یکشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۹
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۱۷۰۰
گزارشگر : ایده ایده
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

پیشنهاد تشکیل کانون سلامت محلات با محوریت مساجد

سید محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: مساجد یکی از مناسب‌ترین پایگاه‌های شکل‌دهی کانون‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم در محلات هستند.

(یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۵۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایرنا، سید محمد هادی ایازی با اشاره به محوریت مساجد در ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: اگر به مشارکت مردم در حوزه سلامت باور داشته باشیم مطمئنا یکی از مهمترین پایگاه‌هایی که می‌تواند زمینه این مشارکت را فراهم کند، مساجد هستند.

وی گفت: با توجه به پراکندگی وسیع مساجد در اقصی نقاط کشور و محلات مختلف، زمینه خوبی برای شکل دهی کانون‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد وجود دارد.

ایازی با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه در جوامع مختلف شیوع یافته‌اند، خاطرنشان کرد: داشتن سبک زندگی سالم که از شاخصه‌های آن تحرک و ورزش، پرهیز از مصرف سیگار و سایر دخانیات و مصرف متعادل چربی، نمک و قند در رژیم غذایی است، می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری هایی که بر اثر سبک زندگی ناسالم بروز می کنند، پیشگیری کند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: در راستای ترویج سبک زندگی سالم می‌توان با تشکیل گروه‌های مختلف سنی و جنسیتی با محوریت مساجد مردم را به فعالیت‌های ورزشی، پیاده‌روی، کوهنوردی و ... سوق داد.

وی گفت: همچنین می‌توان از مراسم نماز جماعت به عنوان فرصتی برای آموزش اصول سلامت و ترویج سبک زندگی سالم استفاده کرد، به عنوان مثال مثلا از پزشک محله خواست که قبل، بعد یا بین دو نماز نکاتی را در حوزه سلامت به نمازگزاران متذکر شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: توجه به مساجد به عنوان کانون شکل‌گیری اجتماعات و حرکت‌های مختلف، ریشه در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام دارد؛ به طوری که در صدر اسلام نیز کارکرد مساجد به عبادت محدود نمی‌شد و هر یک پایگاهی برای اجتماعات مردمی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... بودند.

ایازی با بیان اینکه به باور ما مساجد امروز هم می‌توانند چنین نقشی را ایفا کنند و کانونی برای جلب مشارکت مردم در حوزه سلامت باشند، افزود: یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت ایجاد کانون‌های سلامت در محلات است که طبق مصوبه شورای عالی سلامت می‌تواند با محوریت مسجد محل از طریق مرکز جامع سلامت، سرای محله یا خانه محله شکل گیرد.

وی گفت: اگر کانون‌های سلامت با محوریت مساجد تشکیل نشوند، با توجه به عضویت امام جماعت و پایگاه مقاومت بسیج مستقر در مسجد؛ در مجمع سلامت محله، زمینه مناسبی برای نقش آفرینی موثر مساجد در حوزه سلامت وجود خواهد داشت.

وی درباره روند راه اندازی مجامع و کانون‌های سلامت مساجد گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت، راه اندازی مجمع سلامت محلات از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در سال 97 است.

گفتنی است، دهه تکریم و غبارروبی مساجد از تاریخ 20 شعبان آغاز می شود و مساجد استان تهران امسال با شعار مسجد پایگاه همه کارهای نیک در آستانه ماه مبارک رمضان به امر غبارروبی مساجد می پردازند.

انتهای پیام

(یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۰:۵۹
https://news.masjed.ir/u/loi
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید