دوشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۱۳۸۷
گزارشگر : ایده ایده
یک استاد حوزه علمیه:

مساجد در حمایت از تولید داخلی، به شعار بسنده نکنند

یک کارشناس دینی گفت: مسجدی ها باید ضمن طرح مکرر شعار حمایت از کالای ایرانی، در راستای گفتمان‌سازی و تحقق این شعار، نشست‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌هایی علمی و کاربردی برگزار کنند، نه اینکه در این زمینه مدام شعار بدهند.

(دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷) ۱۱:۵۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خطاط، درباره وضعیت نامناسب امروزین مساجد کشور و میزان حضور گروه‌های مختلف مردم به ویژه جوانان در آن‌ها، گفت: مشکل معیشتی مردم، مهمترین دلیل بروز این وضعیت است به طوری که جوانانی که گرفتار نیازهای مالی روزمره خود هستند، فرصت چندانی برای حضور در مساجد نمی‌یابند، بنابراین مسئولان برای گسترش استقبال مردم از مساجد، ابتدا باید مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند.

 

وی تلاش‌های دشمن برای دور کردن مردم از آموزه‌ها و مراکز دینی را در کم‌رنگ شدن میزان استقبال آنان از مساجد، مهم دانست و افزود: برنامه‌ریزی‌های مستمر و دقیق دشمنان که با کم‌کاری برخی مسئولان فرهنگی کشور همراه شده است در تشدید این وضعیت اثرگذار بوده است.

 

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ، رفتار نامناسب برخی از ارکان مساجد به ویژه برخی از اعضای هیئات امنا و خادمان آن‌ها و همچنین کم سوادی برخی ائمه جماعات را از دلایل ناراحتی برخی گروه‌های مردم از وضعیت امروزین مساجد دانست و خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیرندگان مسجدی باید ضمن فراگیری مستمر مهارت‌ها و هنرهای مسجدداری، در نوع رفتار خود با مردم تجدیدنظر کنند.

 

خطاط گفت: دستگاه‌های مرتبط با مسجد نیز باید از سویی بسته‌هایی آموزشی و کاربردی در مورد آموزه‌های دینی در اختیار اهالی مسجد قرار دهند و ثانیا امکانات مالی لازم را نیز برای به روزرسانی تجهیزات مساجد فراهم کنند.

 

وی درباره نقش مساجد و حوزه های علمیه در تحقق شعار سال «حمایت از کالای ایرانی»، اضافه کرد: ارتباط روزانه مردم با مساجد، زمینه گفتمان سازی ارزش ها و آرمان های دینی و انقلابی را فراهم آورده است، بنابراین مسئولان باید از این ظرفیت برای گسترش ارزش های اسلامی در کشور استفاده کنند.

 

این کارشناس دفتر آیت‌الله العظمی فیاض با انتقاد از شعارزدگی رایج در کشور درباره شعار سال و مطالبات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: مسجدی ها باید ضمن طرح مکرر شعار سال حمایت از کالای ایرانی، نشست ها، کارگاه ها و همایش های علمی و کاربردی در راستای گفتمان سازی و تحقق این شعار برگزار کنند، نه اینکه مدام شعار بدهند و کار مثبتی انجام ندهند.

 

خطاط با بیان اینکه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی برای تحقق شعار سال و مطالبات مقام معظم رهبری، نباید موجب دخالت حاکمیت و دولت‌ها در برنامه‌ریزی‌های مساجد شود، خاطرنشان کرد: مساجد، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز دینی از گذشته تاکنون توسط مردم اداره شده‌اند بنابراین حاکمیت و دولت‌ها صرفا باید نقش نظارتی و حمایتی در حوزه‌های عمرانی و زیربنایی داشته باشند.

 

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ با انتقاد از سیاست‌زدگی برخی ائمه جماعات و مساجد کشور که در دوران تبلیغات انتخابات مختلف در کشور به ویژه ریاست جمهوری، مشهودتر است، گفت: فعالیت نهادهای گوناگون مانند بسیج، باید تحت نظارت ائمه جماعات باشد، هرچند گاهی شاهد رفتارهای نامناسب از سوی برخی ارکان مساجد و مخالفت‌های بی‌دلیل با ائمه جماعات هستیم، این در حالی است که مقام معظم رهبری، ائمه جماعات را مدیران مساجد معرفی کرده است.

 

اخبار مرتبط: چند راهکار عملیاتی برای حمایت از کالای ایرانی

(دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷) ۱۱:۵۰
https://news.masjed.ir/u/lCr
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید