چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۰۵۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
ویژه برنامه رمضان در کشورهای اسلامی/9:

رمضان در پاکستان، ماه استقبال گسترده از مساجد به عنوان کانون اصلی جامعه اسلامی

برگزاری مراسم مختلف فرهنگی و مذهبی در کشور اسلامی پاکستان به گونه ای است که مساجد را به عنوان کانون اصلی فعالیتهای مذهبی و اجتماعی قرار می دهد.

(چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۵۴

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: در ادامه سلسله میاحث مطرح شده در خصوص نحوه برگزاری و پاسداشت ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی مختلف، اینبار به سراغ پاکستان رفته ایم.

دین رسمی پاکستان اسلام است و در میان کشورهای اسلامی، دومین کشور از نظر تعداد مسلمانان محسوب می‌شود. این کشور در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک دولت و کشور جدید از هند مستقل شد. در سال ۱۹۷۱ جنگ داخلی به جدایی پاکستان شرقی با نام بنگلادش از این کشور منجر شد.

پاکستان بر اساس برآورد سال ۲۰۱۲ با بیش از ۱۹۹ میلیون نفر جمعیت ششمین کشور پرجمعیت دنیاست. نوع حکومت این کشور جمهوری پارلمانی فدرال است و از ۴ ایالت و چهار قلمرو فدرالی تشکیل می‌شود. پاکستان هم از نظر زبانی و قومی و هم از نظر جغرافیایی کشور متنوع است. اردو زبان‌های رسمی این کشور، اسلام‌آباد پایتخت و کراچی بزرگترین شهر پاکستان است. در شهریور ماه ۱۳۹۴ دیوان عالی پاکستان با صدور حکمی، زبان اردو را به عنوان زبان اداری این کشور اعلام کرد.

با این حساب پاکستان را می توان به کشوری با گستره ای وسیع از احزاب و فرق مختلف اسلامی دانست که البته اصول مسترک دین مبین اسلام در میان مردم آن کشور محفوظ مانده است.

یکی از سنن اسلامی مشترک مردم پاکستان نیز ماه رمضان و روزه داری برای رضای پروردگار است. شاید مشخص ترین ویژگی ماه رمضان در پاکستان، برگزاری مراسم مذهبی کسترده در سرتاسر این کشور است و به همین دلیل مساجد در کانون توجه مردم پاسکتان قرار دارند. به عنوان مثال می توان به برگزاری مراسم به جای آوردن نماز تراویح است.

 رمضان در پاکستان

تراویح لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می‌شود که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان به جماعت می‌خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می‌شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود. نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می‌شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می‌شود و از این رو آن را نماز تراویح می‌نامند. ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا اذکار استفاده می‌شود. نماز تراویح در مساجد اهل سنت در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

رمضان در پاکستان

اما در خصوص جریان زندگی روزمره در پاکستان در خلال ماه مبارک رمضان باید گفت مانند بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی طبخ غذاهای انرژی زا ویژه این ماه مبارک رواج داشته و می توان به تهیه نوشیدنی شربت آبلیمو همراه با گلاب به عنوان معجزه ای برای رفع تشنگی و آثار کم آبی بدن اشاره کرد که به همراه برخی شیرینیجات مصرف می شود.

رمضان در پاکستان  

اما روز کاری حدود ساعت 8 صبح آغاز شده و نهایتا برای ادارات دولتی و بانک ها تا حدود ساعت 3 عصر ادامه دارد.

رستوران ها نیز در طول روز بسته و فعالیت آنها ممنوع است و همچنین خوردن و آشامیدن هرگونه مواد غذایی در ملاء عام نیز با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. این قوانین به ویژه در شهرهای بزرگ پاکستان از شدت و سختگیری بیشتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از پدیده های جالبی که عمده گردشگران خارجی حاضر در پکستان در ماه مبارک رمضان به آن اشاره می کنند، خوردن خرما آن هم به طور همزمان در تمامی خیابان های شهرهای این کشور به هنگام زمان افطار است. گفته می سود انجام این کار به دلیل اعتقاد مسلمانان پاکستانی در خصوص علاقه پیامبر مکرم اسلام (ص) به تناول خرما به هنگام افطار است.

رمضان در پاکستان

همچنین می توان به برگزاری مراسم های سنتی دیگر مردم پاکستان مانند حنا گذاشتن زنان و یا برگزاری مراسم افطار میان اقوام و خویشاوندان اشاره کرد که در مجموع موجب ایجاد حس شادی در میان مردم مسلمان این کشور از ماه مبارک رمضان و روزه داری می شود.

رمضان در پاکستان  

(چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۵۴
https://news.masjed.ir/u/mmu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید