شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۵
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۸۹۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی

برگزاری نشست وحدت شیعه و سنی در زیمبابوه

نشست «وحدت شیعه و سنی در محکومیت افراطی‌گری و کشتار مسلمانان در غزه» با حضور جمعی از رهبران گروه‌های مسلمان شیعه و سنی و مسیحی در هراره (پایتخت زیمبابوه) برگزار شد.

(شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۰۵

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، این نشست با سخنرانی شیخ اسماعیل دعا، رییس شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه آغاز شد. وی در این سخنرانی ضمن محکوم کردن عمل وحشیانه تروریستی در مسجد امام حسین (ع) در آفریقای جنوبی که به شهادت امام جماعت مسجد و زخمی شدن چند تن از مسلمانان انجامید، به وجود همزیستی مسالمت‌آمیز دینی در زیمبابوه اشاره کرد.

وی گفت: آنان که به دنبال ترویج اسلام خشن و تفرقه‌افکن هستند بدانند که در اینجا هیچ جایی برای چنین تفکری وجود ندارد و کسانی هم که گاهی در این کشور اینجا و آنجا بر طبل اختلاف میان مذاهب می‌کوبند، شاهد باشند که نتیجه چنین تفرقه‌افکنی بروز اتفاقاتی از این نوع خواهد بود.

مسلم جابولانی (چارلی)، دبیر بنیاد امام رضا (ع) زیمبابوه هم با اشاره به این حمله و نیز بمبگذاری در مسجدی دیگر، ضمن ابراز تأسف از بروز چنین حوادثی در آفریقای جنوبی با توجه به جامعه نسبتاً آرام آن که ادیان مختلف با همزیستی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، آن را امری تازه و نامیمون دانست و ابراز امیدواری کرد که این اولین و آخرین اتفاق از این نوع در این کشور باشد.

سخنران بعدی این مراسم شیخ متالیکا، یکی از رهبران اهل تسنن بود که با اشاره به تأکید اسلام به حسن رفتار حتی با حیوانات و گیاهان، از سر زدن چنین رفتار خشن و غیرانسانی از برخی که ادعای مسلمانی نیز دارند انتقاد کرد و خواستار برخورد سخت و بازگیرانه سیستم قضایی با عاملان این جنایت هولناک شد.

شیخ قاسم آمادو، رییس انجمن امامان جماعت مساجد نیز با اشاره به وظیفه امامان جماعت در محکومیت این حرکت تروریستی اظهار کرد: وعاظ باید بدانند که چه مطالبی را بر زبان می‌رانند چون تأثیر سخن آنان ممکن است به بروز چنین حوادث دردناک و غیرقابل قبولی بینجامد.

پدر مالونگا، رییس شبکه مسیحی «تهیلار» نیز در سخنان خود ضمن اظهار همدردی با مسلمانان گفت: ما خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف هندو، بودایی، مسلمان، یهودی و مسیحی هستیم و باید فارغ از نژاد و آیین و رنگ و زبان بتوانیم در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کنیم.

این نشست با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت رفتارهای تفرقه‌افکنانه و تروریستی در آفریقای جنوبی پایان یافت و مقرر شد؛ تظاهراتی در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه در سطح شهر هراره با حضور اقشار مختلف مردم انجام شود.

(شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷) ۱۴:۰۵
https://news.masjed.ir/u/o79
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید