سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۶
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۴۸۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان/

مروری بر تاریخچه اسلام در آمریکا و معرفی مسجد «ابراهیم خلیل الله» کالیفرنیا

مسجد ابراهیم خلیل الله شهر فریمانت ایالت کالیفرنیا آمریکا از جمله مساجد این ایالت است که در سال 1996 افتتاح شد.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۴:۲۶

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: در خصوص تاریخچه ورود اسلام به قاره آمریکا به ویژه کشور ایالات متحده نقل قول های بسیاری در کتب مختلف منتشر شده در داخل و یا خارج از خاک این کشور مطرح شده است. برخی از نویسندگان، اولین مسلمانان قاره آمریکا را دریانوردان عربی می‌دانند که پیش از دوره سفرهای کریستف کلمب پای به این سرزمین ناشناخته گذاردند.

برخی محققین همانند بری فل، استاد دانشگاه هاروارد، معتقدند که برخی قبایل سرخ‌پوستان آمریکا در اثر تماسهای بین قاره‌ای که میان آنان و دریانوردان مسلمان قرن هشتم وجود داشته‌است، قادر به تکلم به زبان عربی شده بودند. آنها با بررسی برخی خرابه‌های ایالت‌های جنوب غربی آمریکا مدعی شناسایی حکاکی‌هایی با خط کوفی با حتی نقوش اسماالله در میان آثار بازماندگان سرخ‌پوستان نوادا شده‌اند.

«ایوان وان سرتیما»، استاد تاریخ و مردم‌شناسی دانشگاه راتگرز، معتقد است که با اینکه روابط بین مهاجرین عرب و سرخ‌پوستان آمریکا به حدی رسید که هنوز می‌توان نام ۷۷ قبیلهٔ سرخ‌پوستان آمریکا را از ریشه زبان عربی دانست، اما اعراب مذکور نهایتاً به سوی بلاد خود بازگشتند و از این رو تأثیرات عمیقی بر شالودهٔ تاریخ و فرهنگ بومیان آمریکا از خود باقی نگذاشتند. نظریهٔ اشتراک زبانی اسامی سرخپوستان آمریکا با دنیای اعراب ماقبل «کریستف کلمب» نخست توسط «ژول کاوهٔ» فرانسوی در یک گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای مطرح گردید. «سایرس گوردن»، دیگر محقق باستانشناس (دانشگاه برندایس) معتقد است که سکه‌های عربی که در قاره آمریکا دیده شده‌است احتمالاً متعلق به کشتی اندلسی بوده‌است که اقیانوس اطلس را در حوالی سال ۸۰۰ میلادی بسوی آمریکا پیمود.

کریستف کلمب مترجمان و ملوانان عرب را نیز در سفر خود به غرب بهمراه داشت. در میان کتب شخصی او نوشته‌هایی دیده شده که حاکی از سفر ۸ ملوان عرب به سوی آب‌های غربی اقیانوس اطلس را دارد. این نوشته‌ها اشاره به شریف ادریسی دارد که در میان آثار خود سخن از سفر به جزایری توسط دریانوردان مسلمان آورده‌است که در قرن دوازدهم میلادی صورت گرفته‌است و به عقیده برخی جزایر کارائیب می‌توانسته باشند.

«هویی-لین لی»، محقق دیگر چینی، در سال ۱۹۶۱ دو اثر جغرافیایی چینی به محققین غربی معرفی نمود بنام‌های Ling-wai tai-ta نوشتهٔ Chou Ch'u fei به سال ۱۱۷۸ میلادی، و Chu-fan-chih نوشتهٔ Chao Ju-kua به سال ۱۲۲۵ میلادی. هر دو اثر، دریانوردان مسلمانی را ذکر کرده که به مدت ۱۰۰ روز اقیانوس اطلس را به سمت غرب پیمودند تا به سرزمینی جدید رسیدند.

از سفر مسلمانان غرب آفریقا به سمت آمریکا نیز روایات مستقل دیگری در دست می‌باشد. اما در کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر نوشته مسعودی نیز سخن از دریانوردی بنام خشخاش ابن سعید ابن اسود آمده که در زمان خلیفه اندلس عبدالله ابن محمد، در سال ۸۹۹ میلادی اقیانوس اطلس را بسمت غرب پیمود و از «سرزمین ناشناخته» (به عربی: ارض مجهوله) گنج‌هایی با خود به اسپانیا بازآورد. برخی، این «سرزمین ناشناخته» را همان آمریکای امروزی دانسته‌اند.

بدون شک یکی از مهمترین اقدامات مسلمانان در بدو ورود به هر کشوری، تاسیس مساجد به عنوالن پایگاه اصلی دین مبین اسلام بوده است. در آمریکا نیز مساله مستثنی نبوده و مسلمانان همواره مشغول ساخت خانه های خدا در این کشور بوده اند.

مسجد و مرکز اسلامی «ابراهیم خلیل الله» شهر «فریمانت» ایالت کالیفرنیا نیز یکی از نمونه های این مساجد است که در ساخت 1996 افتتاح شد. اما چند سال پیش مسلمانان این شهر اقدام به نوسازی مجدد این مسجد کردند که بنای فعلی مسجد در حقیقت در سال 2008 افتتاح شده است.

 
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا
مسجد ابراهیم خلیل الله کالیفرنیا

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۴:۲۶
https://news.masjed.ir/u/niz
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید