شنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ / ۰۱:۲۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۴۳۲
گزارشگر : وحید پورتجریشی
گزارش بین الملل:

مساجد سلفی، پاگاه اصلی تروریسم / سعودی بزرگترین دشمن جهان اسلام است (بخش پایانی)

خوش خدمتی عربستان سعودی به راستگرایان اسلام ستیز غرب طی سالهای گذشته تا حدی بود که احزاب راستگرا توانستند به لطف ریاض، پس از 60 سال در اروپا و آمریکا به قدرت برسندو این یکی از بزرگترین خیانت هایی بود که عربستان در حق مسلمانان جهان روا داشت.

(شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷) ۰۱:۲۴

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل-وحید پورتجریشی: در بخش قبل نوشتار حاضر ملاحظه فرمودید که رسانه های غربی چگونه با استفاده از ابزار تبلیغات معکوس در عمل به شکلی سازمان یافته و با برنامه نسبت به تبلیغ مساجد سلفی اقدام می کنند. مساجدی که از آنها به عنوان پایگاه اصلی شناسایی و جذب تروریست های تندرو مسلمان نما سو استفاده می شود.

اما به طور حتم تنها هدف غرب از حمایت چنین مساجدی صرفا جذب تروریست برای اعزام به خاورمیانه نیست. با نگاهی به رسانه های اروپایی به خوبی در می یابیم که گروه های راستگرای افراطی در غرب مانند حزب AFD در آلمان بیشترین بهره برداری سیاسی را از مساجد سلفی در جهت تخریب چهره اسلام، مسلمانان و در مجموع ایجاد بیگانه هراسی در این کشورها داشته اند.

با نگاهی به تاریخ روابط بین الملل معاصر به این نکته پی میبریم که پس از اتمام جنگ جهانی دوم و شکست فاشیست ها در ایتالیا و نازی ها در آلمان، کشورهای اروپایی دیگر اقبالی نسبت به راستگرایان نشان نداده و دولت های ملی گرای افراطی برای حدود ۶۰ سال از صحنه سیاست بین الملل کنار رفتند. هرچند که برخی تیره های جنبش های ملی گرا در قالب اندیشه های رئالیستی و نئو رئالیستی در جهان غرب به قدرت رسیدند، اما آنچه مسلم است اینکه هیچ یک از سیاستمداران این نحله جرات برملا کردن عقاید راستگرایانه خود را نداشتند.

اما با به راه افتادن جنگ های خاورمیانه از زمان حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق و آغاز دور جدید این جنگ ها در جهان عرب که غرب از آنها تحت عنوان بهار عربی یاد می کند و در پی آن، سرازیر شدن سیل عظیمی از پناهجویان عمدتا مسلمان کشورهای جنگ زده خاورمیانه به سمت اروپا، فرصتی جدید پیش روی راستگرایان افراطی در اروپا و امریکا به وجود آمد تا بتوانند با انتقاد شدید از راهی شدن پناهجویان به اروپا و امریکای شمالی به بهانه به هم خوردن نظام اجتماعی در غرب و از همه مهمتر، اشغال فرصت های شغلی اروپایی هایی که خود با مشکلات عدیده اقتصادی و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، مجددا راهی به دل شهروندان اروپا باز کنند و با حضور گسترده در انتخابات مناصب قدرت را یکی پس از دیگری در کشورهای خود به دست اورند.

موفقیت راستگرایان در اروپا به حدی بود که حتی سیاستمدارچپگرای  موفق و محبوبی مانند «آنگلا مرکل» نیز مجبور شد در دور جدید صدر اعظمی خود در آلمان قدرت را برای نخستین بار با راستگرایان شریک شده و بدین ترتیب راستگرایان موفق شدند پس از شش دهه دوری از سیاست اروپا بار دیگر به شکلی رسمی به قدرت برسند.

Image result for afd germany 

با ذکر مطالب مطرح شده در بالا به این نتیجه می رسیم که مساجد سلفی تحت حمایت عربستان تا چه حد به قدرت گرفتن راستگرایانی همچون دونالد ترامپ و ترزا می در اروپا کمک کردند تا بتوانند به راس قدرت کشورهای اروپایی برسند. به قدرت رسیدن راستگرایان افراطی در غرب نیز نتیجه ای برای مسلمانان در بر نداشت جز افزایش فشار بر آنها در کشورهای اروپایی و آمریکا از یک سو و افزایش دامنه جنگ افروزی در خاورمیانه با حضور خصمانه و انتقام جویانه در کشورهایی مانند سوریه در خاورمیانه.

در حقیقت عربستان سعودی با تاسیس و پشتیبانی از این مساجد و تروریست های افراطی سلفی، نه تنها بیشترین خدمت را به راستگرایان افراطی و اسلام هراسی در غرب را کرد، بلکه سبب افزایش دامنه جنگ در کشورهای خاورمیانه نیز شد. این تنها بخشی از اقدامات ضد اسلامی و عامدانه مسلمان ستیزانه عربستان در عرصه بین الملل بود که سعی شد در طول این نوشتار به صئرت اجمالی به آن اشاره شود. اما بدون شک دامنه این دست اقدامات مخرب عربستان بسیار فراتر از این بوده که سعی خواهیم کرد در ادامه این سلسله گزارش ها بیشتر به آنها بپردازیم.

(شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷) ۰۱:۲۴
https://news.masjed.ir/u/j9z
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید