یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۱
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۵۵۳
گزارشگر : ایده ایده
همزمان با اعیاد شعبانیه

موسسه «علامه میرداماد» افتتاح شد

موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» همزمان با اعیاد شعبانیه با حضور شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی در موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد افتتاح شد.

(یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۲:۳۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایبنا، موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» همزمان با اعیاد شعبانیه و همراه با جشن میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع)، با حضور آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، برخی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه‌های کشور در موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد، افتتاح شد.
 
آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، استاد اخلاق حوزه علمیه و نویسنده و پژوهشگر حوزه دین در این نشست، گفت: میربرهان‌الدین محمدباقر استرآبادی مشهور به «علامه میرداماد»، معلم ثالث و متخلص به اشراق است که نسب ایشان به امام حسین (ع) می‌رسد.علامه لقب «داماد» را از پدرش وام گرفته بود، زیرا پدر او، سیدمحمد داماد استرآبادی به سبب داشتن افتخار دامادی «محقق کرکی» فقیه بزرگ عهد شاه طهماسب صفوی ملقب به «داماد» شده و بعدها این لقب به فرزندش محمدباقر نیز اطلاق شد.
 
امام جماعت مسجد جامع حضرت امام رضا(ع) اظهار کرد: علامه میرداماد در زمینه علوم شرعی و فقهی، صاحب آثار بسیار باارزشی است و در مباحث مختلف فقه و اصول فقه صاحب‌نظر بود و آرای مستقلی داشت. آثار فراوان در زمینه فقه، تعلیقات بر کتب چهارگانه روایی، تعلیقاتش بر کتب رجال و تفاسیر مختلف او بر قرآن، به‌خوبی نشان‌دهنده این بُعد از شخصیت علمی اوست. لیکن آنچه در شخصیت علمی او غلبه تام دارد، تبحر علامه میرداماد در حکمت و فلسفه است، به‌طوری‌که برخی او را «ثالث المعلمین» خوانده‌اند، از جمله حکیم ملاهادی سبزواری در«شرح منظومه» او را پس از فارابی، بوعلی سینا، «معلم ثالث» خوانده است.
 
موسس و رئیس موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد، افزود: افتخار می‌کنیم همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع)، موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» را با حضور علما و فضلا و استادان دانشگاه‌ها و به یاد معلم ثالث افتتاح می‌کنیم. امید است این اقدام موجب آشنایی بیشتر فضلا و طلاب و عموم مردم با خدمات و فضائل علامه میرداماد شود.
 
آیت‌الله میردامادی با بیان اینکه شخصیت برجسته علامه میرداماد موجب شد به تشکیل بنیاد علامه میرداماد اقدام کنیم. در سال ۱۳۶۳ مجلس ترحیمی در مسجد محمدی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد خامنه‌ای، پدر بزرگوار مقام معظم رهبری برگزار کردیم که همین جلسه موجب شد، آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، مبلغ اولیه برای راه‌اندازی بنیاد علامه میرداماد را تقبل کردند و تاکنون در چند مرحله و در مجموع، حدود ۱۰۰ میلیون تومان به این منظور پرداختند. در واقع، رهبر معظم انقلاب به دلیل آنکه از طرف مادری «مرحومه خدیجه میردامادی» اصالت اصفهانی و خمینی‌شهری دارند و نسبشان به علامه میرداماد می‌رسد، بخشی از هزینه‌های اولیه ساخت و گسترش بنیاد علامه میرداماد را تقبل کردند.
 
ذکر فضائل امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع)، رونمایی از چندین اثر پژوهشی و مطالعاتی، توسعه فعالیت‌های صندوق قرض‌الحسنه علی‌ابن‌الحسین (ع) و تشکیل کمیته های روابط عمومی، فرهنگی، اجتماعی و هنری و چاپ و نشر آثار علامه میرداماد و تقدیر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی از دیگر برنامه‌های آئین گشایش موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» بود.
 
موسسه «علامه میرداماد» افتتاح شد  

 همچنین در این آئین از خدمات و اقدامات علمی و فرهنگی پروفسور سیدریحان میردامادی، از افتخارات علوم پزشکی و دانشمند نامدار در سطح جهانی، تقدیر شد.

(یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۲:۳۱
https://news.masjed.ir/u/lBr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید