چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۷۳۹
گزارشگر : ایده ایده
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد؛

حلقه مفقوده نقش آفرینی مطلوب مساجد در جامعه اسلامی

زهرا ساعی، با اشاره به نقش بارز مساجد در فرهنگ‌سازی و الگوسازی، اظهار کرد: اهمیت مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بیش از همیشه احساس می‌شود.

(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۶:۱۲
 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به نقل از شبستان، زهرا ساعی با اشاره به کارکردهای مسجد در فرهنگ اسلامی ایرانی، گفت: مساجد از جمله نهادهایی هستند که کارکردهای بسیار خوبی داشته و دارند، اما به نظر می‌رسد، نقش آن در جامعه امروز نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده است.

 

وی گفت: وقتی تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ کشورمان را مرور می‌کنیم، در می‌یابیم که مساجد نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و الگوسازی برای افراد جامعه ایفا کرده‌اند، در تحولات سده اخیر هم، مساجد، روحانیت و مردمی که به مساجد رجوع می‌کردند، نقش مهمی داشتند و نباید از این نقش غافل شد.

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه امروز جایگزین‌هایی برای حضور جوانان در مساجد ایجاد شده است که این اتفاق خوبی نیست. بنابراین باید کاری کنیم که مساجد به فضای دهه 60 که حضور مردم و به ویژه جوانان در آن‌ها بسیار پرشور بود، بازگردند.

 

ساعی اظهار کرد: اگر به عقب‌تر برگردیم، نقش مساجد در شروع نهضت امام راحل در دهه 40 و در پیروزی انقلاب اسلامی نیز بسیار تاثیرگذار بود، مساجد موجب انتقال پیام امام (ره) به مردم شدند و با ایجاد وحدت و اتحاد، در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نقش آفرین بودند.

 

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ دینی و اسلامی ما و در آیات و روایات متعدد از مساجد به عنوان منازل (خانه) خداوند یاد شده است و بر تکریم و حضور در آن ها تاکید شده است، خاطر نشان کرد: اهمیت مسجد در جامعه امروز ما که آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در آن پررنگ‌تر شده است، بیش از همیشه احساس می‌شود و اگر بتوانیم در آن نقش مساجد را بازسازی کنیم، مطمئنا می‌توانیم جلوی بسیاری از آسیب‌ها و انفعالی شدن خانواده‌ها و اجتماعات بشری را بگیریم.

 

در ادامه، افزود: متاسفانه در مناطق مختلف کشور به ویژه در کلان‌شهرها شاهد حضور گسترده افراد مسن و حضور اندک جوانان در مساجد هستیم، البته این وضعیت در برخی از مساجد معروف بهتر است که آن هم جنبه استثنایی دارد.

 

ساعی با بیان اینکه حضور کم رنگ جوانان در مساجد، نشاط و پویایی را از این مراکز می‌گیرد، گفت: هیات امنای مساجد و شورای سیاستگذاری آن‌ها باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. به ویژه در فصل تابستان که بحث اوقات فراغت خانواده‌ها مطرح است، مساجد می‌توانند خلاء موجود در بحث اوقات فراغت جوانان را برطرف کنند.

 

وی با اشاره به کارکرد مساجد در محرومیت‌زدایی از جامعه، خاطرنشان کرد: در بعد محرومیت‌زدایی از جامعه، کارکرد مساجد ما همان کارکردNGO‌هایی بود که در دنیا شکل گرفته است یعنی اگر دنیای غرب به نتایج خوبی در حوزه سازمان‌های مردم نهاد خود رسیده است، همین کارکرد در مساجد ما نیز وجود داشته است.

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سنت جامعه ما هر گاه مشکلی به وجود می‌آمد، مردم در مساجد حضور پیدا می‌کردند و آنچه از دست‌شان بر می‌آمد را بدون هیچ چشم داشتی برای برطرف کردن آن انجام می‌دادند تا مشکلات برطرف شوند، گفت: در حال حاضر برخی از مساجد، فعالیت‌های خوبی در حوزه تامین جهیزیه دختران و درمان بیماری‌ها  انجام می‌دهند، اما این موضوع همه‌گیر نیست و لازم است که این کارکرد احیا شود، چرا که ظرفیت مساجد ما خیلی بیشتر از سازمان‌های مردم نهادی است که در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند.

 

ساعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب قشر جوان به سمت مسجد، ائمه جماعات هستند، تاکید کرد: ما شاهد هستیم، مساجدی که ائمه جماعت جوان دارند از پویایی بیشتری برخوردارند.

 

دهه تکریم و غبارروبی از تاریخ (۲۰ شعبان) آغاز و مساجد استان تهران امسال با شعار «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» در آستانه ماه مبارک رمضان به غبارروبی مساجد می‌پردازند.


(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۶:۱۲
https://news.masjed.ir/u/jgo
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید