سه شنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۸
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۸۶۷
گزارشگر : محمد قدس
حجت‌الاسلام هادیان:

اخلاق خوب والدین می‌تواند مشوق فرزندان برای حضور در مسجد باشد

مدیر ناحیه علامه طباطبایی با بیان اینکه اخلاق خوب والدین می‌تواند مشوق فرزندان برای حضور در مسجد باش، گفت: مردم همانند امام جماعت، می‌توانند در سازندگی اخلاقی مساجد مؤثر باشند.

(سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۴۸

حجت‌الاسلام جمال هادیان مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد با اشاره به جایگاه مسجد در رشد فرهنگی، عمومی و ارتقای اخلاق جمعی گفت: اگر ما به جایگاهِ اصلی مسجد که جایگاهِ زمان پیغمبر(ص) بوده بازگردیم؛ در هر زمینه‌‌ای که بخواهیم به آن بپردازیم چه فرهنگی و چه مذهبی، حقیقتاً تمام مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دوباره در همین مسجد ظهور و بروز می‌‌کند.

وی عنوان کرد: امام جماعت می‌تواند اخلاق را با استفاده از روایات اسلامی به مردم تفهیم کند و مردم هم اگر سوالی دارند از او بپرسند، اگر می‌‌خواهیم فضایل اخلاقی در میان عموم مردم ظهور و بروز پیدا کند همین مسجد است که می‌‌تواند اخلاق مردم را بسازد.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران ابراز داشت: البته به غیر از شخص امام جماعت، خود مردم هم هستند اینجا نمی‌‌توانیم بگوییم فقط امام جماعت است که می‌تواند اخلاق مردم را بسازد، بالاخره مسجد یک پایگاه است وقتی می‌‌گوییم پایگاه، تمام مردم در این پایگاه دخیل هستند؛ خود مردم برخوردشان با یکدیگر، یک آدم عصبانی و تندی می‌‌آید مسجد و با آدمی که کاملاً آرامش دارد خیلی تند برخورد می‌‌کند، بعد وقتی آرامش آن فرد را می‌‌بیند و با او برخورد می‌‌کند می‌‌بیند این صحیح است، فلان روش برخورد صحیح است.

وی با بیان اینکه یقیناً انسان به لحاظ فطری به اصل خویش بازمی‌‌گردد که ذاتِ خدایی دارد، اظهار داشت: خادم وقتی به مسجد ورود می‌‌کند باید اخلاق و رفتارش خوب باشد مردم می‌‌بینند در مسجد خادم با اخلاق خوب برخورد می‌‌کند و برعکس آن هم است متاسفانه در بعضی مساجد می‌‌بینیم اگر یک خادم بد برخورد کند افراد از مسجد زده می‌‌شوند، خادم مسجد، پیشانیِ مسجد است طرف وقتی وارد مسجد می‌‌شود اولین شخصی را که می‌‌بیند خادم است اگر خوش‌‌برخورد باشد، تاثیرِ مثبت می‌‌گذارد خصوصاً برای جوانان و نوجوانان.

حجت‌الاسلام هادیان ادامه داد: بالاخره مردم به هیات امنای مسجد نیز مراجعه می‌‌کنند تا کاری برای آنها انجام بدهند اگر خوب برخورد کنند می‌‌گویند این مسجد با مردم خوب برخورد می‌‌کند، اگر بد برخورد کند می‌‌گوید مسجد بد برخورد کرد و نمی‌‌گویند هیات امنا، بلکه سریع نام مسجد را می‌‌آورند لذا اینجا می‌‌تواند یک پایگاهی باشد که وقتی مردم می‌‌خواهند از مسجد خوب یاد کنند، بنابراین همه ارکان مسجد، بسیج مسجد، کانون فرهنگی و ... می‌‌‌‌تواند در اخلاق مردم تاثیر مثبت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش مسجد در تقویت خانواده‌‌ها به چه میزان است، گفت: سال گذشته، سالِ مسجد و بانوان نام داشت، به اعتقاد بنده 70-80 درصد تحکیم خانواده در دست مادر است، اگر خانواده‌‌‌‌ای بخواهد خانواده موفقی باشد بیشتر دست مادر است، وقتی مادر بیاید مسجد و آموزش ببیند، سخنرانی‌‌ها را بشنود و اخلاق خودش را درست کند، مذهب  و دین و آئین خودش را بسازد وقتی می‌‌رود خانه می‌‌داند با شوهرش چطور برخورد کند یا می‌داند با فرزندانش چگونه برخورد کند.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: بسیاری از فرزندان هستند که پدر و مادرشان را به مسجد می‌‌کشند و خیلی از پدر و مادرها با برخورد و اخلاقِ خوبی که در مسجد به دست آوردند می‌‌توانند فرزندانشان را به سوی مسجد تشویق کنند. نقش و جایگاه امام جماعت، مشاوره مذهبی داخل مسجد که جای خودش را دارد. به طور مثال اگر اختلافی بین خانواده‌‌ها به وجود آید، کارکردِ قوی مسجد که بعضاً رفع اختلاف‌‌ها توسط پیغمبر و امیرالمومنین در مسجد بوده، آن هم مسجد باید این اختلافات را رفع کند نه اینکه به این اختلافات دامن بزند بلکه آن روحانی اولاً در باب خانواده و مشاوره خانواده مطالعه داشته باشد و همچنین از کسانی که مشاوره می‌‌دهند دعوت کند ساعات خاصی را در مسجد حضور داشته باشند.

وی به بیان خاطره‌ای از مسجد پرداخت و گفت: من یک زمانی مسئول فرهنگی مسجد جامع دماوند بودم سال‌های اول طلبگی‌ام بود، به همراه چند تن از دوستان آمدیم مسجد را برای نیمه شعبان تزیین کنیم، چند نفر شدیم و شروع کردیم به تزیین مسجد، یک چهارپایه بلندی داخل مسجد بود وقتی داشتیم آن را جابجا می‌‌کردیم یک لامپ گازی بزرگ آویزان بود این چهارپایه به لامپ برخورد کرد و لامپ ترکید روی زمین و فرش مسجد سوخت. هر چند قبل از نماز مغرب و عشا آنجا را مرتب و تمیز کردیم، خادم و یکی از هیات امنای مسجد سریع آمدند نزد امام جماعت مسجد و گفتند آقای هادیان امروز یک لامپ مسجد را ترکاند و فرش مسجد سوخت! و خلاصه شروع کردند به شکایت کردن از بنده، همان لحظه من رسیدم و دیدم آنها درباره من صحبت می‌‌کنند و خواستم توضیح بدهم حاج آقا حمید آقایی، امام جماعت مسجد، یک برخورد تندی با آن اشخاص کرد و گفت: این چه برخوردی است حالا این جوان آمده کارِ فرهنگی انجام دهد  یک اتفاقی افتاده پول لامپ و فرش را هم خودم می‌‌دهم این چه کاری است؟! آقای آقایی رو به من کرد و گفت: آقای هادیان خوب کاری کردی هیچ ایرادی ندارد، این برخورد حاج آقا آقایی در ذهن من ماند و وقتی من امام جماعت بودم سعی کردم اگر یک جوانی در مسجد خرابکاری‌‌ای کرد من برخوردی نکنم که آن جوان از مسجد برود و دیگر به آن مسجد نیاید.

(سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷) ۱۰:۴۸
https://news.masjed.ir/u/ni8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید