شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۶۸۶
گزارشگر : ایده ایده
مدیر عامل نشر هاجر:

همکاری ناشران و مساجد در تجهیز کتابخانه ها یک منفعت دو جانبه است

احمد شایانفر گفت: همکاری ناشران و مساجد در تجهیز کتابخانه ها یک منفعت دو جانبه است.

(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، احمد شایانفر در مورد فعالیت نشر هاجر به خبرنگار ادبیات شبستان گفت: این انتشارات وابسته به مدیریت حوزه های علمیه خواهران است و از 14 سال پیش آغاز به کار کرده و تا به امروز 420 عنوان کتاب منتشر کرده است. در سال  گذشته (1396)، 90 عنوان کتاب چاپ اول و 87 عنوان هم چاپ مجدد داشته ایم. بیشتر موضوعات ما در حوزه دینی و مذهبی مانند قرآن، احادیث، تفسیر و ادبیات عرب است. یک سری محصولات نرم افزاری هم در کنار آثار مکتوبمان در نمایشگاه ارائه کرده ایم.

 

ما ناشر کتابهای طلاب زن هستیم

شایانفر در مورد نویسندگان این کتاب ها گفت: اکثر مولفین ما خانم ها هستند و در این میان هم بیشتر آنها را طلاب حوزه های علمیه خواهران تشکیل داده اند. بر اساس یک طرح حمایتی وجود دارد، خواهرانی که توانایی تالیف کتاب دارند آثارشان را برای ما ارسال می کنند و در صورت کسب امتیاز لازم از کارگروه‌هایی که داریم نسبت به چاپ اثرشان اقدام می کنیم.

وی تصریح کرد: در ارزیابی آثار هم به کیفیت کار و هم به نیاز بازار توجه می شود. حتی بعضا ما به طلاب نویسنده موضوع می دهیم.

شایان‌فر در مورد سطح علمی پدیدآورندگان آثار هم گفت: بیشتر ایشان سطح سه هستند اما سطح دو هم داریم و سطح چهار حوزه علیمیه خواهران هم به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده که ان‌شاءالله فکر می کنم از این سطح هم در سال آینده آثاری را داشته باشیم.

وی در مورد تیراژ کتاب هایشان هم اظهار داشت: تیراژ کتاب های ما زیر هزار جلد نیست و بسته به موضوع کتاب و نیاز بازار تا سه هزار جلد هم تعیین می شود.

 

باید به سمت نمایشگاه شدن حرکت کنیم

احمد شایانفر در مورد حضورشان در نمایشگاه و فواید برگزاری این نمایشگاه گفت: ما از سال 1383 که مجوز نشر خود را دریافت کرده ایم در این نمایشگاه حضور یافته ایم. نمایشگاه کتاب ویترینی برای ارائه آثار و ارتباط مستقیم بین خریدار و ناشر شده است. این خیلی خوب است که ما با مخاطبینمان ملاقات می کنیم و نیازهایشان را می بینیم و برای سال آتی خود نیازسنجی و برنامه ریزی می کنیم که این نیاز سنجی های مستقیم تنها در همین نمایشگاه‌ها امکان پذیر است. البته نمی توان به اینجا نام نمایشگاه را گذاشت بلکه اینجا بیشتر یک فروشگاه است اما به هر حال در کنار این اتفاق استفاده های دیگر هم می توان کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: این چیزی است که طی این سالها جا افتاده و ما در اصل موضوع مخالفیم و باید به سمت و سویی برویم که اینجا واقعا یک نمایشگاه داشته باشیم. یعنی مخاطب به این فضا بیاید، آثار را ببیند، آشنا بشود و ما هم بتوانیم با آنها صحبت کنیم و در نهایت به کتاب فروشی ها مراجعه کند و نیازش را برطرف سازد. بدین گونه به جهت اینکه حمایتی هم از کتابفروشی‌ها و توزیع کنندگان در سطح شهر می شود می تواند رونقی هم به نشر بدهد ولی فعلا در حال حاضر اینگونه است و ما هم تابع جمعیم.

 

صدای یک کتاب در غرفه هاجر

مدیرعامل نشر هاجر در مورد حضور برنامه «صدای کتاب» شبکه معارف رادیو در غرفه این انتشارات در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: سالهای گذشته هم با رادیو معارف همکاری داشته ایم و در نمایشگاه دو سال پیش هم که در شهر آفتاب برگزار شد، این برنامه از غرفه ما به صورت زنده به روی آنتن می رفت ولی امسال به صورت تولیدی است و ضبط آن در اینجا انجام می شود.

 

مسابقه کتاب خوانی در طول برگزاری نمایشگاه

احمد شایانفر در مورد برگزاری مسابقه کتابخوانی در غرفه نشر هاجر گفت: ما از سال 1388 این مسابقه را با موضوعات مختلف در نمایشگاه کتاب برگزار می کنیم. امسال هم با همکاری رادیو معارف و با توجه به ایام شعبانیه و ولادت حضرت مهدی (عج) مسابقه ای با موضوع مهدویت طراحی و اجرا می کنیم.

وی افزود: بدین منظور روزانه یک سوال مطرح می شود که مخاطبین می توانند این سوال را از طریق کانالهای اطلاع رسانی رادیو معارف و نشر هاجر ببینند و فردای آن روز پاسخ دهند که هر روز به سه نفر و هر کدام مبلغ یک میلیون ریال جایزه تعلق می گیرد. در پایان نمایشگاه هم از بین همه شرکت کنندگان به قید قرعه به سه نفر کمک هزینه مشهد مقدس اهدا می شود.

مدیرعامل نشر هاجر در مورد منابع این سوالات گفت: سوالات به صورت روزانه است که از سه کتاب از آثار تالیفی مرکز نشر هاجر طرح شده اند. بر این اساس نه سوال از سه کتاب داریم و هر روز یک سوال جدید مطرح می شود. کتابها هم به نحوی انتخاب شده اند که بتوان آنها را در این مدت مطالعه کرد و به سوالات پاسخ داد.

 

برای رونق کتابخانه مساجد باید هیات امنا دغدغه داشته باشند

احمد شایانفر در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگی شبستان مبنی بر اینکه کتابخانه مساجد چگونه می توانند در عرصه کتابخوانی ورود موثر داشته باشند، گفت: بر اساس آنچه که ما در مساجدی که رفت و آمد داریم و یا ارتباط داریم و دیده ایم، هیات امنای مساجد باید این دغدغه را داشته باشند. در محله و شهر ما اندک مساجدی هستند که کتابخانه به روز و با همه موضوعات داشته باشند و اکثر مساجد دو سه قفسه با کتاب هایی قدیمی دارند و وقتی هم در خصوص به روز رسانی  و تجهیز کتابخانه که صحبت می شود غالبا از مشکلات مالی و بودجه ای سخن به میان می آورند و بعضا هم شاید دغدغه ای در این موضوع نداشته باشند.

وی افزود: این در حالی است که کتابخانه می تواند در کنار سایر فعالیت های فرهنگی یک مسجد زمینه ای برای جذب مردم شود و می بینیم که مساجدی که کتابخانه فعال و مجهزتری دارند در نوبت نمازها و همه مراسم مذهبی هم بسیار شلوغ تر هستند.

 

ناشران آماده همکاری با مساجد هستند

مدیرعامل نشر هاجر تصریح کرد: اگر هیات امنای مساجد دغدغه داشته باشند و پیگیری کنند، ناشرین هم استقبال می کنند. ما در صحبت هایی که با همکاران خود داریم می بینیم که بیشتر آنها آمادگی اهدای چند نسخه از کتابهایشان به مساجد را دارند. چرا که  این یک منفعت دو جانبه است چون می دانند که ضمن اینکه در یک حرکت فرهنگی و غنی کردن کتابخانه مساجد مشارکت داشته اند و هم مراجعین کتابخانه مساجد با آثارشان آشنا می شوند که این می تواند در رونق کسب و کارشان موثر واقع شود.

(شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۱۴
https://news.masjed.ir/u/k6q
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید