظیم و عزیز و تعیین‌کننده دانشجو و طلاب می‌توانند در تمامی فضای ملی به‌ویژه بر اساس مسجدمحوری موجب پیشرفت ایران شوند و در دو حوزه خودکفایی علمی و تولید علم و مرجعیت آن بر اساس آموزه‌های اسلامی کارهای بسیار شایسته و راهبردی داشته باشند.

(چهارشنبه ۳ اَمرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۱۶
https://news.masjed.ir/u/kjn
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید