سه شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۶
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۵۶۹
گزارشگر : ایده ایده
یک کارآفرین مسجدی:

احیای فرهنگی مساجد، راهی برای کاهش معضلات اجتماعی است

گیتی باوند پور فعال فرهنگی معتقد است که یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی توجه جدّی به احیای نقش مساجد است.

(سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۲۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم، مسأله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و مفهومی است که برای مقاوم‌سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد که در فرهنگ‌سازی این موضوع جامعه زنان و نظام خانواده بسیار تاثیرگذار هستند. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب یکی از راه‌های تحقق مسألۀ اقتصاد مقاومتی «تکیه به مردم» است، این یعنی جوشش حرکت‌های عظیم اقتصادی باید از درون کشور آغاز شود و روز به روز هم تداوم یابد.

در این خصوص گفت‌وگویی با «گیتی باوندپور» مدیر مسئول کانون تخصصی مشاوره کوثر النبی(ص) مسجد امام حسین (ع) استان کرمانشاه انجام داده‌ایم. وی از سال 89 تاکنون در این مسجد فعالیت اجتماعی و کارآفرینی انجام می‌دهد. وی یکی از کارآفرینان مسجدی این استان محسوب می‌شود.

لطفاً دربارۀ آغاز فعالیت‌های فرهنگی مذهبی خود توضیح دهید.

بنده در ابتدا فعالیت‌های فرهنگی خود را با اداره تبلیغات اسلامی، جامعه حافظان و قاریان استان و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان آغاز کردم همچنین تصدّی پست‌های مشاور امور بانوان بخشدار ماهیدشت، مشاور جوان بخشدار و فرماندار کرمانشاه را نیز برعهده داشته‌ام. در جلسات فرمانداری که بنده حضور داشتم جرقه طرح کارآفرینی و اشتغال‌زایی کانون به لطف خداوند به ذهنم آمد که خوشبختانه با توجه به همزمانی با سال اقتصاد مقاومتی و همکاری با اداره کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان صنعت و معدن کارگاه‌های آموزشی را در مسجد به منظور اشتغال‌زایی بانوان برگزار کردیم.

خوشبختانه با تأکیدات فرماندار کرمانشاه، بخشدار محترم و همکاری ادارات و همچنین دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان این طرح اجرایی شد و 70 نفر از بانوان مسجدی آموزش‌های تکمیلی فرش بافی، کاشت قارچ، کاشت مارچوبه، کاشت زعفران، گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین صنایع دستی شامل گیوه بافی، قلّاب دوزی، بافندگی. مکرومه دوزی، مروارید دوزی و... را فرا گرفتند و اینچنین زمینه اشتغال خانگی زنان آن مرز و بوم فراهم شد.

امروز بیش از 30 نفر از بانوان کانون فرهنگی هنری کوثر النبی(ص) امروز بعد از برگزاری این دوره ها و در راستای تولید ملّی و حمایت از کالای داخلی مشغول به فعالیت شدند و زمینه فعالیت‌های اقتصادی را در روستا فراهم کردند و امید آن را داریم که با تلاش بیشتر بتوانیم این اشتغال زایی را استان خود و در حد توان خود روز به روز تقویت کنیم تا با تولید محصولات داخلی و با کیفیت، در تحقق امر فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر دستیابی به اقتصادی قدرتمند از طریق تکیه و اعتماد به مردم، قدمی برداشته و مفید باشیم. در فرهنگ اسلامی کار به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود، بنابراین باید به این ارزش پایبند بود. قناعت، پرهیز از تجمل‌گرایی و استفاده از کالای داخلی از دیگر عرصه‌های اقتصاد مقاومتی است که زنان می‌توانند در آن نقش داشته باشند، در همین راستا سعی کردیم این مفاهیم را در مساجد استان توسط سخنرانان بنام کشوری آموزش بدهیم.

آیا فعالیت‌های دیگری در این زمینه داشته‌اید؟

بله، در بخش دیگری از فعالیت های کانون، کارگاه‌های آموزشی تشکیل تعاونی‌ها، از ابتدای مراحل تشکیل و چگونگی تعاونی‌ها تا مشاوره تخصصی به اعضای کانون نیز برگزار شد. همچنین «جلسات قصه گویی‌های ملّی مذهبی برای کودکان و نوجوانان، برگزاری کارگاه‌های تحکیم بنیان خانواده و مباحث جمعیتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی گفتمان سواد رسانه‌ای با همکاری پلیس فتا، برگزاری اردوهای فرهنگی و مذهبی، مسابقات متنوع، گفتمان‌های چهره به چهره، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی با همکاری معاونت اجتماعی ناجا» از دیگر برنامه‌های ما در کانون های فرهنگی هنری مسجد امام حسین (ع) است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته، مهم‌ترین دغدغۀ بانوان در مسألۀ اشتغال زایی را چه می‌دانید؟

بله، به نکتۀ مهمی اشاره کردید، اگر بخواهم خیلی کوتاه به مهم‌ترین دغدغه‌ای که بانوان در بحث اشتغال‌ زایی با آن رو به رو هستند اشاره کنم، باید بحث بازار فروش محصولات را مطرح کرد. آنها با تلاش فراوان سعی در تولید محصولات می‌کنند تا از این طریق بتوانند تسهیلات بهتری دریافت کنند، اما در اینجا نیاز به حمایت هایی نیز وجود دارد که امیدوارم این موضوع مورد حمایت و توجه ویژه دستگاه‌ها و مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد. اگر مسئولان به این امر توجه کافی داشته باشند، بی تردید انگیزۀ بانوان استان نیز در تولید محصولات داخلی با کیفیت و همراه کردن دیگران با خود در این مسیر مهم و اساسی بیشتر خواهد شد و ثمره آن عائد تمام مردم کشور می‌شود.

تبیین و اصلاح شیوه‌های الگوی مصرف برای رسیدن به اقتصاد اسلامی، بسترسازی فرهنگی برای جهاد اقتصادی، ارتقای کمی و کیفی تولیدات با آموزش نحوه حلال و حرام در کسب کار و ترویج کسب و کارهای اسلامی در رسیدن به یک اقتصاد مقاوم نقش بسیار مهمی دارند.

در همین راستا بانوان از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، به عبارت دیگر، نهادینه‌سازی مسألۀ مصرف کالای داخلی و حمایت از آن در فرزندان و پایبندی آنان به این امر و همچنین دست کشیدن از تنوع طلبی بیش از حد، یکی از مهم‌ترین وظایف بانوان خانه دار محسوب می‌شود.

 

احیای نقش مساجد، راهی برای کاهش معضلات اجتماعی

شما به عنوان یک فعال فرهنگی در حوزۀ مسجد، نقش مساجد را به عنوان یک پایگاه مردمی و جهادی در رفع معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسجد و کانون‌ها فرهنگی هنری مساجد و ارکان آن، پل ارتباطی مردم و مسئولان محسوب می‌شوند، در واقع همانطور که شما اشاره کردید، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی توجه جدّی به احیای نقش مساجد است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم مساجد محور توسعه فرهنگی و اجتماعی محلات و مناطق مساجد است و این مساجد هستند که باید نقش و کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اداره تربیتی محلات را تقویت کنند، بر اساس آموزه‌های دینی ما تربیت مؤمن در مساجد امکان‌پذیر است.

سازماندهی مطلوب و بهره‌گیری حداکثری از توان ائمه جماعات و هیئت امنا در اداره هر چه بهتر مساجد و توانمندسازی فکری و مهارتی از طریق آموزش‌های عمومی و تخصصی را راهکارهای پیشرفت فرهنگی در مساجد است. همچنین احیای کارکرد آموزشی فرهنگی مساجد، کارکرد فرهنگی برگزاری مسابقات در مسجد، برخورد مناسب با جوانان، اهتمام در پاسخگویی به شبهات فکری و دینی جوانان، توسعه امکانات و فعالیت‌های هنری در مساجد از مهم‌ترین راه های ترغیب و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد است که در این زمینه باید همت ویژه‌ای داشت. ما تا دستیابی به نقطۀ مطلوب و رضایت بخش فاصلۀ بسیاری داریم، اما این موضوع نباید موجب ناامیدی و یأس ما بوشد، چراکه شیطان عامل ایجاد نامیدی است، لذا باید تلاش کرد و از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود و رونق این وضع استفاده کرد تا تمام کارکردهای مختلف مساجد احیا و تقویت شود.

مساجد جایگاه مؤثری در حماسه اقتصادی بر مبنای بهره‌گیری از آموزه‌های اقتصادی اسلامی و اصول مقاومتی دارند. ائمۀ جماعات و مسئولان و متولیان فرهنگی مرتبط با مساجد باید تلاش و خلاقیت همه جانبه خود را بکا برگیرند تا با نهادینه کردن آموزه‌های مسجدی، مانند قرض الحسنه، انفاق، صدقه و خمس و زکات، اقدامات مؤثری در این راستا انجام دهند، این امر موجب هموارسازی مسیر حرکت حماسی و تسهیل در نیل به حماسه اقتصادی و سیاسی می‌شود. مسجد با کارکردهای متنوع اقتصادی خود مهم‌ترین نقش را در تبیین مفهوم و اصول اقتصاد مقاومتی و درون سازی آن برای دستیابی به حماسه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/

 

(سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۱:۲۶
https://news.masjed.ir/u/lD6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید