سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۱۷۲۴
گزارشگر : ایده ایده
در دومین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد

آئین اختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد

آئین اختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه در دومین روز از دهه تکریم و غباروبی مساجد با حضور ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۵۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد؛ آئین اختتامیه نخستین جشنواره پیوند مسجد و مدرسه صبح روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه و در دومین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد برگزار شد. این مراسم همچنین، با هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره معلم شهید، مرتضی مطهری همزمان شد که این امر اتفاقی بسیار مبارک بود.

دومین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد با نام «مسجد، پایگاه تربیت کودکان و نوجوانان»، بهانه خوبی برای برگزاری اختتامیه جشنواره‌ای بود که در آن، بار دیگر معلمین و ائمه جماعات دست به دست هم داده و اتفاقی را رقم زدند که یادآور روزگار نه چندان دور در دوران مبارزات علیه طاغوت پهلوی بود و آن پیوند مسجد و مدرسه بود.

این مراسم در سالن همایش مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد و علیرضا کاظمی معاون وزیر آموزش و پرورش و معاونان و مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات و مدیران مدارس برگزیده طرح پیوند مسجد و مدرسه برگزار شد.

 مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک‌ باشد

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در دومین روز از ایام دهه تکریم و غبارروبی مساجد و در اختتامیه نخستین جشنواره «پیوند مسجد و‌ مدرسه» با اشاره به اینکه امید است، خداوند در این دهه پایانی شعبان ما را شامل غفران مخصوص خود قرار دهد، اظهار داشت: ابتدا ایام دهه تکریم و‌ غباروبی مساجد تبریک عرض می‌کنم. همیشه رسم بوده که در این ایام، مساجد را برای مهمانی خدا آماده کنند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر، نام این دهه به دهه تکریم و غباروبی مسجد تغییر کرده و ما باید علاوه بر غباروبی ظاهری مسجد قدری هم کارکردهای مسجد را غباروبی کنیم زیرا وقتی کارکرد مساجد احیا شود، آن مسجد موثر خواهد بود.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک‌ باشد. به همین منظور ما هر یک از ایام دهه تکریم و غباروبی را به یک اسم نامگذاری کرده‌ایم، امروز که همزمان با دومین روز دهه تکریم و غباروبی مساجد است، روز «مسجد پایگاه تربیت کودکان و نوجوانان» نامگذاری شده است که از این رو اختتامیه جشنواره «پیوند مسجد و‌ مدرسه» را در این روز برگزار کردیم.

 

227 مسجد در استان تهران، مدارس اطراف خود را تحت پوشش قرار دادند

حجت‌الاسلام صداقت با اشاره به تفاهم نامه بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ تفاهم نامه‌ای بین اداره آموزش و پرورش و‌ مرکز رسیدگی به امور مساجد، منعقد شد تا مسجد، مدرسه و کانون خانواده با یکدیگر مرتبط شوند. امروز در استان تهران ۲۲۷ مسجد مستقیم با این طرح ارتباط دارند و مدارس اطراف خود را تحت پوشش قرار دادند. در این طرح ائمه جماعات با حضور خود در مساجد و برگزاری برنامه‌های متفاوت و جذاب، در مساجد برای جذب جوانان کار بسیار ارزنده‌ای انجام‌ دادند.

وی افزود: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «یکی از کارکردهای اصیل مسجد، تربیت و تعلیم است». خوشبختانه در این ۲۲۷ مسجد اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و برای اولین بار ۹۴مسجد به طور خاص اعتکاف دانش‌آموزی برگزار کردند.

سرپرست معاونت فرهنگی کانون رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: متاسفانه با اینکه باب شده تا مساجد را محلی برای سالخورده ها معرفی کنند، اما با اینحال، امروز شاهد حضور جوانان و نوجوانان به صورت پرشور در مساجد هستیم.

وی افزود: امسال به لطف خدا، یک اتفاق خوب که در مرکز رسیدگی به امور مساجد رقم خورد، «جشنواره پیوند مسجد و مدرسه» بود. در این جشنواره ما از کسانی که در ایجاد ارتباط مساجد با مدارس کوشا بودند، تقاضا کردیم که گزارشات فعالیت‌های خود را برای معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز ارسال کنند. این گزارش‌ها دریافت شد و تیم داوری آنها را بررسی کردند، که نهایتا ۲۳ مسجد فعال و موفق، انتخاب شدند.

حجت الاسلام صداقت درباره محورهای این جشنواره گفت: این جشنواره در هشت محور برگزار شد که عبارتند از نظام‌ مدیریت فرهنگی _تربیتی، اعتکاف دانش‌آموزی، اردوهای فرهنگی _ جهادی، حضور نوجوانان در نماز جماعات، ارتباط با خانواده دانش آموزان، هیات هفتگی دانش‌ آموزی، حضور در مدارس و مراسم عبادی. البته اگر قرار بود هر محور را مجزا بررسی کنیم، باید همه مساجد را تجلیل می‌کردیم.

وی ابراز داشت: امروز  همچنین از یکسری مدیران پرورشی مدارس تشکر خواهیم‌ کرد. زیرا این مدیران فعال و خوش ذوق در طرح پیوند مسجد و مدرسه فعالیت خوبی داشتند و  از سوی خود ائمه جماعات به تیم داوری این جشنواره معرفی شدند.

سرپرست معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: ما قطعا در یکسری از محورها، مساجدی داشتیم که فعالیت بسیار خوبی داشتند که متاسفانه، گزارشات آنها به دست ما نرسید ولی امید است که در آینده‌ای بسیار نزدیک جشنواره دوم پیوند مسجد و‌ مدرسه آغاز و از فعالیت این ‌افراد تجلیل شود.

حجت الاسلام صداقت در پایان گفت: در دهه تکریم و غبارروبی مساجد سعی شده تا برنامه‌هایی در قالب موضوعات تکریم مساجد اجرایی شود. یکی‌ از برنامه‌های اصلی ما در این دهه حمایت از کالای ایرانی است. زیرا مساجد باید در این ‌امر پیش قدم‌ باشند و پویش حمایت از کالای ایرانی را در مساجد نهادینه کنند، همه این اقدامات بهانه ای برای فرهنگ سازی توسط مساجد است. زیرا فعالیت‌های قوی و مستمر مساجد در این زمینه، کمک شایان توجهی به جامعه خواهد کرد.

 

مساجد می توانند در بعد تربیتی به مدارس کمک‌کنند

بنا بر این گزارش، در این مراسم علیرضا کاظمی در این مراسم به عنوان نماینده آموزش و پرورش حضور داشت.

کاظمی در آئین اختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه در خصوص تعامل بین‌ مسجد و‌ مدرسه در بحث تربیتی گفت: بعد از مدرسه مهم‌ترین کانون تربیتی مسجد است. لذا ما باید با تفاهم‌های مختلف به این مهم دست پیدا کنیم. همچنین مسجد از منظر مبانی نظری و سند تحول بنیادین نقش کلیدی برای ما دارد، بنابراین ما باید یک بستر خوب در ارتباط بین ‌مسجد و مدرسه ایجاد کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در نخستین اختتامیه جشنواره پیوند مسجد و مدرسه، با اشاره به همزمانی این آئین با هفته تکریم معلم، اظهار داشت: شهید مطهری نمونه یک معلم کامل بود که در راه تعلیم و تربیت به مقام ‌شهادت نائل شد.

وی ادامه داد: لازم است که از مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکر کنیم. به خصوص حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری که حضور ایشان در تقویت نیروهای انقلابی و‌ کارآمد نظام جمهوری اسلامی، بسیار موثر بوده است.

معاون وزیر آموزش و‌پرورش تاکید کرد: دشمن در شرایط اقتصادی و فرهنگی فعلی ایران، تلاش زیادی می‌کند تا سیاه‌نمایی کند. از این رو‌ ما نباید مسجد را از این‌ منظر مورد بی‌توجهی قرار دهیم‌. بنابراین باید این فضا را تقویت کنیم. به گفته رهبر معظم انقلاب؛ «جوانان امروز ما به مراتب از جوانان دهه 60  آمادگی بیشتری برای حفظ نظام و آرمان های انقلاب دارند».

کاظمی یادآور شد: یکی از بخش‌هایی که دشمن به دنبال تضعیف آن است مسجد است. زیرا از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به طور کلی امور مردمی یک کانون بسیار مهم است.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از چرخش‌های مهم این است که ما مدرسه را تنها کانون تربیت نمی‌دانیم. درست است یکی از مهم ترین کانون‌های تربیت مدرسه است اما یکی از مکان‌هایی که در کنار مدرسه به عنوان کانون تربیت می‌توان از آن یاد کرد مسجد است. مسجد از منظر تاریخی و نقش آن در انتقال ارزش‌های فرهنگی نقش مهمی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: در سند تحول بنیادین،یک هدف متعالی برای تربیت دانش آموزان در نظر گرفته شده که مسیر دستیابی به قرب خداوند است. راه رسیدن به این غایت و حیات طیبه این است که ما رویکرد تمام ساحتی، به تربیت داشته باشیم. تربیت ما در حوزه دانشی تمام ساحتی است اما در حوزه رفتاری، تک ساحتی است. لذا امروز دغدغه خانواده‌ها فقط بروی علم‌اندوزی است.

کاظمی عنوان کرد: امروز جوانان ما دانش دینی دارند اما رفتار دینی ندارند. این امر یکی از چالش‌های مهم آموزش و‌ پرورش است. به همین دلیل ما می‌خواهیم ساحت های تربیت دینی را به تربیت رفتار دینی تبدیل کنیم. ساحت دینی و‌ تربیتی در نظام آموزش و‌ پرورش بر اساس سند تحول بنیادین، دو‌ بعد دارد. یک بعد کوتاه مدت و بعد دیگر که علاوه بر توجه به ساحت تربیت دینی، باید روح دینی غالب بر ساحت دینی‌ را نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسجد در تربیت دینی برای ما جایگاه مهمی دارد، خاطرنشان کرد: ما بعد از مدرسه مهم ترین کانون تربیتی را مسجد می دانیم، ما باید با تفاهم های مختلف به این مهم دست پیدا کنیم. از منظر مبانی نظری سند تحول بنیادین؛ مسجد برای ما نقش کلیدی دارد، بنابراین ما باید یک بستر خوب در ارتباط بین ‌مسجد و مدرسه ایجاد کنیم. بیشترین نقش در این ارتباط را امام جماعت مسجد دارد زیرا نوع ارتباط ایشان با محیط اطراف بسیار مهم است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مسائل مهم دیگر حضور ائمه جماعات مسجد در مدارس اطراف است، نقش پذیری دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی ـ هنری، سیاسی _ اجتماعی ‌و دینی بستگی به امام جماعتی دارد که این ظرفیت را در دانش آموزان احیا می‌کند.

کاظمی تصریح کرد: سه اولویت ما در برنامه های فوق، تمرکز بر روی مساجد است. توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت در اولویت ما است. یکی از بخش هایی که می تواند در تحقق این ‌امر کمک کند مسجد است. آموزش های مختلف تلاوت، قرائت و ... مهم است. همچنین حوزه های علمیه هم‌ می تواند در فرهنگ‌های تبلیغی و‌ ترویجی به ما کمک کنند که از این رو جلساتی را هم با حوزه‌های علمیه قم‌ داشته ایم.

وی در پایان گفت: توسعه مهارت‌های مختلف یک امر ضروری است که دانش‌آموزان در روابط اجتماعی به آن‌ نیاز دارند. همچنین ایجاد روحیه امید و نشاط از دیگر برنامه های مدرسه است که مساجد می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

قدردانی از مدیران مدارس و ائمه جماعات فعال در پیوند مسجد و مدرسه

بنا بر این گزارش، در پایان این مراسم از ائمه جماعات و مدیران مدارس که بر اساس رأی تیم داوری جشنواره پیوند مسجد و مدرسه، فعال شناخته شده بودند و تعامل و همکاری مناسبی با یکدیگر داشتند، قدردانی و تجلیل شد.

 


مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه

 

(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۵۶
https://news.masjed.ir/u/uo1
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
مسجد و مدرسه
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید