سه شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۶۵۴
گزارشگر : ایده ایده
مدیر ناحیه علامه امینی:

تحقق حمایت از کالای ایرانی در گرو کیفیت بالا است

حجت الاسلام صنوبری معتقد است: اگر می‌خواهیم از کشور و اقتصاد خودمان حمایت کنیم بهتر است علاوه بر اینکه خودمان دنبال خرید کالای ایرانی می‌رویم از سوی دیگر کیفیت کالای ایرانی را بالا ببریم.

(سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مقام معظم رهبری، سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی نام‌ گذاری و بر حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی تأکید کردند. پویایی و رونق اقتصادی کشور، اولویت اول و اصلی کشور ماست، که این مهم جز با اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکننده و کالای ایرانی محقق نمی‌شود. بی شک یکی از ارکان مهم در حمایت از تولید داخلی و تقویت کارخانه‌های تولیدی کشور ایجاد فرهنگ مصرف به نفع تولید ملی در مردم است. یکی از مکان‌هایی که از صدر اسلام تاکنون جایگاه انسانهای خداشناس و وطن دوست بوده، مسجد است. مساجد به خوبی می‌توانند آثار مخرب مصرف‌گرایی به سود غربی ها را به مردم بشناسانند و در عوض آن مزایای قناعت و استفاده از کالای ایرانی هم را برای مردم بازگو کنند. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام صنوبری مدیر ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مسجد داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام صنوبری مدیر ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص اینکه مساجد چگونه می‌توانند در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی قدم بردارند، گفت: درباره حمایت از کالای ایرانی، مساجد می‌توانند نقش اساسی داشته باشند؛ ائمه محترم جماعات ما درخصوص حمایت از کالای ایرانی تبلیغات کنند، راهکار دوم این است که هیات امنا جلسات مختلفی دارند و این مساله آنجا تبیین شود، برای خدام مساجد آنجا تبیین شود باید از این طریق بتوانیم کمکی در این خصوص برای پیشبرد اقتصاد نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادِ عملی برای تسریِ فرهنگِ خرید کالای ایرانی و تحقق شعار امسال دارد، اظهار داشت:  ما باید اول از خودمان شروع کنیم یعنی مسجدی‌ها، نمازگزاران مسجد، ائمه جماعات با عمل خودشان بتوانند به فرمایش مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانند مثلاً اگر ما تاکید کنیم ولی خودمان در خانه یا در اطراف‌مان به کالای خارجی اهمیت بدهیم، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

مدیر ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره اینکه چگونه می‌شود مردم را به خرید کالای ایرانی تشویق کرد، ابراز داشت: ابزاری که دست ماست تریبون و منبر مسجد است و جامعه هدف هم مشخص است؛ از عمل خودمان شروع کنیم؛ در زندگی شخصی و فردی خودمان اولاً باید کالای ایرانی استفاده کنیم و آن را نیز تبلیغ کنیم و در مرحله دوم مردم و نمازگزاران ما هستند، در کنار این‌ها یکسری کارهایی که می‌شود در بحث استفاده از کالای ایرانی در مسجد انجام داد باید یکسری ابتکاراتی داشته باشیم معمولاً الان طوری در بعضی از جاها تبیین شده که انگار کالای ایرانی کیفیت لازم را ندارد و مردم هم اهمیت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از کشور و اقتصاد خودمان حمایت کنیم بهتر است علاوه بر اینکه خودمان دنبال خرید کالای ایرانی می‌رویم از سوی دیگر کیفیت کالای ایرانی را بالا ببریم در این قضیه هم کسانی که دست‌اندرکار هستند و در بحث تولید ارتباط دارند، می‌شود توسط روایاتی که از ائمه معصوم داریم، در قرآن و روایات در بعضی جاها اشاره شده اگر می‌خواهیم اقتصاد را درست کنیم باید از کشور خودمان شروع کنیم یعنی فقط اینگونه نباشد که ما مصرف‌گرا باشیم دیگران کار کنند و ما فقط مصرف کنیم باید از خودمان شروع کنیم. بنابراین اگر می‌خواهیم در کشورمان وابسته به اجانب نباشیم باید یکسری ابتکاراتی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام صنوبری عنوان کرد: در بحث کالای ایرانی تبلیغاتی علیه کالای ایرانی شده است که گویی جنس ما کیفیت و خروجی لازم را نداشته است، مردم با اینکه می‌گویند ما کالای ایرانی می‌خریم ولی اغلب لباس و وسایلی که استفاده می‌کنند خارجی است. البته باید کار شود و نظرات کارشناسی ارائه شود.

وی بیان داشت: ما می‌توانیم مردم را تشویق به خرید کالای ایرانی کنیم و تشویق هم باید واقعی باشد فقط هدف این نباشد که ما بیان کنیم و مردم هم بروند خرید کنند بعد بیایند بگویند کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است! این هم نمی‌شود یعنی ایم مسئله باید به طور عملیاتی اتفاق افتد.

مدیر ناحیه علامه امینی مرکز رسیدگی به امور مساجد  خاطرنشان کرد: منظور از تشویق واقعی این است که ما به صورت ریشه‌ای وارد شویم، یعنی اگر شما مدتی رفتید دنبال بازارِ کالای خارجی و آنها را تقویت کردید برای یک مرتبه هم که شده امتحان کنیم ببینیم کیفیت کالای ایرانی به اندازۀ کالای خارجی بوده و مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر؟ مثلاً یک نفر که نماز نمی‌خواند مدام بگوییم نماز بخوان نماز بخوان به جای این بگوییم شما چند سال است نماز نخواندید حالا یکسال نماز بخوانید ببینید خیر و برکتی در نماز خواندن وجود دارد یا ندارد؟!

وی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد ما مستقل باشد و از نظر دشمن که ما را تحریم اقتصادی می‌کند، باید مردم به گونه‌ای توجیح شوند که بدانند اگر ما برویم کالای ایرانی بخریم هم به کشور خودمان خدمت کردیم و هم فراتر از این به اسلام عمل کردیم. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: کفار نمی‌توانند بر مسلمانان آقایی و سروری داشته باشند؛ ما اگر بخواهیم به دیگران وابسته نباشیم بالاخره باید از یک جا شروع کنیم و به خدا توکل کنیم.

حجت‌الاسلام صنوبری با اشاره به نحوه تشویق جوانان به خرید کالای ایرانی، اظهار داشت: علاوه بر اینکه به جوانان می‌گوییم  از پوشاک و ابزار و وسایل ایرانی استفاده کنند، باید یکسری افرادی که در این حوزه متخصص هستند با شرکت دادن آنها در همایش‌های مختلف و افرادی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند دعوت کنیم در ایام خاص که مردم از مسجد بیشتر استقبال می‌کنند، مثلاً ایام محرم یا ایام ماه مبارک رمضان، آنها بیایند و مسأله را برای جوانان حلاجی کنند.

وی  تصریح کرد: مشی و برنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد بر این است که به کارکرد اجتماعی مسجد بپردازیم ما باید علاوه بر نماز خواندن پیامِ روز را هم به مردم برسانیم، بنده امام جماعتی دارم که واقعاً محور یک محله شده است نه تنها در برپایی نماز در مسجد بلکه در جذب جوانان و انجام کارهای خیریه، کمک به افراد نیازمند، بحث مشاوره و سلامت کار می‌‌کنند و انگیزه‌هایی ایجاد می‌کند که نوجوان در آغاز نوجوانی‌اش با مسجد ارتباط دارد و این امام جماعت دارای ابتکار است و موفق شده تا افراد بسیاری را جذب مسجد کن

انتهای پیام/

(سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳
https://news.masjed.ir/u/lt4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید