شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۱۵۳۷
گزارشگر : ایده ایده
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، اعلام کرد؛

تدوین رویکرد تربیتی بلند مدت، معیار مساجد تراز اسلامی

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، عمران معنوی مساجد و تدوین رویکرد تربیتی و فرهنگی برای زمان‌های بلند مدت را از جمله شاخص‌های یک مسجد تراز و الگو برشمرد.

(شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۵:۱۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی، با اشاره به شاخص‌های مسجد تراز اسلامی، گفت: اولین موردی که بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری می‌تواند از جمله این شاخص‌ها باشد، این است که مسجد، مکانی برای اقامه نماز و پرستش و نیایش با کیفیت بالا باشد که تحقق این موضوع  توسط امام‌جماعت و نمازگراران انجام می‌شود و ارتباط روحی و معنوی امام مسجد با مامومین هم در ارتقای کیفی مسجد می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: مسجد موفق دارای نمازهای جماعت باشکوه و باکیفیت است و به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز و تجمع ذکر الله است.

مشهدی آقایی کارگزاران مساجد را از دیگر مولفه‌های لازم برای فعال بودن مساجد دانست و اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب برای مخاطبان و تکریم جایگاه آنان و نیز اختصاص کاربری متناسب با نیازهای مختلف افراد در مساجد و شکل عملکرد هیئت امنای مساجد، ائمه جماعات، خدام  و تشکل‌های فعال در مساجد همچون کانون فرهنگی هنری و بسیج  در ایجاد جاذبه در آن‌ها می‌توانند موثر باشند، البته این موارد به معنای این نیستند که مسجدی بزرگ و چند طبقه با مساحت بزرگ بسازیم، چه بسا دیده می‌شود که مساجدی هستند که مساحت بزرگی ندارند، اما دارای مخاطبان بسیاری هستند.

وی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مساجد تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی مدون و بلند مدت برای مساجد در موفقیت  آن‌ها بسیار موثر است، باید مساجد رویکرد تربیتی و فرهنگی برای چند سال آینده تهیه و تنظیم کند، تا تعداد بسیاری از جوانان را جذب کند.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، برگزاری برنامه‌های متناسب با نیازهای جوانان و با رعایت و اقتضائات مساجد را یکی دیگر از مولفه‌های موفقیت مساجد برشمرد و اظهارکرد: مساجدی که برای ایام اوقات فراغت، مناسبت‌ها و دهه فجر برنامه‌ای نداشته باشد، نمی‌توانند جزو مساجد الگو و تراز محسوب شوند.

مشهدی آقایی، شاخص دیگر فعال بودن مساجد را خدمات اجتماعی مساجد، اعم از رسیدگی به نیازمندان، محرومان، تهیه جهیزیه، توجه به محیط زیست و ارایه خدمات ورزشی دانست و گفت: مسجد الگو و تراز باید محور فعالیت در محله باشد و فعالیت‌های آن گستره محدودی نباشد، بلکه  فعالیت‌های کانون، بسیج ، امام جماعت و خدام آن منطقه‌ای داشته باشد.

وی پیوند مسجد با  دانشگاه، مدرسه و محله و تقویت این ظرفیت‌ها را از دیگر محورهای یک مسجد تراز اسلامی دانست و تاکید کرد: مساجد باید در ترویج گفتمان انقلاب و امام حرفی برای گفتن داشته باشند و نسبت  به منویات  مقام معظم رهبری، تلاش در جهت تحقق شعار سال و بزرگداشت شهدا اهتمام داشته باشند.

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، افزود: برای مثال اگر گفته می‌شود که سرانه مطالعه در کشور باید افزایش یابد، مسجد الگو و تراز باید در ترویج فرهنگ کتابخوانی فعال شود و اگر گفته می‌شود که مساجد یاری‌رسان مستضعفان باشند یعنی اینکه باید از جهت همراهی معنوی‌ و جمع‌آوری کمک به آن‌ها در خط اول باشند.

مشهدی آقایی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور ما کم نیستند مساجدی که در یکی از این شاخص‌های بیان شده فعال هستند زیرا همه مساجد نمی‌توانند همه این شاخص‌ها را به صورت کامل در خود جای دهند.

(شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۵:۱۰
https://news.masjed.ir/u/mp9
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید