چهارشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۹
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۷۳۵
گزارشگر : ایده ایده
مدیر باشگاه ایده پردازان مسجدی:

اولین رویداد کارآفرینی ایده های مسجدی برگزار می‌شود

حجت الاسلام حسین نظری خبر داد: اولین رویداد نوآوری و کارآفرینی اجتماعی با موضوع مسجد طراز اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۳۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام حسین نظری، مدیر مسئول سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد، گفت: جمعه آینده اولین رویداد نوآوری و کارآفرینی اجتماعی با موضوع مسجد طراز اسلامی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

 

وی افزود:قریب به سه سال پیش فرآیندی به نام ایده‌های مسجدی با نام اختصاری فام(فراخوان ایده‌های مسجدی) را شروع کردیم. نتیجه و ثمره این سه فراخوان به یک بانک از ایده‌های مسجدی تبدیل شد که اکنون به نام باشگاه ایده‌پردازان مسجدی با نام اختصاری «بام» فعالیت خود را ادامه می‌دهد و اهداف خود را پیگیری می‌کند.

 

نظری در ادامه گفت: یکی از اهدافی که در سند چشم انداز فراخوان ایده‌های مسجدی در نظر گرفته بودیم، پیگری تحقق ایده‌ها از طریق فرآیند شتاب دهی به آنها بود. در این راستا به دنبال استفاده از سیستم ایده‌های استارتاپی که تقریباً در کشور ما نوظهور است، بودیم و این را به عنوان یک هدف برای تحقق ایده‌های مسجدی در نظر گرفتیم. امسال با عنایت خداوند و همکاری دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه بین‌المللی مشکات الرسول(ص) این اتفاق در حال رقم خوردن است.

 

مدیر مسئول باشگاه ایده پردازان مسجدی در ادامه گفت: با رویکرد استفاده از سیستم استارتاپی و شتاب دهنده‌ها ما برروی موضوع مسجد تراز اسلامی تمرکز کردیم تا ایده‌هایی را که ماهیاتاً در این غالب می‌گنجند و اصولا ایده‌های استارتاپی هستند را با ادبیات تقریباً بومی شده‌ی فضای مسجد و نه فضای حاکم بر بیزینس موجود و ماهیت اصلی‌ای که این ظرف برای تحقق ایده‌ها خود دارد، به مرحله اجرا نزدیک کنیم.

 

وی ادامه داد: در این طرح از آنها از ایده‌ی ایده‌پردازان شناخته شده در فرآیندهای ایده پردازی مسجد(فام) و برخی از اعضاء میزِ مسجد در دانشگاه امام صادق(ع)، به عنوان یک پایلوت استفاده و ایده‌های آنها را اخذ کردیم.

 

وی افزود: این ایده پردازان، در یک پیش رویداد که حدود بیست روز پیش در اردوگاه دماوند دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، مهارت‌هایی را در یک کارگاه خلاقیت و نوآوری کسب کردند و مهارت خلق و ارائه ایده را در مدل‌های مختلف مثل مدل ارائه آسانسوری، رعد و برقی و غیره و همچنین مدل بومی کسب و کار، که برای بیان ایده لازم است را فرا گرفتند.

 

نظری افزود: در ادامه این روند، تیم سازی‌های اولیه تشکیل شد و منتورها و مربی‌هایی برای هر تیم درنظر گرفته شد که سه نفر از این منتورها از کمیته علمی همین رویداد هستند. این منتورها در طی این بیست روز ارتباط تنگاتنگ با ایده پردازان داشتند آنها را در این راستا توانمند نمودند.

 

وی در ادامه گفت:  قرار است در آخر هفته جاری با گذراندن یک و نیم روز در دماوند و کسب آخرین توانمندیها از منتورها و ایده‌پردازانشان، بتوانند در مقابل سرمایه گذاران مادی و معنوی که به این رویداد معرفی می‌شوند، ایده های خود را عرضه کنند. در ادامه نیز، چنانچه سرمایه گذاران احساس کردند که ایده ارائه شده ارزش سرمایه گذاری را دارد، با ایده ‌پردازان ارتباط برقرار کنند، و سرمایه گذاری در آن ایده صورت پذیرد.

 

وی افزود: غیر از سرمایه گذاری و ارائه ایده‌ها هدایایی برای دو تیم برتر در نظر گرفته شده است. مبلغی تا سقف ده میلیون تومان به ایده ای که برتر شناخته شود تعلق می‌گیرد و برای تیم دوم هم  سفر به مشهد مقدس در نظر گرفته شده است، که البته یک هدیه معنوی است. به بقیه تیم‌ها نیز گواهینامه شرکت در این طرح اهدا خواهد شد.

 

مدیر باشگاه ایده پردازان مسجدی در ادامه گفت: غرض از این رویداد ایجاد یک بستر آزمایشی و پایلوت است. چون این اولین رویداد با این کیفیت در موضوع مسجد است، می‌خواهیم یک ساختار و یک تجربه مفید از این رویداد کسب کنیم تا بتوانیم در آینده در موضوعات فرهنگی دیگر، همچون علوم انسانی اسلامی از آن استفاده کنیم.

 

وی افزود: دعوت ما از مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد یک دعوت عام بود و همه مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد به این جلسه دعوت شده‌اند اما به دلیل مشکلاتی که مدیران در هماهنگی با زمان این جلسه داشتند، حجت الاسلام صداقت در این جلسه حضور پیدا کردند. همچنین بخش‌های دیگری همچون کانونهای فرهنگی مساجد، مجمع خیرین مسجد ساز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز به این برنامه دعوت کردیم که متاسفانه امکان حضور آنها فراهم نشد.

 

وی افزود: این احتمال وجود دارد که برخی پارک‌های علم و فن آوری، مثل پارک پردیس و همچنین مدیر عامل صندوق توسعه فن‌آوریهای نوین در این برنامه حضور داشته باشند. همچنین از بخش خصوصی و خیرین عرصه فرهنگ نیز موسسه مشکات‌الرسول(ص) اقدام به دعوت سرمایه گذاران خواهد کرد.

 

حجت الاسلام نظری در ادامه تشریح کرد: این برنامه سخنران‌محور نیست و برنامه‌های روز جمعه عبارتست از؛ ارزیابی نهایی ایده‌های تک تک تیم‌هایی که به ارزیابی روز جمعه راه پیدا کردند. این ارزیابی توسط تیم داوران و کمیته علمی صورت خواهد گرفت.

 

وی در پایان گفت: در این رویداد به همه تیم‌ها غرفه، فرصت ارائه طرح و ایده و تمام ابزاری که برای ارائه ایده خود در روزهای چهارشنبه تا جمعه لازم دارند، داده خواهد شد. چون در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز ارزیابی اتفاق می‌افتد و ایدههایی که احساس شود جای کار بیشتری دارند و شایسته نیست که روز رویداد در مقابل سرمایه گذار قرار بگیرند از دور حذف می‌شوند، مگر اینکه نواقص آن ایده برطرف شده باشد. این تیم‌ها پروپوزال اولیه محصول خود را ارائه می‌دهند و توضیحات کاربردی در رابطه با تجاری سازی و عملیاتی شدن آن را نیز ارائه می‌دهند. ایده‌های برتر در سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی نیز معرفی خواهند شد.

 

گفتنی است این همایش از روز چهارشنبه 97/02/19 تا جمعه 97/02/21 در اردوگاه دماوند دانشگاه امام صادق(ع) برگزار و جلسه داوری و ارزیابی ایده‌ها جمعه 21/97/02 با حضور حجت الاسلام صداقت سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در این همین محل برگزار خواهد شد.

(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۳۹
https://news.masjed.ir/u/kf8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید