چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۷ / ۲۱:۴۲
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۲۲۳۵
گزارشگر : ایده ایده
نماینده آیت الله نوری همدانی:

مسجد، بیمارستان معنوی است

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران گفت: همان‌طور که بیماران بعد از خروج از بیمارستان به آسایش روحی و جسمی می‌رسند، مسجد نیز به واسطه ارتباط افراد با حق تعالی در این مکان مقدس، محلی برای آرامش دل و تقویت قلب است.

(چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷) ۲۱:۴۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، آیت الله سید باقر آیت میردامادی در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد درباره نقش مسجد در ارتقای سطح روحی و معنوی افراد، گفت: مسجد محل آرامش، عبادت و توجه تام به خداوند متعال است، انسان را از امور مادی دور کرده و حضور در این مکان مقدس سبب توکل و تکیه به درگاه الهی برای حل مشکلات، دغدغه‌ها و ناآرامی‌های روحی است.

وی افزود: همان‌طور که بیماران بعد از خروج از بیمارستان به آسایش روحی و جسمی می‌رسند، مسجد نیز به واسطه ارتباط افراد با حق تعالی در این مکان مقدس، محلی برای آرامش دل و تقویت قلب است.

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران راجع به آثار بودن یا نبودن مسجد در یک محله، ابراز داشت: مسجد خانه خدا، مأمن و پناهگاه تمام کسانی است که دردهای روحی و معنوی خود را برای مداوا و خلاصی از آنها، با اشک و تضرع به محضر خداوند منان می‌آورند تا قلب‌شان جلا پیدا کرده و به آرامش خاطر برسند.

مسجد، نوعی بیمارستان معنوی است

وی در ادامه بیان داشت: مسجد، نوعی بیمارستان معنوی است. مراجعه به بیمارستان سبب معالجه و آسودگی بدن انسان و مراجعه به مسجد موجب آرامش روح و جان انسان می‌شود. در این میان اگر واعظین مجرب و عالمی نیز حضور داشته باشند که از قرآن، احکام، اخلاق و نوع صحیح معاشرت، صفات جلالیه و جمالیه الهی، احادیث و ادعیه مطالبی را برای اهل مسجد بیان کنند، یقیناً مسجد بهترین مکان برای آگاهی و آرامش قلب مؤمنین خواهد بود.

آیت الله میردامادی اظهار داشت: مناطقی که مسجد ندارند و یا با وجود مسجد در منطقه، اهالی محله به این مکان مقدس مراجعه‌ای ندارند همواره روح‌شان متزلزل، ناراحت، مریض احوال و از نشاط روحی به دور است.

وی درباره ضرورت و اهمیت تکریم و غبارروبی ابراز داشت: تکریم مسجد از جهت اینکه خانه امید، مأمن و پناهگاه مردم است و اهل مسجد به این مکان مقدس علاقه قلبی دارند، برای پاک بودن، امکانات و رفاه آن نیز اهمیت بسیاری باید قائل بود، ظاهر مسجد لازم است جالب، جاذب و عطرآگین باشد، بهترین وسایل، فرش، بلندگو، تجهیزات و سرویس بهداشتی را داشته باشد.

نماینده آیت الله نوری همدانی در تهران افزود: وظیفه همگانی ماست که مسجد را مانند خانه خود تکریم کنیم با این تفاوت که خانه برای یک شخص است اما مسجد به تمام اهالی یک محله و منطقه تعلق دارد و باید برای تکریم و احترام این مکان مقدس وقت و ارزش درخور و شایسته‌ای قائل بود.

مسجد باید از منبری، واعظی و مدیریت خوب برخوردار باشد

وی در پاسخ به این سؤال که مسجد طراز اسلامی باید دارای چه شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی باشد، گفت: از مهمترین خصوصیات مسجد طراز اسلامی این است که احکام الهی در آن تبیین و بازگو شود و بنا به نام مقدس مسجد، امور درخور و شایسته‌ای در آن انجام شود، از منبری، واعظی و مدیریت خوب و عالی برخوردار باشد و رفاه حال اهالی مسجد را فراهم کند.

امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در محله خاوران تهران بیان داشت: مسجد باید محلی باشد که انسان از حضور در این مکان مقدس لذت ببرد و زمینه برقراری یک ارتباط خوب با حق تعالی در آن فراهم شود. مسجدی که به فضای داخلی و تمیزی آن رسیدگی نشود و یا واعظ، خادم و مدیریت مناسبی نداشته باشد قطعاً برای حضور افراد مختلف مطلوبیت لازم را نداشته و شأن این مکان مقدس آن طور که شایسته آن است، تکریم نشده است.

وی با اشاره به آیه شریفه «خذوا زینتکم عند کل مسجد» ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه به روشنی مطرح می‌فرماید که هنگام رفتن به مسجد خود را آراسته کنیم و بهترین لباس مان را بپوشیم.

امام جماعت با اخلاق پسندیده می‌تواند افراد زیادی را به سوی مسجد جذب کند

نماینده آیت الله نوری همدانی در ادامه راجع به آثار خوش اخلاقی امام جماعت و سخنران مسجد، گفت: بهترین وسیله ای که امام جماعت، واعظ و سخنران به واسطه آن می‌توانند افراد زیادی را جذب مسجد کنند، اخلاق پسندیده است؛ مستحب است پیش از مغرب امام جماعت در مسجد حاضر شود، پاسخگوی سؤالات و شنونده مشکلات و درد و دل‌های اهالی مسجد باشد.

وی افزود: امام جماعت نه تنها پیش نماز مردم است بلکه باید به نوعی با اهالی مسجد رابطه اخوت و برادری برقرار کند، سعه صدر داشته باشد، کودکان را با اخلاق و کردار خوب به مسجد جذب کند و کارهایی هر چند کوچک برای تشویق و دلخوشی آنها جهت حضور در مسجد انجام دهد؛ چه بسا بچه های کوچک به واسطه خوش اخلاقی امام جماعت، دوستان خود را نیز برای حضور در مسجد ترغیب کنند.

(چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷) ۲۱:۴۲
https://news.masjed.ir/u/ost
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید