چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۲۲۳۴
گزارشگر : ایده ایده
در درس اخلاق ائمه جماعات ناحیه نواب

آیت الله مجتهد شبستری : امروز روحانیت در خط مقدم جنگ فرهنگی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت یاد خداوند، گفت: ذکر لسانی، قلبی و عملی خداوند سبب بازدارندگی از گناه می شود.

(چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۶:۲۱
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، درس اخلاق ناحیه ای ویژه ائمه جماعات ناحیه با سخنرانی حضرت آیت الله مجتهد شبستری در حوزه علمیه آیت الله ایروانی برگزار شد.

 

یاد خداوند سبب دوری از گناه می‌شود

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت یاد خداوند، گفت: ذکر لسانی، قلبی و عملی خداوند سبب بازدارندگی از گناه می شود. ایشان با اشاره به خطبه ۲۱۷ کتاب نهج البلاغه از نسخه ابن ابی الحدید، گفت: حضرت در این خطبه آیه شریفه ۳۶ سوره نور را تفسیر می کنند. وقتی تسبیح کنندگان معرفی می شوند، گفته می شود معاملات دنیوی مانع از ذکر خدا برای این افراد نمی شود.

وی ادامه داد: خداوند ذکر و یاد خود را وسیله جلوت دلها قرار داده است. جلوت به معنای صیقل زدن دلها است، یاد خدا سبب می‌شود قلب ها جلا پیدا کند. گوشی که ناشنوا است شنوا می شود و چشم بینا می شود، انسان همراه با بینایی بصیرت پیدا می کند. به وسیله ذکر خدا انسان مطیع می شود. فردی که با خداوند و احکام الهی عناد داشته باشد، اگر توفیق ذکر خدا داشته باشد آن لجاجت را از دست می‌دهد.

 

صفت عدالت برای روحانیت بسیار ضروری است.

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اهل ذکر افرادی هستند که دیگران را تذکر می دهند و آنان را از منهیات نهی می کنند، محرمات را برای مردم گوش زد کرده و مردم را به قسط و عدالت دعوت می کنند، خود نیز عامل به عدالت هستند. این صفت برای روحانیت بسیار ضروری است. وقتی انسان به کاری عمل نکند چگونه می تواند انتظار داشته باشد دیگران به آن عمل می کنند.

وی افزود: ذکر خدا فقط لسانی نبوده و ذکر عملی و قلبی نیز بسیار حائز اهمیت است. این نوع ذکر بازندارنده از گناه است، اگر یاد خدا در جامعه وجود داشته باشد و مردم به آن توجه داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. یاد و ذکر خداوند از گناه بازدارنده است. روحانیت باید با عمل به دستورات الهی مردم را تشویق به انجام احکام الهی کنند.

 

امروز روحانیت در خط مقدم جنگ فرهنگی است

عضو مجمع تشخیص مصحت نظام، اظهار داشت: امروز روحانیت در خط مقدم جنگ فرهنگی است و باید پاسخگو باشد، بطور مثال در این فضای مجازی بغیر از ابتذالی که وجود دارد شبهاتی مطرح می شود، روحانیت باید در این فضا وارد عرصه شده و به شبهات و مسائل مختلف پاسخ دهد. ائمه جماعات باید شبهات و مشکلات مطرح شده را رصد کرده و به آن پاسخ دهند.

 

مساجد باید در تعطیلات تابستان فضایی علمی و آموزشی برای جوانان و نوجوانان فراهم کنند.

متولی و مسوول حوزه علمیه آیت الله ایروانی، تصریح کرد: مساجد باید در تعطیلات تابستان فضایی را برای جوانان فراهم کنند، به طور مثال تشکیل کلاسهای اعتقادی، تفسیر قرآن و کلاسهای ورزشی در این تعطیلات ضروری است.


(چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷) ۱۶:۲۱
https://news.masjed.ir/u/nwa
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید