یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۲۰۰۳
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام میرشاه‌ولد بررسی کرد:

کاهش آسیب فضای مجازی با پر کردن اوقات فراغت نوجوانان

مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد که در موضوع ارتباط با خانواده و دانش‌آموزان موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند، از تجربیات و فرصت‌هایی گفت که می‌تواند سبب وصل به مسجد شود.

(یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۴۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرشاه ولد، مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد توجه به نیازهای جوانان در هدایت کردن آنها به مسجد را بسیار کارساز می‌داند و معتقد است تفاهم مرکز رسیدگی به امور مساجد با آموزش و پرورش جهت پیوند مدارس با مساجد، از جمله فعالیت‌های موثر در این حوزه است و این تفاهم نامه موجب شد که ارتباط نزدیکی بین مساجد و مدارس اطراف آن ایجاد شود.

وی در خصوص جلساتی که با ائمه جماعت مساجد داشته‌اند، گفت: ما در چند جلسه از ائمه جماعتی که در زمینه ارتباط نوجوانان با مساجد فعالیت داشتند و مسئولان آموزش و پرورش دعوت به عمل آوردیم تا در جهت ارتباط با جوانان و جذب آنها به مساجد، گام اول را برداریم.

میر شاه ولد در ارتباط با اینکه اگر ائمه جماعت بتوانند در مساجد پاسخ‌گوی نیازهای علمی، آموزشی و اعتقادی جوانان باشند، می‌توانند آنها را به مساجد جذب کنند، گفت: در مساجدی که نیروهای آن فعال، جوان و پرتلاش هستند و امام جماعت آن مسجد توانسته این ارتباط را برقرار کند اکنون شاهد حضور جوان ها در مساجد هستیم.

وی همچنین با اشاره به ضرورت نیازسنجی از نوجوانان و جوانان تصریح کرد: ما باید ببینیم این گروه سنی چه احتیاجاتی دارند و بعد از شناخت نیازهای آنان می‌توانیم در جهت رفعش برنامه ریزی کنیم.

مدیر ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان یک مثال از مسجد موفق در جذب مخاطب و برپایی طرح کتابخانه خدا بیان کرد: مسجد جامع المهدی در سعادت آباد، اکنون توانسته حدود ۱۰۰ جوان را جذب کند. در این مسجد ۵ مربی است که آن‌ها دبیر آموزش و پرورش هستند و در مدارس با جوان‌ها کار می‌کنند و جوان‌ها را به مسجد جذب می کنند. این مربی‌ها در ایام امتحانات، در مساجد برنامه درس و مطالعه برگزار می‌کنند و در قالب طرح کتابخانه خدا یک ماه قبل از امتحانات دانش‌‌آموزان می‌آیند و درس‌هایشان را مطالعه می‌کنند واشکالات خود را از استادان، می‌پرسند و در پایان به نفرات موفق درآزمون‌های مدارس، جایزه داده می‌شود.

اوقات فراغت و آسیب‌های فضای مجازی نکته دیگری بود که به اذعان این مدیر مسجدی می‌توان به واسطه فعالیت‌ در مسجد می‌توان از نقاط تاریک آن با موفقیت عبور کرد؛ میرشاه ولد با تاکید بر این مسئله که با پر کردن اوقات فراغت می‌توانیم استفاده نوجوانان از فضای مجازی را به حداقل برسانیم، گفت: خواه یا ناخواه فضای مجازی بلایی شده است که همه جامعه و خانواده‌ها گرفتار آن شده‌اند، ما هرچه بتوانیم اوقات فراغت این قشر را بیشتر پر کنیم فرصتی جهت حضور بی‌هدف در فضای مجازی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: چند باری که برف آمد و مدارس تعطیل شد؛ مربی‌ها به دانش‌آموزان پیام دادند و آنها را به برف بازی دعوت کردند و پس از برف‌بازی به مسجد بردند و آنجا برایشان کلاس برگزار کردند. در ایام فاطمیه هم با بردن آنها به ایستگاه‌های صلواتی سعی داشتیم وقت آنها را به شکل شایسته‌ای برنامه‌ریزی کنیم.

میرشاه ولد با طرح این مسئله که در درجه اول جذب جوانان به مسجد بر عهده امام جماعت است، به نقش پایگاه بسیج زنده و فعال، هیئت امنای مسجد و فضای مناسب برای اجرای برنامه‌های پرنفوذ اشاره کرد و افزود: مسجد ما یک سوله است و یک اتاق هم ندارد؛ در یک سوله همه این برنامه‌هایی که به صورت موردی گفتم در آن  برگزار می‌شود.

محمد حسین میرشاه ولد، با نقل قولی از رهبر معظم انقلاب در خصوص نحوه ارتباط  گرفتن ائمه جماعت با جوانان، گفت: یک سال و نیم پیش در دیداری که ائمه جماعت با رهبری داشتند؛ حضرت آقا به یک نکته‌ای اشاره کردند؛ ایشان فرمودند: دل جوان را باید تسخیر کرد. تسخیر دل جوان با ایجاد رابطه عاطفی بین امام جماعت و جوانان ممکن است.اگر جوان مسجد را خانه دوم خود و امام جماعت را پدر معنوی خودش بداند و اگر بین جوان و امام جماعت رابطه عاطفی و صمیمی ایجاد شود؛ به طور یقین این مقدمه و پله اول در جهت جذب جوانان کار ساز خواهد بود. در مساجد ما گاهی اوقات اشکالی مانند ضعف در روابط عمومی برخی از افراد وجود دارد که متاسفانه موجب می شود در این مسئله توجه لازم صورت نگیرد و دافعه ایجاد شود.

میرشاه ولد همچنین یکی از دغدغه‌های جوانان را پیشرفت تحصیلی آنها دانست و گفت: وقتی جوان ببیند نیازهای او در مسجد دیده شده و برآورده می‌شود؛ جذب می‌شود. بحث تفریحات، نشاط و شادابی مخاطبان جوانمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اقتضای نوجوان  و جوان این است که تفریح داشته باشد. اگر بتوانیم پیشرفت تحصیلی و تفریحات و شادابی جوانان را اولویت کار خودمان قرار بدهیم؛ می‌توانیم به ماندگار شدن آنها در مساجد کمک کنیم. توجه به این دو موجب می‌شود که در بحث مسائل اعتقادی، احکام واخلاق هم بتوانیم کار کنیم.

این مدیر مسجدی با مطرح کردن این مسئله که ارتباط ائمه جماعت با جوانان انگیزه می‌خواهد افزود: در امور مساجد ما سعی بر این داریم که توانمندی ائمه جماعت در ارتباط گرفتن با جوانان به آنها یادآوری کنیم تا به این مهم دست یابیم.

انتهای پیام

(یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۴۶
https://news.masjed.ir/u/jse
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید