دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۷۱۹
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
نشست خبری معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد

دهه تکریم و غبارروبی مساجد با شعار مسجد پایگاه همه کارهای نیک آغاز شد

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران از آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد با شعار مسجد پایگاه همه کاره های نیک خبر داد و گفت: برنامه های ویژه این دهه با همکاری برخی نهاد ها اجرا می شود.

(دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۵۲
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد;  ستاد خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد, حجت الاسلام مجتبی صداقت روز دوشنبه در نشست خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد با اشاره به سنت غبار روبی و عطر افشانی مساجد در آستانه حلول ماه مبارک رمضان افزود: قبل از ماه مبارک رمضان فضای کالبدی مسجد غبار روبی می شود و در سال های اخیر تلاش شده در کنار غبار روبی از کالبد مساجد، با احیای کارکرد های اصیل مسجد برای آبادانی خانه خدا تلاش شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم خانه خدا آباد شود باید برگردیم به سنت پیامبر و کارکردهایی که برای مسجد در دین در نظر گرفته شده است را احیا کنیم.

حجت الاسلام صداقت با بیان اینکه  اگر مساجد به معنای حقیقی آباد شوند، بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی جامعه رفع خواهد شد تاکید کرد: هیچ نهاد و پایگاهی مانند مسجد حضور همیشگی، زنده و پویا نداشته اند.

وی یادآور شد: مساجد نقش تعیین کننده ای در جامعه دارند و با اینکه  اکنون کمی از کارکرد های خود فاصله گرفته اند اما باز هم در راس کار و در خطر مقدم جبهه های مختلف قرار دارند و اگر به کار کردهای اصلی خود بازگردند اتفاقات خوبی در جامعه رخ خواهد داد.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به نامگذاری روزهای دهه تکریم گفت: روز اول دهه با عنوان «مسجد پایگاه حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده » و در این روز مشاور وزیر صنعت و معدن و تجارت به طور نمادین در مسجد بازار حضور یافته و با حضور نمازگزاران، غبار روبی مساجد انجام می شود.

وی هنچنین گفت: روز دوم دهه با عنوان روز « مسجد، پایگاه تربیت کودکانو نوجوانان» نامگذاری شده و در این روز اختتامیه جشنواره مسجد و مدرسه با مشارکت 200 مسجد برگزار می شود.

حجت الاسلام صداقت، با اشاره به ورود مسجد به حوزه آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از کارکردهای مسجد گفت: روز سوم دهه تکریم با عنوان «مسجد پایگاه تحکیم و تعالی خانواده » نامگذاری شده و هماهنگ شده است که 50 مسجد در استان تهران به عنوان مرکز تعالی خانواده معرفی شوند و برنامه هایی را ویژه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده ارائه کنند.

وی همچنین با اشاره به نامگذاری مسجد به عنوان «کانون مهرورزی و برادری» خاطر نشان کرد: در دهه تکریم مساجد و در روزی مسجد کانون مهرورزی تلاش می شود تا از همه اقشار برای حضور در مسجد دعوت شود.

حجت الاسلام صداقت « مسجد پایگاه منتظران نماز جمعه میعادگاه منتظران را نام روز پنجم از دهه تکریم عنوان کرد و گفت: روز ششم با عنوان« مسجد پایگاه ارائه خدمات اجتماعی» نامگذاری شده و از خدمات مختلف مسجد در این حوزه می توان به ارائه جهیزیه اشاره کرد.

وی با بیان ایننکه روز هفتم از دهه تکریم نیز با عنوان « مسجد پایگاه نقش آفرینی بانوی مسلمان در جامعه» نامگذاری شده  اظهار کرد: بانوان مسلمان نقش آفرینی بسیاری در جامعه داشته اند و  می توان به عنوان الگویی به جامعه معرفی شوند.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران تقدیر از خانواده های شهدای گمنام و شهدای مدافع حرم را از دیگر برنامه این دهه عنوان  و گفت: روز هشتم از دهه تکریم با نام «مسجد پایگاه انقلاب و بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت» نامگذاری شده و از خانواده های شهدا در این روز تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه روز نهم از دهه تکریم با عنوان روز مسجد هسته مقاومت نامگذاری شده است، گفت: رونمایی از نرم افزار مسجد یاب از جمله برنامه های این روز خواهد بود.

وی همچنین برگزاری کرسی های تلاوت با حضور قاریان برجسته قرآن را از جمله برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد در روز دهم که با عنوان «مسجد پایگاه نشر معارف قرآن و اهل بیت علیه السلام» نامگذاری شده، عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به کارکردهای مسجد در جامعه در زمان بحران خاطر نشان کرد: نمونه موفق کارکرد مسجد در زمان بحران، جمع آوری کمک های مردمی در زلزله کرمانشاه بود که مسجد بیش از 5 میلیارد تومان کمک نقدی و کمک های غیر نقدی شهروندان را جمع آوری کرده و تلاش در این حوزه موجب تقدیر هلال احمر از این نهاد شد.

حجت الاسلام صداقت، فرهنگ سازی و گفتمان سازی را لازمه احیای کارکردهای مسجد عنوان کرد و گفت: با شعار مسجد پایگاه همه کارهای خوب می توان کارکرد های مغفول مساجد را احیا کرد.

گفتنی است؛ دهه تکریم و غبارروبی از تاریخ (۲۰ شعبان) آغاز و مساجد استان تهران امسال با شعار «مسجد پایگاه همه کارهای نیک» در آستانه ماه مبارک رمضان به غبارروبی مساجد می‌پردازند.

 گزارش تصویری این رویداد را در لینک زیر ببینید
(دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۴:۵۲
https://news.masjed.ir/u/hxy
نشست خبری دهه تکریم 1
نشست خبری دهه تکریم 11
نشست خبری دهه تکریم 10
نشست خبری دهه تکریم 9
نشست خبری دهه تکریم 8
نشست خبری دهه تکریم 7
نشست خبری دهه تکریم 6
نشست خبری دهه تکریم 5
نشست خبری دهه تکریم 4
نشست خبری دهه تکریم 3
نشست خبری دهه تکریم 2
نشست خبری دهه تکریم 12
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید