سه شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۲۲۰
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام گنجی:

مسجد بهترین محل برای رفع اختلافات مردم است

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره به اهمیت مساجد در حل اختلافات میان مردم، گفت: از ابتدای اسلام مساجد محل رفع اختلافات میان مردم بوده است.

(سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۵۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمد گنجی در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال و اقداماتی که کارگزاران مساجد می‌توانند در این زمینه انجام دهند، گفت: در نظام اسلامی و در میان امت اسلامی اگر به آیین توحیدی توجه شود در می یابیم که خداوند جایگاه ویژه ای را برای جامعه اسلامی درنظر دارد، آنجایی که می فرماید؛ «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»(141نساء) خداوند برای کافرین نسبت به مومنان راه سلطه قرار نداده است.

وی افزود: این بدان معنا است که ما نباید در مسیری که به سلطه بیگانه بر مومنان ختم می شود قدم برداریم و این کار شرعا حرام است.

وی خاطر نشان کرد: امسال مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی اشاره کردند و اگر ما در این راستا اقدامی انجام ندهیم قطعا بازارهای ما و وضعیت مالی مردم دچار مشکلات خواهد شد و بازار خودبه خود از اجناس دیگر کشورها پُر می شود و سرمایه مردم به دیگر کشورها داده می شود.

حجت الاسلام گنجی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در صورت  حمایت از کالای غیر ایرانی یک گرفتاری برای امت اسلامی رخ می دهد و بیکاری، اعتیاد و گرفتاری های اجتماعی ایجاد می شود. این موضوع نه تنها به کارگزاران مساجد بلکه به تمامی مردم و مسوولان مربوط می شود که نسبت به مسائل اقتصادی و تولید داخلی و زحماتی که مسلمانان انجام می دهند توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: مساجد باید از لوازم و تجهیزات داخلی استفاده کند، حتی برای تهیه کوچکترین لوازمی که  مسجد نیاز دارد باید از تولید داخلی استفاده شود وامیدواریم کارگزاران مساجد و مسوولان و مردم در این راستا اقداماتی انجام دهند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی، گفت: برای ترویج حمایت از کالای ایرانی باید در مساجد امام جماعت به معارف اسلامی توجه کرده و به اهمیت  حیثیت و شرافت امت اسلامی بپردازند.

وی با بیان اینکه امام جماعت باید به رویکردها اسلامی توجه کرده و اسلام ناب را برای مردم بیان کند، افزود: در گذشته مسلمانان در راس قدرت بودند و باید مشکلات مختلف امروز مسلمانان و کشورهای اسلامی برای مردم بیان شود و اگر این موضوعات برای مردم به خوبی تببین شود مردم به درستی عمل خواهند کرد.

وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ «اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین» مسلمانان برتر هستند، و در جای دیگر فرمود؛«الاسلام یعلو و لایعلی علیه»، وقتی به معارف اسلامی عمل شود اسلام اجازه نمی دهد مومنان زیر سلطه قرار گیرند، اگر مسوولان و علما در راستای تحقق شعار سال گام بردارند امیدورارم قدم بزرگی در رشد و شکوفایی کشور برداشته شود.

حجت الاسلام گنجی با اشاره به نقش مساجد در  فراگیری مهارت های زندگی بانوان، گفت: اسلام در مسائل مهارت زندگی بسیار مطالب ارزشمند و مهمی دارد و کار اصلی امام جماعت و مسجد آشنا کردن مردم با معارف و نقش زن در زندگی و جامعه است و  بزرگترین نقش زن در جامعه اسلامی حفظ کانون گرم خانواده است که این عمل زمینه ساز ساخت جامعه اسلامی است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند؛ «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» جهاد زن حسن شوهرداری اوست، زمانی که فرزندان به درستی تربیت شوند آینده جامعه اسلامی به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد. ائمه جاعات باید در مسائل اعتقادی و کلامی مردم را تغذیه کرده و به سوالات و شبهات روز پاسخ دهد و مردم بیشتر از اینکه سوال کنند به رفتار امام جماعت نگاه می کنند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله ایروانی، عنوان کرد: امام جماعت باید انقلابی بوده و بصیرت افزا باشد، امروز همان مردمانی که سبب پیروزی انقلاب اسلامی شدند در مساجد حضور دارند و ائمه جماعات باید به صورت مستمر و پیوسته مردم را با معارف اسلامی آشنا کنند.

حجت الاسلام گنجی با اشاره به ایجاد کانون های حل اختلاف در مساجد و اهمیت آن، تاکید کرد: بنده در دوره نخستی که شوراهای حل اختلاف در مساجد بوند حضور داشتم، در آن زمان بسیاری از مشکلات و پرونده ها در مساجد حل شد و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد.

وی گفت: باید اینگونه مشکلات و اختلافات در مساجد حل شوند زیرا از ابتدای اسلام مساجد محل برطرف کردند اختلافات بوده است و البته مشکلاتی ممکن است در این زمیه وجود داشته باشد که به نظر می رسد برای درست کردن یک بخش کوچک صورت مسئله را پاک نمی کنند. اگر این اقدام در مساجد انجام شود مردم بیشتر به مساجد جذب شده و اعتماد بیشتری به آن پیدا خواهند کرد.



(سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۵۲
https://news.masjed.ir/u/los
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید