پنج شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۱
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۱۱۸
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان/

«امت» از بزرگترین مساجد کانادا و نگین تابان شهر هلیکس

مسجد امت با مساحتی حدود ده هزار متر زیربنا از برگترین مساجد این کشور و نگین تابان شهر هلیکس ایالت مونترال در این کشور به حساب می آید.

(پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۱۱
 پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: تاریخ دقیق ورود دین مبین اسلام به کشور کانادا و در کل، آمریکای شمالی دقیقا مشخص نیست. اما به نظر می رسد این دین مبین نخستین بار توسط عده ای از تجار عرب به هنگام سفر به آمریکای لاتین به بخش جنوبی این قاره وارد شده و سپس از آنجا به آمریکای شمالی نیز راه پیدا کرده باشد. البته هیچ یک از این فرضیات قطعیت نداشته و تنها به عنوان تصوری نزدیک به واقعیت پنداشته می شوند.

در خصوص وضعیت اسلام و مسلمانان در کشور کانادا نیز باید گفت که طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ در کانادا، جمعیت مسلمانان این کشور ۵۷۹٬۶۴۰ (کمتر از ۲٪)است. این رقم بر اساس آمار اتخاذ شده در سال ۲۰۰۶، به عدد ۷۸۳٬۷۰۰ نفر یا حدود ٪۲٫۵ افزایش یافته است.

مسجد امت کانادا  

در کانادا حدود پنجاه مسجد وجود دارد که هر یک از آنها به عنوان یک مرکز اسلامی و محلی برای آموزش قرآن شناخته می‌شوند. مهمترین مساجد در شهرهای: ادمونتون (۱۹۸۳ مسجد الرشید)، لاک لابیش (۱۹۸۵)، لوندن (۱۹۶۵)، ویندسور (۱۹۶۹)، تورنتو (۱۹۷۰)، مونترال (۱۹۷۲)، اوتاوا (۱۹۷۸)، واقع شده‌است.

نخستین انجمن اسلامی در سال ۱۹۲۰ در ادمونتون تاسیس شد و در همانجا مسجدی نیز بنا گردید. پس از جنگ جهانی دوم نیز انجمنهای اسلامی متعددی در ویندوسور، لوندن، تورنتو، و لاک لابیش و مناطق دیگر به ترتیب در سالهای ۱۹۵۴، ۱۹۵۵، ۱۹۵۶، ۱۹۵۷ تاسیس گردید. در حال حاضر، حداقل ۵۰ انجمن و جمعیت اسلامی در کانادا مشغول فعالیت می‌باشد. بعدها انجمن‌های منطقه‌ای نیاز به همکاری و تعاون را در سراسر کشور بیش از پیش حس کرده، در سال ۱۹۷۳ اقدام به تاسیس شورای انجمن‌های اسلامی کانادا نمودند. در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه مک گیل و پس از آن در دانشگاه تورنتو «انیستیتوی تحقیقاتی اسلام» تاسیس گردید.

«مسجد امت» شهر هالیفکس کانادا از جمله مساجد بزرگ این کشور به حساب می آید که در شرق مونترال واقع شده است.

مسجد امت کانادا

زیربنای این مساجد حدود 10 هزار متر است که با این حساب ظرفیت پذیرش حدود 750 نمازگزار را دارد.

اما تکنولوژی و امکانات رفاهی کشور کانادا در مساجد این کشور نیز نفوذ کرده و به همین جهت، مسجد امت دارای امکانات خاص و کم نظیری از قبیل سالن ورزشی بسیار مجهز، و سالن اجتماعات پیشرفته نیز هست که قابلیت برگزاری تمامی مراسم اسلامی را برای مسلمانان منطقه فراهم می آورد.

مسجد امت کانادا  

همچنین این مسجد به دلیل برخورداری از معماری کم نظیر و جذاب خود ازجمله اماکن مورد توجه گردشگران مراجعه کننده به هلیفکس به حساب می آید.


مسجد امت کانادا
مسجد امت کانادا  

(پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۱۱
https://news.masjed.ir/u/htf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید