یکشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۹۰۵
گزارشگر : وحید پورتجریشی
ویژه برنامه رمضان در کشورهای مختلف/4:

رمضان در مصر، از جشن فانوس ها تا سنت نواختن کوس سحرگاهی

ماه مبارک رمضان در مصر نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی با شکوه هرچه بیشتر برگزار شده و با سنت های دیرینه ای در این کشور همراه است که از آن دست می توان به جشنواره فانوس ها و سنت کوس نوازی اشاره کرد.

(یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۳۲

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: در بخش های قبلی ویژه برنامه معرفی سنت ها و جشن های ماه مبارک رمضان در کشورهای مختل، این بار به سراغ یکی از باستانی ترین تمدن های جهان و کشوری شناخته شده در جهان اسلام یعنی مصر رفته ایم.

در مصر نیز جشن های ماه مبارک رمضان و شب زنده داری های مسلمانان عمدتا به ساعات پس از افطار موکول می شود. دلیل آن هم نه تنها به دلیل روزه دار بودن مردم، هوای عمدتا گرم این بخش از شاخ آفریقا بازمیگردد.

تقریبا تمامی فعالیتهای شهری مردم به ساعات پس از افطار و تاریک شدن هوا موکول می شود که از آن دست می توان به خرید و خیابان گردی در بخش های قدیمی و مشهور شهر قاهره مانند خیابان های معززالدین، ازهر و خان الخلیل اشاره کرد که در بخش قدیمی شهر واقع شده اند.

البته شهر تاریخی و ساحلی الکساندریا نیز از این موهبت بی بهره نبوده و شرایطی شبیه به قاهره را در طول ماه مبارک رمضان تجربه می کند. محله های شلوغ و پر تردد الکساندریا در این ماه نیز عبارتند از العطارین و انفوشی که در این میان العطارین مرکز بزرگ فروش کالاهای عتیقه و قدیمی به شمار می آید که در مصر استقبال گرمی از این دست کالاها می شود.

مصر  

یکی دیگر از نقاط جاذبه العطارین نیز مسجد مشهور واقع در محله مرسی عبدالعباس است که معماری خاص و اصیل آن همواره مورد توجه بسیاری از مردم مصر و گردشگران خارجی بوده است.

سنت های حسنه مصریان در ماه مبارک رمضان:

انجام کارهای خیر در ماه ماه مبارک رمضان یکی از سنت هایی است که در تمامی کشورهای اسلامی کم و بیش به آنها پرداخته می شود. مصر نیز از این فضیلت بی نصیب نیست.

مصر  

کمک به مردم بی بضاعت ازجمله این امور خیریه است که در مصر به آن پرداخته می شود. اما جالب اینجا که یکی از نیکوکاری های مرسوم در ماه مبارک رمضان کمک به مسافرینی است که به جهت انجام سفر قادر به گرفتن روزه نبوده اند. مردم مصر اهتمام ویژه ای به اکرام و اطعام این دسته از مسافرین دارند. حتی رستوران ها نیز در ماه مبارک رمضان با کمال میل به این کار اهتمام دارند.

مصر  

بسیاری از جامعه شناسان معتقدند انجام این گونه امور در مصر بیشتر ریشه سنتی داشته تا مذهبی و رمضان  نه تنها به عنوان ماهی با ریشه های مذهبی بلکه جشن بزرگ ملی یک ماهه برای مردم مصر به حساب می آید.

از جمله سنت های زیبای مورد احترام مردم مصر در طول ماه مبارک رمضان، می توان به جشنواره  «فانوس رمضان» یا همان جشن فانوس ها اشاره کرد که اساسا سنتی به جای مانده از گذشته نسبتا دورمصر بوده اشاره کرد. در جریان برگزاری این فستیوال اکثر مغازه ها و منازل فانوس های رنگارنگی جلوی درب خود آویزان می کنند که نماد شادی و جشن به حساب می آیند.

خواندن سرودهای ویژه ماه مبارک رمضان نیز یکی دیگر از سنت هاست که مصریان علاقه وافری به آن دارند.

مصر  

حتی داستان هاو افسانه های زیادی نیز در ادبیات مصر در خصوص ماه مبارک رمضان به چشم می خورند. مثلا یکی از داستان ها در خصوص اقدام خلیفه فاطمی است که تصمیم گرفت تمامی شهر قاهره را در طول ماه مبارک رمضان نورافشانی کند تا هیچ نقطه بزرگی از این شهر در تاریکی نباشد. بسیاری هم معتقدند حتی ریشه جشن فانوس های رمضان به همین داستان باز می گردد. چراکه تمامی ائمه جماعات و شیوخ شهر قاهره از سوی خلیفه مامور آویزان کردن فانوس در سر در مساجد و داخل آنها در طول ماه مبارک رمضان شدند و این سنت از همان زمان تاکنون ادامه داشته است.

مصر  

یکی دیگر از سنت های جالب در شهرهای مصر که در طول ماه مبارک رمضان به اجرا در می آید، سنت نواختن کوس در خیابان ها و بیدار کردن مردم برای میل کردن سحری است که ریشه آن به دوران حکمرانی عثمانی ها باز می گردد و همچنان نیز در اکثر شهرهای این کشور ادامه دارد. در زمان گذشته به دلیل نبود ساعت و وسایل امروزی جهات بیدار کردن مسلمین برای تناول سحری  از این روش استفاده می شده است. در پایان ماه مبارک نیز کوس زنان که از میان مردم عادی به شمار می آیند، برای گرفتن عیدی به خانواده ها مراجعه کرده تا از آنها عیدی پایان سک ماه خدمت به مسلمین را بگیرند.

مصر  

از این دست سنن زیبا و جذاب در کشور مصر بسیارند که در اینجا سعی کردیم به اختصار تنها به بخشی از آنها اشاره کنیم. امید است تا حدی انتظارات عزیزان را برآورده کرده باشد.

(یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷) ۱۳:۳۲
https://news.masjed.ir/u/kj8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید