سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۶
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۴۷۸
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام اصلانی بررسی کرد:

نقش مساجد در ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی

مدیر ناحیه عبدالعظیم(ع) گفت: مساجد می‌توانند به طور عملی در راستای حمایت از کالای ایرانی، گام برداشته و در این حوزه ورود پیدا کنند، لازمه‌اش این است که یک انسجام درونی بین ارکان مسجد بوجود آید.

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۰۹:۲۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام مهدی اصلانی مدیر ناحیه حضرت عبدالعظیم(ع)مرکز رسیدگی به امور مساجد (شهر ری) در گفت وگو با پایگاه تخصصی مسجد، در پاسخ به این سؤال که  مساجد چگونه می‌توانند در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی گام بردارند، گفت: مساجد شئون مختلفی دارند، یکی از شئون مساجد، هدایت‌گری، بصیرت بخشی و تبیین حقایق است، مساجد در خصوص حمایت از کالای ایرانی هم می‌توانند کار نظری، کارِ بصیرتی و کارِ هدایتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: ما ائمه جماعات با استفاده از سخنرانان مطرح و تحلیلگرانی که می‌توانند مطالب را به خوبی برای مردم توضیح دهند، از ظرفیت فضای مساجد، از ظرفیتی که فرصت‌های خیلی خوبی در مسجد خلق می‌شود که می‌توانیم حقایق را به مردم برسانیم، بهره ببریم.

مدیر ناحیه عبدالعظیم(ع) با اشاره به توجه عموم جامعه در حمایت عملی از کالای ایرانی، گفت: مساجد می‌توانند به طور عملی در راستای حمایت از کالای ایرانی، گام برداشته و در این حوزه ورود پیدا کنند، لازمه‌اش این است که یک انسجام درونی بین کارکنان مسجد و بعضی از عواملی که می‌توانند در مسجد نقش‌آفرینی کنند وجود داشته باشد یعنی به نظرم همان شورای فرهنگی که فعالیت‌هایش از طرف امور مساجد به مساجد و ائمه جماعات ابلاغ شده است، اگر آن شورای فرهنگی منسجم باشد می‌تواند یکی از دستورالعمل‌های مهم خود را پیگیری تحقق شعار سال قرار دهد.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه هدف شورای فرهنگی اتصال 4 تا «میم» است عبارتند از؛ مسجد، مدرسه، منزل و محله این 4 تا «میم» باید با کانون و محوریت خانه خدا در محله، به یکدیگر وصل شوند. در این میان ما می‌توانیم بعضی از تولیدکنندگان یا بعضی از تولیدی‌ها و مغازه‌ها که در جوار مساجد وجود دارند یا تعاونی‌هایی تشکیل داده‌اند، با تعاملات خوب می‌توانیم اعلام کنیم که در اینجا فقط کالای ایرانی عرضه می‌شود، بنابراین می‌شود در این راستا فرهنگ‌سازی کرد.

حجت‌الاسلام اصلانی ادامه داد: به اعتقاد بنده، عرصه خوبی است، یعنی اگر مساجد ورود کنند، مانند خیلی از جاها که مساجد به طور دغدغه‌مند و با برنامه ورود کرده و توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیاری دست یابند، در زمینه حمایت از کالای ایرانی نیز می‌توانند موفق عمل کنند.

وی در خصوص اینکه شخص امام جماعت چگونه می‌تواند فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج کند، تصریح کرد: معمولاً مساجد در طول یک ماه یا در اعیاد و شهادت‌های مذهبی، یکسری خریدهای جزئی و کلی دارند، امام جماعت از تریبون مسجد اعلام کند حتی یک بنر هم طراحی کند که این مسجد فقط و فقط از کالای ایرانی استفاده می‌کند و اعلام کند عزیزانی که می‌خواهند برای مسجد نذر یا نذوراتی بیاورند لطفاً کالای ایرانی بیاورند، برنج و چای ایرانی، ظرف ایرانی و‌... .

حجت الاسلام اصلانی در ادامه افزود: لامپ مسجد باید عوض شود، در داخل مسجد از مواد شوینده استفاده می‌شود، مصالح در مسجد استفاده می‌شود، خلاصه تمام اسباب و ابزار و وسایلی که در مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ایرانی باشد، این مسئله را به طور رسمی اعلام کند و مقید باشد و خودش این کار را انجام بدهد.

وی با بیان اینکه بحث فرهنگ‌سازی در نسل جدید، از دیگر راهکارهای حمایت از کالای ایرانی است، گفت: اگر بتوانیم برای کودک و نوجوانمان کارِ فرهنگی کنیم و بگوییم کالای ایرانی خوب است، یکسری کارهای اردویی هم داشته باشیم یعنی مثلاً بعضی از نوجوانان و جوانان را ببریم در یکی از کارخانه‌های تولید مواد تا ببینند محصول ایرانی با مِتد روز و پیشرفته‌ترین ابزارآلاتی که در دنیا مطرح است و قابلیت رقابت دارد، در حال تولید شدن است.

حجت‌الاسلام اصلانی در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم به بحث جمع‌آوری جهیزیه برای نوعروسان نیازمند  در مساجد کرد و گفت: در حمایت از کالای ایرانی می‌توان کمک‌هایی که در قالب جهیزیه برای افراد بی‌بضاعت تهیه می‌شود از خیرین بخواهیم که کالای ایرانی برای جهیزیه بخرند و به این صورت می‌شود یکسری قدم‌های عملیاتی برداشت که خیلی هم هزینه و زحمتی ندارد.

وی در خصوص اینکه شما به عنوان امام جماعت مهمترین وظیفه‌ای که در ترویج شعار امسال دارید چیست، خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین کارهایی که به عهده هر امام جماعتی است اتصالِ فرمانده ارشد نظام به بدنه نظام است، یعنی ما باید دغدغه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری را به درستی برای مردم و عموم نمازگزاران تبیین کنیم، چرا که اگر صحبت‌های نوروزی حضرت آقا را خوب برای مردم تبیین کنیم، ظرفیت‌های اقتصادی، نارسایی‌های اقتصادی را به اطلاع مردم برسانیم، حتما مردم می‌پذیرند که از کالای ایرانی حمایت کنند.

 مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد شهرستان ری عنوان کرد: مردم الان نمی‌دانند مشکلات اقتصادی از کجا سرچشمه می‌گیرد درحالی که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان در عید نوروز در مشهد به خوبی این مسئله را تبیین کردند، اگر این مباحث برای مردم بیان  شود به نظر می‌رسد امام جماعت توانسته قدم‌های خوبی در این زمینه بردارد.

وی در پایان اظهار داشت: البته اگر نمازگزاران ببینند که امام جماعت لباس ایرانی می‌پوشد، ماشین ایرانی دارد، تاکید هم دارد به هیات امنا که کالای ایرانی بخرید مطمئنا اثر خود را خواهد گذاشت، هیچ چیزی مانند رفتار و کردار در کار عملی و تبلیغی موثر نیست، حرف خیلی اثر ندارد وقتی عملی همراه آن نباشد.

اخبار مرتبط: تببین شعار«حمایت از کالای ایرانی»، مقدمه یک کار بزرگ است

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۰۹:۲۶
https://news.masjed.ir/u/iH8
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید