چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۵۱۳
گزارشگر : ایده ایده
مدیر ناحیه علامه طباطبایی:

مسجدی‌ها کیفیت بالای کالای ایرانی را از مسئولان مطالبه کنند

حجت‌الاسلام هادیان معتقد است: اگر کارخانه یا کارگاهی مشکلی دارند، یا سنگی جلوی پایشان وجود دارد، مسجدی‌ها بیایند به مسئولان اعتراض کنند و بگویند مشکل کارخانه را حل کنید

(چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷) ۱۴:۵۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام جمال هادیان، مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، در باره اینکه مساجد چگونه می‌توانند در راستای تحقق شعار امسال یعنی حمایت از کالای ایرانی قدم بردارند، گفت: فعالیت‌هایی را خود مساجد دارند که برخی از آنها در داخل و بعضی دیگر در خارج از مسجد انجام می‌شود که همه اینها می‌تواند در راستای عملیاتی شدن حمایت از کالای ایرانی جهت‌دهی شوند.

وی با اشاره به تبلیغات داخل و خارج مسجد ابراز داشت: همه اینها به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند با تحقق شعار سال که حضرت آقا فرمودند در ارتباط باشند، مثلاً مساجد به فقرا کمک می‌کنند، جهیزیه بعضی از زوج‌ها جوان را تهیه می‌کنند، خرید اقلامی که برای فقرا و تامین جهیزیه است می‌تواند اجناس ایرانی باشد، خوراکی یا اجناسی که در مسجد استفاده می‌شود از جمله  چای یا اقلام مصرفی مسجد می‌تواند ایرانی باشد، حتی دستگاه باند یا بلندگوی مسجد می‌تواند ایرانی باشد؛ جوایزی که می‌خواهند به مناسبت‌های مختلف بدهند مثلاً هفته بسیج، دفاع مقدس، جشن‌ها و ولادت‌ها، از اجناس ایرانی استفاده کنند.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران اظهار داشت:  تبلیغ روحانیون در مسجد تأثیرِ بسزایی در ترویج خرید کالای ایرانی دارد، ائمه جماعات می‌توانند به بهانه‌های مختلف بین نماز صحبت کنند و هنگام خرید اجناس و مایحتاج مساجد، کالاهای ایرانی را تبلیغ کنند. همچنین جلساتی که خانم‌ها در مساجد برگزار می‌‌کنند باز می‌توانند موقعیت مناسبی برای حمایت از کالای ایرانی باشد و آن اینکه خانم‌ها بین خودشان تبلیغ کنند که از کالاهای ایرانی استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم نمایشگاهِ کالاهای ایرانی در مساجد داشته باشیم، عنوان کرد: یک نمایشگاهی از کالاهای ایرانی و محصولات سنتی و صنایع دستی در جوار مسجد برگزار کنیم باشد و تبلیغ کالای ایرانی را داشته باشیم، نزدیک مهر ماه و سال جدید تحصیلی تبلیغ کنیم که از لوازم‌التحریر و کالای ایرانی استفاده شود. حمایت خود مساجد و مردم از کارگاه‌ها و کارخانجاتِ کالای ایرانی در آن محل، شهر، روستا، اگر یک کارگاه و کارخانه‌ای وجود دارد، در مسجد قرار بگذارند که این کارگاه یا کارخانه دارد این وسیله را تولید می‌کند شما از این کالا استفاده کنید بالاخره مسجد تبلیغ کند و مردم و مسجد از این کالا استفاده کنند.

حجت‌الاسلام هادیان ادامه داد: اگر کارخانه یا کارگاهی مشکلی دارند، یا سنگی جلوی پایشان وجود دارد، مسجدی‌ها بیایند به مسئولان اعتراض کنند و بگویند مشکل کارخانه را حل کنید چون می‌خواهد کالای ایرانی تولید کند، یعنی تولید را تقویت کنند و بدین ترتیب، مساجد از تولیدکننده‌های ایرانی حمایت و آنها را تقویت کنند، امام جماعت، هیات امناء، هیات امنای خیلی از مساجد مسئول هستند و در شهرداری یا اداره‌ای مشغول هستند و یا از مسئولین بالارتبه هستند یا از سپاهیان و لشکریان هستند آنها بیایند از تولیدکننده حمایت کنند و این مساله را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: همچنین اگر خود مردم کالای قاچاق می‌‌بینند به مسئولین خبر بدهند، معتقدین جامعه وارد مسجد می‌شوند و به نظام و حکومت اعتقاد دارند و شجاع‌تر هم هستند و به امام جماعت بگویند این کالا خارجی است و 20- 30 نفر در مسجد نامه بنویسند و به مسئولین بدهند که فلان شخص یا فلان جا دارد کالای قاچاق در شهر پخش می‌کند.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران با اشاره به اهمیت فضای مجازی در حمایت از کالای ایرانی گفت: مهمتر از مواردی که عنوان شد، فضای مجازی قرار دارد، بنده خودم دو کانال و یک گروه دارم و اینها را مدیریت می‌کنم، هر مسجدی یک کانال و یک گروه دارد، لازم است امام جماعت، مسئول کانال و یا مدیر گروه تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نیز تبلیغ کالای ایرانی را داشته باشند، اگر مسجد نشریه‌ای دارد، آن نشریه را به این سمت و سو سوق بدهند که تبلیغ کالای ایرانی داشته باشند، تابلوی اعلانات مسجد نیز جایگاه خوبی برای تبلیغ کالای ایرانی است، یا به طور کلی هر مسجد یا رسانه‌ یا خبرگزاری‌ای دارد که همه این‌ها می‌تواند به تبلیغ کالای ایرانی کمک کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با ورود مساجد به کارآفرینی محلی و کوچک موافق است یا خیر، خاطرنشان کرد: بله چرا مسجدی‌ها این کار را انجام ندهند، همیشه مسجدی‌ها یک گوشه نشستند ـ البته نمی‌گوییم ولی نظر این است ـ و تسبیح در دستشان است و ذکر می‌گویند در صورتی که اگر بتوانند در بسیاری از مسائل اجتماعی ورود پیدا کنند چه اشکالی دارد؟ در تولید وارد شوند، کارخانه به دست بگیرند و به کمک مسئولان در ساخت یک کارخانه و کارگاه در فلان روستا یا شهرستان وارد شوند که تولید ایرانی داشته باشد و بنده کاملاً با این مسأله موافقم.

حجت‌الاسلام هادیان در خصوص اینکه مشخصاً اگر بخواهد یک وظیفه مهم امام جماعت را در ترویج شعار حمایت از کالای ایرانی بگوید، امام جماعت چه کاری باید انجام بدهد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده،‌ خود شخص امام جماعت باید ابتدا به این مسأله عمل کند یعنی اگر مسجدی‌ها رفتند منزل او، وسایل‌ خانه‌اش خارجی نباشد، البته شاید از قبل یکسری از وسایل خارجی گرفته باشد یا اینکه جهیزیه بوده و مجبور است استفاده کند اما وسایلی که می‌گیرد، مثلاً خودرویی که سوار می‌شود شاید بتواند یک خودروی خارجی بخرد منتها خودروی ایرانی می‌خرد. به طور مثال خودروی من الان سمند است، بچه‌های ما پژو، سمند و پراید دارند.

وی تأکید کرد: روحانی ابتدا باید خودش عمل کند، وقتی تبلیغ کند مردم هم می‌گویند خودش به این موضوع، عمل می‌کند ما هم عمل می‌کنیم. حالا تبلیغ بین دو نماز و خطبه‌های نماز ائمه جمعه بیشتر در این زمینه باشد، تشویق مردم و کارخانجات حتی مثلاً امام جماعت یک سرکشی به بعضی از مغازه‌ها داشته باشد و مغازه‌دارها را تشویق کند و با آنها دوست و رفیق شود و بگوید ما مسجدی‌هایمان را می‌فرستیم اینجا خرید کنند و شما کالای ایرانی بیاورید و افراد را تشویق کنند که به دوستانِ مغازه‌داران‌شان بگویند کالای ایرانی به مغازه‌هایشان بیاورند و مردم محله، کالای ایرانی بخرند.

مدیر ناحیه علامه طباطبایی مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی ابتدا باید از جوانان و نوجوانانی که در مسجد هستند شروع شود،‌گفت: شاید 70 درصد ورود کالای قاچاق به جامعه، خود مسئولان هستند و در واقع آنها هستند که نباید بگذارند کالای قاچاق وارد شود، الان در شهرستان دماوند یا مازندران ما سیب و پرتقال داریم، به باغ‌داران بگویند سیب و پرتقال‌تان را بیاورید در مسجد به فروش برسانید ما می‌بینیم سیب مصری وارد ایران می‌شود، چرا؟ در حالی که امسال پرتقال‌ها در  دست مردم مازندران ماند و آنها پرتقال خارجی وارد می‌کنند! جیرفت و شمال و جنوب بهترین پرتقال را دارد ولی اینها پرتقال خارجی وارد می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه مسئولان مقصرند اما از آن طرف تشویق مردم توسط مسجد و امام جماعت نیز در جای خود اثرگذار است،‌ حتی مهرماه دو سه غرفه نمایشگاهی در مسجد برگزار کنند فقط کالای ایرانی بیاورند؛ به بهانه‌های مختلف مثلاً هفته حجاب، پارچه‌ها و چادرهای ایرانی عرضه شود، نگویند پارچه ترک، بگویند این چادر و پارچه ایرانی است و دوخت خود ما است، بهترین پارچه‌ها از ایران می‌رود ترکیه و بعد، از ترکیه وارد ایران می‌شود و می‌گویند این پارچه ترک است! می‌شود در مسجد غرفه‌ و یا نمایشگاه‌های گوناگونی از اجناس ایرانی برگزار کرد تا کم‌کم فرهنگ‌سازی شود و مردم استفاده کنند.

حجت‌الاسلام هادیان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دیگر مسائلی که ائمه جماعت می‌توانند در آن راه‌گشا باشند،‌این است که مطالبه از مسئولین را از مردم بخواهند و بگویند کسانی که در این مسجد هستید از مسئولین مطالبه کنید مثلا خودرویی که داریم باید به حد استاندارد برسد، کالای ما استاندارد شود، مطالبه کردن مردم نیز بسیار موثر است. وقتی حضرت آقا این مساله را فرمودند کسانی که ادعای ولایی دارند باید کمک کنند نمی‌شود کنار گود بایستیم و بگوییم لِنگش کن.

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷) ۱۴:۵۶
https://news.masjed.ir/u/h70
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید