سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۱۴۷۹
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام اکبرنژاد :

نماز جلوه خضوع و خشوع در برابر خداوند است

رییس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی: نماز جلوه خضوع و خشوع در برابر خداوند است در حالی که مابقی احکام شریعت به اندازه نماز این ظرفیت را ندارند، نماز سنبل همه عبادات است.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۱:۱۹
 
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از سرچشمه، حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی، در جلسه تفسیر تمدنی قرآن با موضوع تفسیر سوره بقره که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: خداوند در سوره مبارکه بقره می‌فرماید: قرآن کریم برای متقین کتاب هدایت است.

 

وی افزود: خداوند در این کلام اشاره به این مهم دارد که اگر کسی روح حق پذیری داشته باشد به طور قطع به هدایت دست می‌یابد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه خداوند در سوره بقره ویژگی‌های متقین را ذکر می‌کند، ابراز کرد: متقین کسانی هستند که تقوای آنان به فعلیت رسیده است، مراد از متقین انسان‌هایی هستند که با اقامه نماز و پرداخت زکات به عالم غیب ایمان دارند. لازم به ذکر است ایمان آوردن به غیب و پیامبراکرم(ص) سخت‌ترین امتحان الهی برای مسلمانان صدر اسلام بود.

 

رییس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی با تاکید بر اینکه متقین به زندگی اخروی بسیار توجه می‌کنند، اظهار داشت: متقین کسانی هستند که برای آخرت اعمال صالح انجام می‌دهند. خداوند در بین همه اعمال برای معرفی متقین به دو حکم نماز و پرداخت زکات اشاره می‌کند از این رو داشتن تقوا تنها در صرف ایمان آوردن به خدا و قرآن معنا نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: مرجئه کسانی بودند که ایمان را برای داشتن تقوا کافی می‌دانستند و می‌گفتند برای داشتن تقوا نیازی به انجام عمل صالح نیست. زمانی که ایمان انسان صحیح باشد به طور قطع عمل صالح او نیز در درگاه الهی قبول می‌شود و مورد شفاعت اخروی ائمه اطهار(ع) قرار می‌گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه ایمان انسان باید در رفتار او متجلی شود، تصریح کرد: خداوند در سوره بقره ابتدا به اقامه صلاة سپس به پرداخت زکات توصیه می‌کند، پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: نماز پرچم دین اسلام است؛ در جای دیگر فرمودند: نماز عالی‌ترین جلوه بندگی خداوند است.

 

رییس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی ادامه داد: نماز جلوه خضوع و خشوع در برابر خداوند است در حالی که مابقی احکام شریعت به اندازه نماز این ظرفیت را ندارند، نماز سنبل همه عبادات است.

 

وی با استناد به کلام پیامبراکرم(ص) که فرمودند: راه رسیدن به خداوند اطاعت نکردن از هوای نفس است، گفت: نفس عامل اصلی رکود انسان و مانع ریشه کردن ایمان در قلب است برای همین خداوند پس از اقامه نماز توصیه به زکات می‌کند چرا که پرداخت زکات نبرد با نفس است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما شما را با گرسنگی، بیماری و اولاد مورد آزمایش قرار می‌دهیم؛ انسان با دادن صدقه می‌تواند از نفس فاصله بگیرد و در امتحانات الهی سربلند خارج شود.

 

رییس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی در پایان با بیان اینکه استحکام و اقتدار حکومت اسلامی با پرداخت زکات تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلام مبتنی بر مساوات است. در اقتصاد اسلامی همه در یک سطح پول و سرمایه دارند اما در اقتصاد لیبرال چنین نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند: شیعیان ما زیاد ثروتمند نمی‌شوند زیرا مدام بخشش می‌کنند؛ زمانی که ثروتمندان زکات مال خود را پرداخت کنند فقرا نیز از نظر اقتصادی به سطح ثروتمندان نزدیک می‌شوند برای همین دیگر در جامعه اسلامی فقیر یافت نمی‌شود بنابراین رسیدن به حیات طیبه با اطاعت کلام معصومین(ع) میسر می‌شود.

 

لازم به ذکر است جلسات تفسیر تمدنی قرآن روزهای یکشنبه هر هفته از ساعت ۱۸ در محل مسجد ۷۲ تن موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می‌گردد و ورود برای عمومی علاقه مندان رایگان است.

 

اخبار مرتبط: احکام نماز آیات/ چگونه نماز آیات بخوانیم؟!

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۱:۱۹
https://news.masjed.ir/u/kdt
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید