دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۲۲۶۱
گزارشگر : ایده ایده
در مجتمع محراب امور مساجد

نشست هم اندیشی طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد

جلسه نشست هم اندیشی مدیران مدارس و ائمه جماعات موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه دوشنبه چهارم تیرماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

(دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷) ۱۵:۵۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، جلسه هم اندیشی مدیران مدارس و ائمه جماعات موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه دوشنبه چهارم تیرماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

جلسه هم اندیشی مدیران مدارس و ائمه جماعات موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه دوشنبه چهارم تیرماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

بنا براین گزارش در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات و برخی از مدیران مدارس موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه حضور داشتند.

در این جلسه حجت الاسلام صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تقدیر از تلاش ائمه جماعات و مدیران مدارس در راستای نزدیکی هرچه بیشتر این دو رکن اساسی جامعه اسلامی گفت: طی دو سالی که طرح پیوند مسجد و مدرسه در حال اجراست، شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم که تبعات بسیار خوبی را نیز به دنبال داشته است.

وی افزود: یکی از تبعات اجرای صحیح این طرح در مساجد و مدارس استان تهران، رضایت مردم است که از طرق تماس‌هایی که با امور مساجد داشته‌اند و یا در ارتباط مستقیم با مسئولین، بزرگان محله‌ها و ائمه جماعات، آن را انتقال داده‌اند.

صداقت در ادامه گفت: در اکثر نشست‌های هم‌اندیشی مرتبط با مسجد، مساجد در امر ارتباط با مردم در معرض اتهام قرار دارند. با این مضمون که اهالی مساجد دیگر جوان نیستند و حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده است. البته این انتقاد را نمی‌شود کاملاً رد کرد، ولی با این حال در چند سال گذشته اقدامات مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به این خانه‌های خدا صورت گرفته است. به عنوان مثال طرح پیوند مسجد مدرسه که امروز یک طرح موفق است و کارنامه خوبی تا کنون داشته، از جمله این فعالیت‌ها است.

وی افزود: اکنون با سرفرازی می‌توان ادعا کرد که از شمال تا جنوب شهر تهران مساجد بسیاری در امر جذب قشر جوان موفق بوده‌اند و اکثر نمازگزاران این مسجد جوان هستند.

نشست هم اندیشی طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: در جواب به انتقادهایی که در رابطه با سن بالای نمازگزاران می‌شود می‌توان گفت: مسجد علوی در شمال شهر یکی از ده‌ها مسجدی است که اکنون اکثر نمازگزاران آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌هند. سال پیش در مراجعه به این مسجد، تقریباً نیم ساعت قبل از اذان در مسجد حضور داشتم و با اینکه امام جماعت هنوز به مسجد نیامده بود، مسجد پر از دانش‌آموز بود.

وی افزود: امروز از منطقه جماران تا صادقیه و روستاهای رباط کریم، حضور نسل جوان در مساجد مثال زدنی است. برخی از منتقدین مساجد در پیگیریهای خود به این نکته اعتراف کرده‌اند که: برای ما غیر قابل باور بود که مساجد بسیاری در تهران وجود دارند که توسط نوجوانان اداره می‌شوند.

صداقت با اشاره به اینکه در طرح پیوند مسجد و مدرسه هستند مساجدی که فعال شناخته می‌شوند ولی به آن موفقیت مدنظر دست نیافته‌اند. مساجدی که به دعوت از دانش‌آموزان و اهدای هدایا به آنها بسنده کرده‌اند و یا مساجدی که صرفاً توسط بسیج مسجد اداره می‌شوند.

وی افزود: اجرای صحیح و هدفمند این طرح از سوی مساجد نیاز به یک برنامه‌ریزی هدفمند دارد. جذب نوجوانان به مسجد به مراتب آسانتر از ماندن و مسجدی شدن آنها است.

حجت الاسلام صداقت با بیا‌ن اینکه در مراسمات و به بهانه‌های مختلف از ائمه جماعات این طرح تقدیر شده است گفت: قدردانی از کاری که از سوی ائمه جماعات موفق صورت می‌گیرد، فراتر از تشویق و تقدیر است. در عین حال در انتخاب مساجد موفق نهایت دقت شده است و از سوی ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز بازخورد خوبی داشته‌ است.

وی افزود: در مراسم تقدیر از ائمه جماعات و مدیران موفق طرح پیوند مسجد و مدرسه که در اردیبهشت امسال برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ریاست محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد در حین اهداءِ جوایز گفتند: چهره‌های جدیدی در بین ائمه موفق می‌بینم!

حجت الاسلام صداقت با بیان اینکه این گفته ریاست مرکز نشان از دقت در انتخاب ائمه جماعات موفق داشته است گفت: معمولا در چنین مراسماتی مساجد انگشت‌شماری بر حسب فعالیت‌های مستمرشان در زمینه‌های مختلف معرفی و تشویق می‌شدند ولی در مراسم اخیر این فعالیت‌ها گسترده شده و ائمه جماعات بیشتری در طرح پیوند مسجد و مدرسه موفق بودند.

وی افزود: خوشبختانه از بین هجده ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات برگزیده دوازده ناحیه برای تقدیر معرفی شدند. این تناسب نشان از رشد و گستردگی فعالیت مساجد در زمینه‌های مختلف فرهنگی دارد.

حجت الاسلام صداقت افزود: در اختتامیه جشنواره طرح پیوند مسجد و مدرسه بخش مربوط به مدارس و نواحی آموزش پرورش مطلوب مرکز رسیدگی به امور مساجد نبود. امیدواریم در آینده با همکاری بیشتر ائمه جماعات و مدیران مدارس این بخش نیز قوت یابد البته این امر مستلزم شناسایی و معرفی از سوی نواحی و مساجد آنها است.

وی در ادامه گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد در ارائه برخی کمک‌ها به مساجد محدودیت دارد اما با این حال آمادگی ارائه طرح و برنامه و روش اجرا را دارد و می‌تواند سطح همکاری‌ها با آموزش و پرورش را افزایش دهد.

حجت الاسلام صداقت با بیان اینکه مرکز از روند اجرای طرح رضایت دارد گفت: ریاست محترم مرکز در جشنواره اختتامیه ابراز داشتند که: امید است طرح پیوند مسجد و مدرسه در سطح کشور اجرا شود و پیوند مسجد و مدرسه فراگیر شود. گسترش طرح در سطح کشور نیاز به یک سری هماهنگی‌ها و جلسات فی مابین ائمه جماعات، مرکز و آموزش و پرورش دارد. امید است که ایده‌ها و پیشنهادات شما در این جلسات باعث گسترش این طرح در سطح کشور شود.

بنا بر این گزارش در ادامه این جلسه، حجت الاسلام فغانی امام جماعت مسجد حضرت رقیه(س) رباط کریم گفت: مساجد بسیاری اکنون در زمینه پیوند مسجد و مدرسه فعالیت دارند ولی در طرح حضور ندارند و بی سر و صدا فعالیت می‌کنند. لذا با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنم طبق فرمایش مقام معظم رهبری«مساجد طراز» شناسایی شوند و به عنوان الگو به مساجد دیگر معرفی شوند.

وی افزود: زمانی قرارگاه خاتم الاوصیا از مرکز رسیدگی به امور مساجد درخواست کرد تا 52 مسجد طراز به این قرار گاه معرفی کند. قرار شد 22 مسجد از تهران و 30 مسجد از شهرستان‌ها به عنوان مسجد طراز معرفی شوند. در این قرارگاه گروهی با تحقیق و کار فراوان، شاخص‌های مسجد طراز را معرفی و نقشه راه را طراحی کردند. امتیاز همکاری با این قرارگاه این است که از بودجه مردمی برخوردار است.

فغانی پیشنهاد داد: امور مساجد، مساجدی را که احساس می‌کند شاخصه‌های نزدیک به مسجد طراز را دارند و از پتانسیل خوبی برخوردارند به این قرارگاه معرفی کند.

در ادامه این نشست یکی از ائمه جماعات موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: من چند پیشنهاد در مورد طرح داشتم، یکی اینکه این طرح با طرح مدرسه در مسجد که امسال اولین سالی است که حوزه علمیه در تهران اجرا می کند، نزدیکی دارد. هدف آن طرح انتخاب بیست مسجد شاخص است.

وی افزود: یکی از جامع ترین و کاملترین  مساجد این طرح مسجد المهدی در خیابان بهارستان است، فکر می‌کنم همکاری در این طرح خیلی عمیق و مفید باشد. در واقع با این همکاری هدف پیوند مسجد و مدرسه به حد نهایت خودش می رسد.

وی پیشنهاد داد: فکر می کنم؛ اگر امور مساجد با این طرح همکاری کند و تعامل مثبتی داشته باشد، می توان تعداد مساجد را به بیش از بیست مسجد در آن طرح برساند.

این امام جماعت ادامه داد: دومین پیشنهادم این است که در مورد مرحله دوم جشنواره پیوند مسجد و مدرسه جشنواره، اجرای طرح نسبت به تعامل مدرسه مخاطب سطح بندی شود، چون بعضی اوقات مسجد آمادگی فعالیت را دارد اما مدرسه مخاطب تعاملش متفاوت است. بعضی اوقات تعامل کامل است و بعضی اوقات تعامل ناقص و بعضی اوقات تعاملی وجود ندارد!

وی افزود: به نظر من بهتر آن است که ما در سه حالت برای مسجد برنامه داشته باشیم، اول اینکه، چه کارهایی می توان انجام داد. اگر تعامل کامل بود نشان دهنده این است که امام جماعت و اعضای شورای فرهنگی توانسته اند با حضور در مدارس، تدریس داشته و اهداف طرح را پیگیری کنند، و یا از مدارس به مساجد بیایند و مراسم برگزار کنند و تعامل های مختلف داشته باشند. در این صورت برنامه ریزی خاصی طراحی شود.

وی ادامه داد: اما اگر تعامل ناقص بود، یعنی اینکه مدیر مدرسه تعامل را کامل نپذیرفت، جز در موارد خاص، در رابطه با آن مورد برنامه ریزی شود و از او توقع رفتار و تعامل کامل را نداشته باشیم.

این امام جماعت در ادامه گفت: اگر مدرسه ای به هیچ عنوان اجازه ورود امام جماعت را به مدرسه نداد، برای آن نیز برنامه داشته باشیم، برای آن باید راهکارهای در بیرون مدرسه ای داشته باشیم. نگوییم چون مدیر مدرسه اجازه همکاری نداد، این مدرسه قلم گرفته شود. شاید پتانسیل و نیروهای خوبی در آن مدرسه باشد. به نظر من اگر در این سه سطح برای تعامل مدرسه و مسجد برنامه ریزی شود نتیجه خوبی در پیش است.

نشست هم اندیشی طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد   

وی افزود: به نظر حقیر در مرحله دوم این جشنواره نیاز است تا برنامه ریزی دقیق تری پیرامون خانواده ها و اولیا صورت پذیرد. البته اولویت خود بچه‌ها هستند. اما بالاخره والدین نیز یک زمینه و پتانسیل محسوب می‌شوند که اگراینها تامین و همراه شوند و تعامل مثبت داشته باشند، برنامه ریزی بهتری می‌توان انجام داد. عملا تا به حال به این صورت بوده است، معمولا نوجوانانی که در مسجد ماندگار بودند و ارتباط خوبی داشتند، خانواده هایشان همراهی کردند، البته بعضی مواقع استثنا وجود دارد. بهتر است در این مورد نیز برنامه ریزی شود.

وی در ادامه گفت: این گونه طرح ها باید در مساجد شهر تهران توسعه پیدا کند، که البته هدف طرح نیز توسعه آن است که بهتر است به توسعه کمی نیز توجه شود. همانطوری که توجه دارید تعداد زیادی از مساجد، شبیه به خانه سالمندان است، رده سنّی آنها جذابیتی برای جوانان مسجد ندارد. علاوه بر این مشکل، برخی از ائمه جماعت هیچ اعتقادی به حضور جوانان در مساجد ندارند که حتی تعداد کم امامان جماعت با این طرز فکر نیز مضر می باشد. به نظر می‌رسد باید این موضوع در زمان عزل و نصب ها مورد توجه قراربگیرد.

این امام جماعت اضافه کرد: نکته آخری که در مورد این طرح  به ذهن حقیر رسید، این است که باید به فکر بومی کردن این طرح و گسترش آن در کشور باشیم و برنامه را براساس مختصات جغرافیای انسانی و اجتماعی بررسی کنیم. به عنوان نمونه، بعضی از دوستان ما که در مساجد  اقدسیه فعالیت می کردند، می گفتند؛ ما جوانان و نوجوانان را در این محل گرد هم آوردیم و برای آنها جوایزی مثل استخر و... مشخص کردیم که اصلا هیچ جذابیتی برایشان نداشت.چرا که اکثر تفریحات عادی آنها استخر و تفریح در ویلاها و سواحل شمال کشور و امثال آنها است. لذا آنها گمشده شان امکانات مادی نیست.

وی ادامه داد: یکی از دوستان تعریف می کرد در یکی از مساجد خیابان ابوذر در بعضی شبها که پذیرایی بود حتی با شکلات جمعیت مسجد افزایش محسوسی می‌کرد. در بعضی از مساجد تهران مخصوصا مساجد شمال شهر مثلا وقتی اعلام می کردند که امشب سر سفره امام حسین(ع) مهمان هستید موقع شام کسی نمی‌ماند و همه به خانه هایشان می رفتند! لذا فرهنگ ها در نقاط کاملا متفاوت است. این طرح را باید بومی کرد. نمی توان نسخه واحدی ارائه کرد. بهتر است در هر ناحیه و محیطی، شورایی تشکیل شود. با توجه به آفات و گرفتاریها و بلاهای معنوی که وجود دارد می توان برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه گفت: درمورد مدیرانی که خیلی فعالیت نکردند، باید از طریق آموزش و پرورش اقدام شود. مثل بسیج که هرزمان می خواهد امام جماعتی را فعال کند که هیچ موقع نمی تواند!!!، باید از طریق امور مساجد اقدام کند. به نظر حقیر امور مساجد شاید به طور مستقیم نتواند مدیران مدارس را فعال کند ولی آموزش و پرورش می تواند مدیران را ترغیب کند. آنها از راه خودشان اقدام می کنند. لذا اگر از این طریق اقدام کنند به نظر من در ادامه هم می توانند موفق باشند.

حجت الاسلام صداقت در ادامه این نشست در مورد رابطه مساجد با نهادهایی مثل قرارگاه خاتم الاوصیا گفت: پیشنهاد ما به مساجدی که می خواهند از ظرفیت قرارگاه خاتم الاوصیا استفاده کنند این است که از فکر و برنامه آنها نهایت استفاده را ببرند، اما یک اشکالی در قرارگاه خاتم وجود دارد که ما به دوستان هم گفتیم، اجرای طرح‌هایتان را وابسته به پول می کنید، این اتفاق در چند سال گذشته از وقتی که قرارگاه خاتم با حاج حسین یکتا شکل گرفت افتاد، بالاخره ما در بعضی نقاط با ایشان ارتباط داشتیم. در استانها و شهرهای مختلف وارد شدند و به مجموعه‌های فرهنگی هزینه و پول تزریق کردند آن مجموعه به نوعی وابسته به کمک مالی خاتم شد.البته با کمک‌های بنیاد خاتم یک سری کارهای خوبی هم شکل گرفت. ولی الان من خبر دارم که آنها هم بودجه آنچنانی ندارند و از خیرین جمع می کنند.

صداقت در ادامه افزود: این مساله را ما با دوستان مطرح کردیم و از آنان خواستیم که برنامه هایشان را وابسته به پول نکنند، طرح، فکر و ایده شان را بیاورند و بعد از آن برای اجرا از خیرین کمک بگیرند. مساجد باید در این مسئله خودشان مستقل شوند، اگر در طول کار پولی به دستتان رسید که می توانید تزریق کنید، کمک کنید، اما کسی را با پول، برای انجام کاری ترغیب نکنید.

وی ادامه داد: توصیه ما به دوستانمان این است که هر کسی که ظرفیت و مجموعه فکریِ خوبی دارد با ما و سایر مساجد ارتباط داشته باشد. البته ما هم با بنیاد خاتم در ارتباط هستیم، رفت و برگشت هایی داریم، به ما کمک می کنند، و ماهم به آنها کمک می کنیم. ولی توصیه می‌کنیم که وابستگی مالی به آنها پیدا نکنید، به بهانه کمک مالی که می کنند سراغ آنها نروید که بعضا ممکن است بودجه نداشته باشند و مشکلاتی برای مساجد پیش بیاید.

سرپریت معاون فرهنگی امور مساجد در ادامه تصریح کرد: از این حیث است که ما نیز یک مقدار چراغ خاموش به جلو می رویم یعنی برخی مسائل را خیلی رسمی اعلام نکردیم. برخی ارگان ها و موسسات در مورد بعضی مساجد به ما مراجعه کردند و برخی دیگر را ما خودمان معرفی کردیم. اما بیان کردیم که ما پیش قدم نمی شویم اگر شما توانستید امام جماعت را متقاعد کنید. اگر مرکز جلو بیاید، ممکن است با خود بگویند این مسئله مورد تایید مرکز است و همه جوانب آن توسط مرکز بررسی شده است و اگر مشکلی پیش آید سراغ مرکز می آیند که چه شد؟... این بحث وجود دارد و گرنه از لحاظ برنامه ها و مسائل دیگر هیج اشکالی در کار آنها وجود ندارد، در واقع طرح های خوبی هم دارند. همانطور که گفتم؛ در ارتباط با این موسسات باید مقداری حساب شده تر عمل کرد.

وی ادامه داد: مسئله دوم در مورد طرح مدرسه در مسجد است. سپاه کار بسیار خطرناکی را شروع کرده است، از چه حیث خطرناک؟ از این حیث قرارگاه خاتم یک جاهایی را دیده و تجربه‌ای دارد ولی آنها هیچ جایی را ندیدند، فقط به ذهنشان رسیده که در مسجد مدرسه تشکیل شود! شما اگر بگویید که اینها دو صفحه برنامه مدون  حساب شده دارند. از اینکه می خواهند این مدرسه تشکیل شود به جوانب و آسیب های این طرح  اندیشیده‌اند؟ مشکلاتی که بوجود می آید، فواید و تبعات آن چیست؟ سپاه فقط به این نتیجه رسیده است که مسجد خوب است و چه بهتر که آموزش در مسجد اتفاق بیافتد. من جدیدا چیزی به غیر از این در بررسی‌هایم ندیده ام.

صداقت در ادامه گفت: بعضی از مساجد برای همکاری با قرارگاه خاتم الاوصیا اعلام آمادگی کردند، همان بیست مسجد در شهر تهران و برخی از مساجد شهرستانها که شما هم در جریان آن هستید. شاید برخی از شما هم با سپاه همکاری داشته باشید. وقتی این طرح اعلام شد، حاج آقا حاج علی اکبری فرمودند که: من خودم خیلی دوست دارم که در کنار مسجد، مدرسه‌ای نیز تاسیس شود و این مسجد و مدرسه ارتباط تنگاتنگی باهم داشته باشند، اصلا مدیریت این مسجد و مدرسه برعهده امام جماعت باشد، اما یکسری  ظرافت هایی وجود دارد. اصلا امام جماعت این کاره است(مدیر است). ولی مهمتر از همه بار مالی آن برای مساجد است. آیا مسجد  می تواند از عهده آن بربیاید یا نه.

وی افزود: اکنون در مسجد حاج حسن صنیع دیوان خیابان وحدت اسلامی مسجد آقای خداداده، اقدام به تاسیس مدرسه غیرانتفاعی در کنار مسجد کرده‌اند. مدرسه خوبی که فعال است. احداث و اداره مدارس دولتی قوانین سخت و خاص خودش را دارد. اما مشکلات عدیده‌ای دارد مخصوصاً از حیث مالی، بعد اتفاقات روی می‌دهد. مثلا من ازبرخی از دوستان شنیدم که می‌گفتند که شما فضا برای مسجد ندارید چگونه می خواهید مدرسه را به مسجد بیاورید؟! همچنین بیان می کردند که مثلا صحن، شبستان و یا حیاط مسجد را به عنوان حیاط مدرسه رد کردم و یا مساحت پشت بام مسجد را به عنوان حیاط مدرسه رد کردند.می دانید که ساختمان مدرسه یکسری اصول و قواعدی دارد. ساختمان باید قوانین و قواعد مورد نظر آموزش و پرورش را داشته باشد تا مجوز مدرسه صادر شود. اینها را اصلا ندیده بودند که با یکسری آسیب های جدی روبرو شدند، لذا این نسخه برای مساجد تجویز نمی‌شود مگر مساجدی که ظرفیت لازم را داشته باشد.

صداقت در ادامه گفت: مستحضرید که آقای ناسخیان از چه زمانی طرح و برنامه داشتند. روی این طرح و موضوع هم کار کرده‌اند، این شرایط و ظرفیت نیز برایش فراهم شده است. با این حال نمی توان نسخه آقای ناسخیان را برای همه مساجدی که در طرح مسجد و مدرسه کار می کنند تجویز کرد. لذا با توجه به این امر ما تمام سعی خود را کردیم تا دوستان سپاهی خود را متقاعد کنیم که کمی محتاطانه ترعمل کنند. بصورت آماری جلو نروید که خیلی دردسر و مشکلات دارد. قرار شد که در همین تابستان ان شالله با حضور آقایان، تعاملات لازم را انجام دهیم. خودشان نیز ارتباط گرفتند، وقتی از طریق امور مساجد وارد نشوند دیگر اختیار و مسئولیت با خود مساجد است که با این طرح مشارکت نمایند یا خیر؟ تبعات تصمیماتشان نیز بر عهده خودشان است. امور مساجد دیگر نمی تواند خیلی دخالت کند. بعضی از آقایان نیز با ما تماس می گیرند که آیا این کار را انجام بدهیم یا خیر؟ ما شرایط مسجد و مدرسه را به ایشان می گوییم و تصمیم را بر عهده خودشان می‌گذاریم.

وی افزود: این موضوع هنوز برای ما کاملا روشن نیست و احساس خطرهای زیادی هم داریم. در جلسات مشورتی نیز مباحث زیادی پیرامون این موضوع شکل گرفته و همه احساس خطرهای زیادی نسبت به این امر داشتند. مگر اینکه یک جایی امام جماعتی با یک قاعده مندی و حساب شده وارد شده باشد وگرنه آن طرح قرار نیست حساب و کتابی دست کسی بدهد. سپاه خودش به تنهایی در این مسئله ورود کرده و با آموزش و پرورش نیز کارهایی را انجام می دهند، اما آخرش هم به زور سپاه است و همین هم یکی از مشکلات ما است که مجوزهایش نیز دچار مشکل می شود.

صداقت تصریح کرد: عملا طرحشان این است که صحن مسجد را تبدیل به مدرسه کنند که آسیب های جدی به دنبال دارد. می گویند که بعضی کلاس ها را در مسجد برگزار شود و حیاط مسجد بشود حیاط مدرسه .

وی  در پاسخ به انتقاد یکی از ائمه جماعات مبنی بر اینکه نمی‌شود همه فعالیت‌های مدرسه را در مسجد انجام داد گفت:  اگر مسجدی  در کنارش مدرسه و یا زمینی برای احداث مدرسه داشته باشد که مثلا یکی از دربهای آن به مسجد باز شود که اینها نماز جماعتشان را در مسجد بخوانند حتی کلاس های قرآن و...در مسجد برگزار کنند و حتی از برخی از ظرفیت های مسجد نیز استفاده  کنند حرفی نیست، اما اینکه بخواهند همه این ظرفیت به داخل مسجد انتقال دهند شرایط وجود ندارد و یکسری مشکلاتی ایجاد می کند که باید در نظر گرفته شوند.

در ادامه این جلسه امام جماعت مسجد صاحب‌الامر از ناحیه شهید نواب صفوی با اشاره به اینکه یک معلم است و از حقوق مادی کمی برخوردار است گفت: بیست و هفت سال سابقه آموزش و پرورش دارم و ده سال مدیر مدرسه دوره متوسطه هستم. حدود 400 دانش‌آموز در مسجد صاحب‌الامر برای نماز حضور پیدا می‌کنند که از این تعداد حدود 200 دانش آموز ارتباط مداوم با مسجد دارند و فعالیت دارند.

وی ادامه داد: برای حفظ و ارتقاءِ پیوند مسجد و مدرسه نیاز به همکاری بیشتر آموزش و پرورش و امور مساجد وجود دارد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد جشنواره اختتامیه طرح پیوند مسجد و مدرسه و عدم تشویق گسترده مدیران مدارس گفت: نیاز است که در هرناحیه شورایی تحت عنوان طرح پیوند مسجد و مدرسه تشکیل شود تا مدارسی که همکاری بیشتری با امور مساجد داشته‌اند شناسایی و معرفی شوند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد رضا فغانی از مسجد حضرت رقیه رباط کریم گفت: با توجه به همکاریهای آموزش و پرورش و امور مساجد، ایا این مرکز با مدارس امین همکاری دارد و میزان آن به چه اندازه است؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه مبلغان مدارس امین در تابستان مدارس را به پایگاه این نهاد تبدیل کرده اند، گفت: امور مساجد می‌تواند از ین ظرفیت به نحو احسن بهره ببرد.

فغانی از عدم همکاری مساجد با روحانیون طرح مساجد امین سخن گفت و از معاونت فرهنگی امور مساجد خواست تا به این مساله بپردازند.

وی همچنین از کمبود محتوی در پیوند مسجد مدارس انتقاد کرد و گفت: اکنون دانش‌آموزان احکام اولیه را به خوبی می‌دانند و نیاز اصلی ارائه یک محتوی کارآمد است.

در ادامه نشست ﺣﺠﺖ ﺍﻻﺳﻼﻡ ﺣﺴﻦ ﻣﺰﺩﺟﻮ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﺴﺠﺪ ﺻﺎﺩﻕ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ(ﺹ) گفت: برای تولید محتوای کارآمد و غیر تکراری برای دانش آموزان بهتر است که کارگروهی در مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکیل شود و جلسات منظمی را تشکیل داده و محتوایی که اکنون در مساجد ارائه می‌شود را جمع بندی و بررسی کنند و در حضور ائمه جماعات آن را به اشتراک بگذارند.

وی در ادامه گفت: اکنون در مسجد صادق آل محمد(ص) یک اتفاق مبارک رقم خورده است و امسال قوت یافته است. در کنار حضور جوانان در مساجد، ماهی یکبار از والدین دعوت می‌شود تا در مسجد حضور یابند و از فعالیت‌های فرزندان خود و نحوه آن مطلع شوند. خوشبختانه به واسطه این اتفاق بسیاری از خانواده ها مسجدی شدند.

وی همچنین از برگزاری جام فوتبال بین مساجد مدرسه سخن گفت و بر همکاری بیشتر ائمه جماعات منطقه تأکید کرد و پیشنهاد داد تا جلساتی برای همکاری و تبادل تجربه بین ائمه جماعات برگزار شود.

در ادامه نشست حجت الاسلام صفی یاری یکی دیگر از ائمه جماعات موفق در طرح پیوند مسجد و مدرسه با انتقاد از نبود ستاد اجرایی در جشنواره پیوند مسجد و مدرسه گفت: اگر این جشنواره ستاد داشت می‌توانست مساجد بیشتری را به این طرح وارد کرد و مساجد فعالتری را نیز معرفی می‌کرد.

وی یکی از نقاط ضعف طرح پیوند مسجد و مدرسه را نبود یک نظام واحد محتوایی ـ مهارتی معرفی کرد و گفت: نظام مهارتی باعث می‌شود تا خود امام جماعت در مرحله اول بتواند مدارس را با مساجد همراه کند که در این صورت نیاز به قراردادهای پی در پی و ابلاغیه نیست.

وی در ادامه از امور مساجد خواست تا در کنار ارائه محتوا به آموزش مهارت به ائمه جماعات جوان در باب همکاری با مدارس و یا جذب نوجوانان و دانش‌آموزان، بپردازد و از تجربه روحانیون موفق در سراسر کشور بهره بگیرد. لذا در کنار دوره‌های مثل نهج البلاغه و یا سایر آموزش ها مهارت جذب به مسجد و مدیریت در مسجد را نیز آموزش دهید. البته این آموزش برای تمام ارکان مسجد از امام جماعات تا مسئولین بسیج و دیگران است.

حجت الاسلام صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی امور مساجد در پاسخ به انقادات و پیشنهادات ائمه جماعت حاضر در جلسه گفت: چناچه قرار باشد تا درخواست های شما محقق شند نیاز است ابتدا تجارب و خواسته های خود را به صورت مکتوب و  مبسوط در اختیار معاونت فرهنگی قرار دهید تا بتوان از آنها استفاده کرد.

 

نشست هم اندیشی طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد

(دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷) ۱۵:۵۰
https://news.masjed.ir/u/k6w
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید