سه شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۳
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۳۶۶
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان/

مسجد ملک فیصل برزیل، ردپای تبلیغات سعودی در آمریکای لاتین!

مسجد ملک فیصل دوم واقع در شهر کوچک لوندریا برزیل از جمله نمادهای توسعه طلبی ایدئولوژیک سعودی ها در آمریکا لاتین به حساب آمده که تاریخ ساخت آن به سال 1968 باز می گردد.

(سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷) ۱۵:۰۳

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل -  تلاش کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر و امارات برای توسعه فرهنگ ایدئولوژیک خود در سطح جهان طی سالهای اخیر بر کسی پنهان نیست. یکی از راه های توسعه این هژمونی از طریق ساخت مسجد و با هدف گسترش نفوذ عمدتا سیاسی و اجتماعی کشورهای مذکور به ویژه آنکارا و ریاض صورت می پذیرد

به عنوان مثال ترکیه سعی دارد تا با بازسازی مساجد تاریخی به جای مانده از دوران امپراطوری عثمانی در اروپا، به نوعی خوانش خود از اسلام و البته امپراطوری سیاسی عثمانی را به رخ غرب بکشد. حتی کار ترکیه در این زمینه به جایی رسید که اردوغان در سال 2016 میلادی یعنی آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا اقدام به افتتاح رسمی مسجد ترک های واشنگتن کرد.

از سوی دیگر عربستان سعودی نیز در این میان هرچند از تاریخ سیاسی قدرتمند و غنی مانند ترک های عثمانی برخوردار نیست، اما سعی در گسترش سلفی گری و وهابیسم در جهان به ویژه در میان کشورهای محروم آفریقایی، آمریکای لاتین و جنوب آسیا دارد.

کشور برزیل در آمریکای جنوبی یکی از پایگاه های مورد علاقه پادشاهان سعودی برای گسترش سلطه ایدئولوژیک آنها بوده است.  در نوشتار حاضر یکی از مساجد تاسیس شده توسط سعودی در برزیل به عنوان مثالی از این تلاش سعودی ها انتخاب شده که در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

مسجد «ملک فیصل دوم» یکی از مساجد یاد شده است که در شهر کوچک لوندریا برزیل در شمال ایالت پارانا این کشور واقع شده است. این مسجد که تحت مدیریت جامعه خیرین لوندریا و شمال پارنا اداره می شود در 11 جولای سال 1968 میلادی به افتخار بازدید ملک فیصل دوم پادشاه اسبق عربستان سعودی از این شهر بنا شد.

با اینکه این مسجد در شهری کوچک ساخته شده اما همچنان پس از مسجد جامع سائو پائولو برزیل که تاسیس آن به سال 1956 میلادی باز می گردد، دومین مسجد بزرگ این کشور به حساب می آید.

مجد ملک فیصل همچنین دارای مدرسه علوم اسلامی، قصابی اسلامی و آرامگاه مسلمانان می باشد و سعی داشته تا تمامی امکانات مورد نیاز مسلمانان منطقه را فراهم سازد.

معماری آن نیز کاملا عربی بوده و هر ساله به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران مذهبی برزیل به حساب می آید. 


مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل
مسجد ملک فیصل برزیل

(سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷) ۱۵:۰۳
https://news.masjed.ir/u/k10
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید