چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۱۰۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ع):

اوقات فراغت بهترین زمان جذب دانش‌آموزان به مساجد است

حجت الاسلام حسن مزدجو بیشترین آمار جذب به مسجد را در ابتدای تابستان دانست و گفت: با آغاز تابستان از طریق مسجد محله، نسبت به برگزاری کلاس‌های تابستانی برای نوجوانان، اطلاع رسانی می‌کنیم.

(چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۱۸

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام حسن مزدجو، امام جماعت مسجد حضرت صادق آل محمد(ع) که از جمله مساجدی است که در حوزه هئیت دانش‌آموزی به شایستگی فعالیت کرده‌اند، در تشریح چگونگی مراحل انجام کار گفت: بعد از اینکه در مسجد، کار بر روی نوجوانان را شروع کردیم و آنها با مسجد مرتبط شدند، چون فضای سخنرانی هیئت و شبستان مسجد مختص بزرگسالان بود و برای نوجوانان جذابیت و کارایی چندانی نداشت، برای آنها هئیت نوجوانان را در مسجد تأسیس کردیم. اکنون ما در مسجد به طور هفتگی در خدمت نوجوانان هستیم؛ این ارتباط موجب شده تا زمینه انس نوجوانان با امام جماعت مسجد و فضای آن بیشتراز قبل ایجاد و گسترش یابد.

وی یکی از علت‌های ارتباط نوجوانان با هیئت هفتگی دانش‌آموزی در مسجد حضرت صادق آل محمد(ع) را واگذاری مسئولیت به نوجوانان دانست و اظهار کرد: تمامی کارهایی که درهیئت انجام می‌پذیرد برعهده نوجوانان است که از جمله می‌توان به آذین‌بندی فضا، چای دم کردن، تنظیم سیستم صوتی، پذیرایی و اطعام اشاره کرد. چند نفری از دوستان به صورت حلقه‌های از قبل تعریف شده، در کانون نوجوانان حضور دارند که هر یک مسئولیتی را برعهده گرفته‌اند. این موضوع خود زمینه‌ساز حضور نوجوانان طی یک یا دو ساعت قبل از شروع برنامه هیئت هفتگی در مسجد شده است.

امام جماعت مسجد حضرت صادق آل محمد(ع) با اشاره به دلایل علاقه‌مندی نوجوانان به حضور در این محافل خاص گفت: نوجوانان به تشکیل این هیئت هفتگی علاقه‌مندند، چرا که خودشان پایه‌گذار و از خادمین آن محسوب می‌شوند، این محفل را از خودشان می‌دانند و این امر برای آنها مطلوب است.

محرم اسرار در مسجد

مزدجو تأثیر این محافل در تقویت ارتباط دانش‌آموزان با امام جماعت را بسیار چشمگیر عنوان و بیان کرد: اگر نگاهی به فضای شبستان مسجد ما بیا‌ندازید خواهید دید که ارتباط نوجوانان با امام جماعت در شبستان مسجد تا چه اندازه صمیمی است. به هنگام نماز جماعت، نوجوانان که در بین بزرگترها حضور دارند، به راحتی کنار سجاده امام جماعت رفت و آمد دارند و در هر زمینه‌ای که مشکل دارند و قادر نیستند و یا اکراه دارند در موردش از پدر و مادر خود سوال کنند، به راحتی مشکل خود را با امام جماعت مسجد در میان می‌گذارند.

وی همچنین از راهکارهای دیگری برای جذب جوانان سخن به میان آورد و عنوان کرد: دو راهکار در پیش گرفتیم؛ ابتدا با آغاز تابستان با اطلاع‌رسانی از طریق مسجد محله، نسبت به برگزاری کلاس‌های تابستانی برای نوجوانان اقدام کردیم، همچنین اردوهای تفریحی تدارک دیدیم و با ابزار تبلیغ، سعی کردیم نوجوانان را به مسجد جذب کنیم.

مزدجو بیشترین آمار جذب به مسجد را در ابتدای تابستان هر سال اعلام کرد و به چگونگی تربیت سردسته‌های فرهنگی مسجد تحت مدیریت امام جماعت پرداخت و افزود: بخشی از دانشجویان منطقه از جوانانی هستند که در مسجد حضور دارند و در زمینه برنامه‌های فرهنگی سابقه خوبی دارند، مدیریت برنامه‌ها در مساجد به آنها سپرده شده است. همه این مربی‌ها تحت اشراف بنده که امام جماعت مسجد هستم، فعالند. ما هر چند وقت یک بار گردهم می‌آییم و حلقه‌های معرفتی را تشکیل می‌دهیم.

مسئولیت‌ و نقش‌دهی به نوجوانان در مسجد

این امام جماعت موفق راهکار و مسیر دومی را که جهت ارتباط نوجوانان با مسجد در پیش گرفته است را ارتباط با مدارس در طول سال تحصیلی عنوان کرد و مسئولیت‌ و نقش‌دهی با نوجوانان در مسجد را متذکر شد و افزود: این نوجوان‌ها مسجدی هستند و به امید خدا مسجدی باقی می‌مانند.

 مزدجو در پاسخ به این پرسش که چه نهادهایی در ارتباط دادن نوجوانان با مسجد مسئول هستند، گفت: مهمتر از همه نهاد‌ها، آموزش و پرورش است. دو سال است که بر روی موضوع ارتباط مسجد با مدرسه کار می کنیم؛ اما از سوی آموزش و پرورش شاهد همکاری خوبی در این زمینه نبوده‌ایم. برخی اوقات برای هماهنگی سفر مشهد دانش‌ آموزان به قدری باید به مدارس رفت وآمد کنیم تا مدیران و معاونان راضی شوند. هنوز آموزش و پرورش ساز و کاری برای حل مشکل ارتباط مسجد با مدرسه تعریف نکرده است. مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین این مرکز و آموزش و پرورش جهت ارتباط مسجد با مدرسه را به امضا رساند، اما آنچه درباره ارتباط مسجد با مدرسه در میدان عمل باید اتفاق می‌افتاد، رخ نداده است. متأسفانه آموزش و پرورش هنوز دستورالعمل و بخشنامه برای مدیران و معاونان پرورشی مدارس جهت ارتباط مدرسه‌ها با مساجد ابلاغ نکرده است.

امام جماعت مسجد حضرت صادق آل محمد(ع) با بیان این مسئله که ارتباط مساجد با مدارس باید دو طرفه باشد، گفت: در این خصوص امور مساجد به عنوان متولی مساجد، جهت ارتباط مساجد با مدارس ورود بسیار خوبی داشتند. ارتباط بین مساجد و مدارس باید دو طرفه باشد. تنها امضای تفاهم نامه برای همکاری این دوبخش کافی نیست؛ بلکه آموزش و پرورش در این ارتباط باید دغدغه‌مند شود. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند در سطح وزارتخانه یا حداقل اداره کل استان تهران برای این مسئله در قالب یک چهارچوب، بخش‌نامه و دستورالعمل صادر کند تا زمانی‌که ما به مدارس مراجعه می‌کنیم، مدیر مدرسه به ما نگوید که دستورالعمل و بخش نامه‌ای برای آنها صادر نشده است.

 مزدجو با تأکید بر این نکته که حضور پدر و مادرها در مساجد می‌تواند موجبات حضور فرزندان را در مساجد فراهم کند، گفت: پدر و مادر نقش اصلی را در تربیت فرزندان ایفا می‌کنند. تنها مسئله‌ای که به حضور نوجوانان در مسجد می‌تواند کمک کند، حضور خود پدر و مادرها در مسجد است. ممکن است نوجوانی از طریق دوستان و مدرسه با مسجد ارتباط پیدا کرده باشد، اما پدر و مادر او هنوز ارتباطی با مسجد پیدا نکرده باشند و برای حضور نوجوان در مسجد هیچ انگیزه‌ای هم نداشته باشند، به همین جهت ما یک سری همایش خانواده را تعریف کردیم که هر چند وقت یکبار در این همایش‌ها در خدمت پدر و مادرها هستیم. بدین ترتیب دعوت نامه‌ای به نوجوانان می‌دهیم و از پدر و مادرها دعوت می‌کنیم  و آن‌ها را با مباحث تربیتی، خانواده و مسائلی که باید در تربیت بچه‌ها به کار گیرند، مطرح می‌کنیم، خیلی از خانواده‌های نوجوانان بعد از مدتی جزو مسجدی‌ها شدند.

امام جماعت مسجد حضرت صادق آل محمد(ع) با تأکید بر این موضوع که حضور نوجوان در مسجد موجب می‌شود تا زندگی نوجوان پربرکت باشد، گفت: حضور نوجوان در مسجد می‌تواند تأثیرات پر برکتی را بر زندگی آنان بگذارد. نوجوان در سنینی به سر می‌برد که مسائل اعتقادی و باورهای او در حال شکل گیری است. سبک زندگی هر فردی به نوع نگاه و جهان بینی شخص بستگی دارد. اکنون در دنیا اتفاقات زیادی در حال رقم خوردن است؛ کسی که با فرهنگ، نگاه و نظریه‌های غربی رشد می‌کند، در آینده سبک زندگی و نوع رفتار او از تحت تأثیر فرهنگ غربی است، اما اگر نوجوان با فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) رشد پیدا کند، به شکل صحیحی تربیت می‌یابد. این فرد اگر در آینده خانواده تشکیل بدهد به دلیل شکل‌گیری باورهای او مطابق با جهان بینی و ایدئولوژی دینی، سبک زندگی فرزندان این فرد نیز دینی و قرآنی می‌شود.

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۱۸
https://news.masjed.ir/u/k07
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید