شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۷۶۹
گزارشگر : ایده ایده
رییس انجمن ترویج علم ایران:

نقش بی‌بدیل مساجد در علاقمند کردن مردم به علم اندوزی

رییس انجمن ترویج علم ایران، گفت: مساجد از مراکزی هستند که در گفتمان سازی علم به زبان ساده نقشی بی‌بدیل دارند.

(شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۴۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، اکرم قدیمی با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در ترویج کتابخوانی و علم آموزی گفت: ترویج و همگانی کردن علم کوتاه‌ترین راهی است که امکان دسترسی به نتایج علمی را میسر می‌کند و در ضمن درک و فهم ما را نسبت به واقعیت‌های موجود بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه  ترویج علم یکی از شرایط حیاتی تحقق توسعه پایدار بر مبنای دانایی است که با درجه توسعه‌یافتگی کشورها به ‌ویژه توسعه علمی آنان ارتباط مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: توسعه پایدار در هر کشوری بر اساس توانمندی‌های خاص آن کشور تعریف می‌شود، اما وجه مشترک اصلی توسعه در تمامی کشورها، دانایی‌محور بودن آن است که لازمه این امر حضور فعال همه نهادها و دست‌اندرکاران امر ترویج علم در کشور ‌است.

 رییس انجمن ترویج علم ایران بیان کرد: هدف ترویج علم در اولین مرحله، برانگیختن توجه انسان به علم و نیز عرضه مهم‌ترین نتایج علمی به صورتی کاملاً ساده و در عین حال واقعی به انسان است. همگانی کردن علم و ترویج آن در صورت استمرار و بنیادی شدنش می‌تواند تفکر علمی و خردگرایی را در جامعه رواج دهد و راه را برای پیشبرد علوم و نهادینه شدن آن و در نهایت ترقی و رفاه جامعه هموار کند.

وی با اشاره به این که دین اسلام هم بر فراگیری علم و ترویج آن بسیار تاکید دارد، تصریح کرد: در متون دینی همواره علم، عالم و مروجان آن از جایگاه رفیعی برخوردار هستند و از نظر اسلام علم آموزی و ترویج علم نه تنها امری پسندیده است بلکه از واجبات دین نیز به شمار می رود.

رییس انجمن ترویج علم ایران  افزود: از جمله نکاتی که اهمیت فوق العاده علم  و علم آموزی را از دیدگاه قرآن  کریم اثبات می کند، هدف بعثت پیامبران است که همانا تعلیم بشر است. در قرآن کریم به قلم سوگند یاد شده و  در اولین آیاتی که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد از خواندن و تعلیم سخن به میان آمده است.

قدیمی خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص)، تعلیم را از اهداف مهم رسالت خویش عنوان فرموده اند. چنانچه نقل شده است، روزی رسول اکرم(ص) وارد مسجد شدند و دو گروه از مردم را مشاهده کردند، گروهی مشغول عبادت و راز و نیاز با معبودشان بودند و گروه دیگر به تعلیم و تعلم و مذاکره علمی اشتغال داشتند، حضرت فرمودند: «کلا هما علی خیر»، هر دو کار خوبی می کنند اما من برای تعلیم به رسالت مبعوث شده ام و بعد به سمت جمعیتی رفتند که مشغول مذاکره علمی بودند.

رییس انجمن ترویج علم ایران با بیان این که اهمیت ترویج علم نیز در قرآن و آموزه های دینی بارها مورد تأکید قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: امام علی (ع)  زکات علم را نشر آن عنوان فرموده اند، یعنی اهل علم مسئولیت دارند که علم خود را در جامعه نشر دهند، تا افراد جدیدی در حوزه علم و دانش پرورش یابند و جامعه نیز به نوعی با موضوعات علمی درگیر شود.

وی ترویج و همگانی کردن علم را کوتاه‌ترین راهی نام برد که امکان دسترسی عموم به دستاوردهای علمی را فراهم می‌کند و خاطر نشان کرد: ترویج علم، بنیان های علم و آگاهی را در لایه های مختلف اجتماعی تعمیق می بخشد.

رییس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به این که مساجد به عنوان نخستین نماد و نهاد آیین اسلام از دیرباز صرف نظر از کارکرد عبادی، مرکز تجمعات اجتماعی، فرهنگی و کانون آموزش و علم در جوامع اسلامی نیز به شمار می روند، اظهار کرد: قرن ها است که در ساخت و ساز مساجد، فضایی به کتابخانه اختصاص می یابد به طوری که برخی مساجد بزرگ به داشتن مجموعه هایی نفیس و کامل از کتاب ها در جهان اسلام شهرت داشته اند و  وجود کتابخانه در مساجد قطعاً نقش موثری در فرهنگ سازی و علاقمند کردن مردم به کتابخوانی و عمومی سازی علم در جامعه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: براساس نقشه جامع علمی کشور یکی از موضوعات اساسی، تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه است که به تبع آن فضای مساعدی برای تولید علم و فناوری ایجاد می شود.  شبکه گسترده مساجد در کشور که همچنان از کانون های اصلی اجتماع و محل رجوع اقشار مختلف جامعه است از ظرفیت بالایی برای ترویج علم برخوردار است. در راهبرد کلان  نقشه جامع علمی کشور در قسمت اقدامات ملی برایفای نقش فعال تر مساجد به عنوان پایگاههای علمی و فرهنگی در ترویج و انتشار علم در سطح عموم مردم تأکید شده است.

قدیمی با اشاره به اینکه شبکه گسترده مساجد در کشور می توانند مفاهیم علمی را به زبان ساده به عموم مردم  ارائه و به عمومی سازی علم در جامعه کمک کنند، گفت: گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی با تجهیز و جلب جوانان و نوجوانان به کتابخانه و برگزاری نمایشگاه کتاب و مسابقه های کتاب خوانی، برگزاری کلاس های آموزشی و سخنرانی ها و نشست های علمی ترویجی و تشکیل جلسات علمی را از راهکارهای نقش آفرینی مساجد در حوزه ترویج علم عنوان کرد.

 گفتنی است؛ دهه تکریم و غبارروبی از تاریخ (۲۰ شعبان) آغاز و مساجد استان تهران امسال با شعار «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» در آستانه ماه مبارک رمضان به غبارروبی مساجد می‌پردازند.

انتهای پیام/

(شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۴۲
https://news.masjed.ir/u/w8a
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید