سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۲۰۴
گزارشگر : ایده ایده

پاسخ دانشگاه جامع علمی کاربردی به مسائل پیرامون رشته "کاردانی حرفه‌ای خادمی مسجد"

دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به مطلب منتشر شده در فضای مجازی و سایت های خبری در رابطه با رشته "کاردانی حرفه ای خادمی مسجد" دانشگاه جامع علمی کاربردی جوابیه‌­ای صادر کرد.

(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۱۳:۲۴

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از  روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دانشگاه در پاسخ به مطالب منتشر شده در فضای مجازی و سایت های خبری در رابطه با رشته "کاردانی حرفه ای خادمی مسجد" دانشگاه جامع علمی کاربردی جوابیه­‌ای صادر کرده است.متن این جوابیه به شرح زیر است

بسمه­‌تعالی

نظر به اینکه اخیرا در فضای مجازی و سایت های خبری مطالبی در رابطه با رشته "کاردانی حرفه ای خادمی مسجد" دانشگاه جامع علمی کاربردی درج شده است، به منظور تنویر افکار عمومی و رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی، موارد زیر را به اطلاع عموم می رساند:

آموزش های علمی کاربردی از جهات مختلف با دوره های مرسوم دانشگاهی تفاوت محسوس دارند. تفاوت عمده آنها را می توان در جهت‌گیری "شغل محور بودن دوره ها"، "الگوی برنامه ریزی آموزشی و درسی"، " اجرای برنامه های آموزشی و تاکید بر آموزش فن آوری و اشتغال زایی آموزش ها" جستجو کرد.

خبر هدفمند پذیرش جذب دانشجو در رشته "کاردانی حرفه‌ای خادمی مسجد" موجب بازخوردهای متعدد و  متنوعی در محافل رسمی و غیررسمی خبری شد. این رشته بنا به درخواست و نیاز مرکز رسیدگی به امور مساجد و در راستای ایفای نقش و رسالت واقعی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مواجهه با نیازهای حوزه های شغلی تعریف شده است. عمده ترین رسالت نظام آموزش عالی علمی کاربردی، شناسایی حوزه های شغلی مغفول یا فراموش شده و دانش محور نمودن آن ها متناسب با تحلیل شغلی بر خلاف رشته های پر طمطراق و بدون مخاطب مرسوم می باشد.

بر خلاف جهت گیری بخش عمده ای از مطالب مطروحه در شبکه های خبری، جای بسی مباهات است که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای نخستین بار به یکی از عرصه های مهم شغلی و خدمت اجتماعی پرداخته است. کما اینکه مطالعات و آمارهای بین المللی نیز حکایت از تمرکز مشاغل کنونی و آتی بازار کار به مشاغل خدمات اجتماعی است.

مساجد اولین و مهم‌ترین پایگاه مسلمانان بوده که فراتر از کارکردهای معمول و عبادی دارای نقش های متنوعی چون تعلیم و تربیت، ارتباطات اجتماعی، فرهنگ سازی، حل اختلاف بین مومنان، سازماندهی و آمادگی نظامی و ... بوده است. با توجه به تنوع کارکرد مساجد و انتظارات به حق از این نهاد مقدس، حرکت به سمت نگاه تخصصی و برنامه ریزی آموزشی و تربیت نیروی انسانی توانمند در رشد و بالندگی این شغل و نیل به انتظارات و توقعات مورد نظر از اهمیت بسزایی برخوردار است. خادمان مساجد می توانند با بکارگیری روش های علمی، شرعی و تعامل سازنده و موثر با سایر فعالان مذهبی، نقش مهمی را در این زمینه ایفا نمایند. طبعاً فقدان نیروی انسانی توانمند در حفظ جایگاه مسجد موجب انحراف از مبانی دینی و اعتقادی جامعه می شود.

بر اساس اطلاعات مرکز رسیدگی به امور مساجد، صرفاً در تهران بالغ بر 2500 نفر خادم در 3800 مسجد مشغول به خدمت می باشند. نکته قابل توجه اینکه تنها 2% از افراد مذکور از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند. چنانچه جمعیت کل مساجد کشور و سایر امکان مذهبی از قبیل حرم مطهر رضوی با بیش از 50000 خادم و .... منظور گردد، وسعت خدمت مورد نظر و ضرورت تربیت نیروی انسانی در این حوزه بیش از پیش مشهود است.

بر این اساس جهت گیری محتوا و دروس این رشته با تاکید بر تحلیل نقش و وظایف خادمین مسجد بر سه محور عمده شامل 1) کسب و ارتقا دانش مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی، 2) هماهنگی و تعامل با فعالان فرهنگی، مذهبی، و 3) هماهنگی و اجرای امور اداری، مالی، نگهداری از تاسیسات و خدمات ایمنی و بهداشتی مساجد است. دروس منظومه شامل: گفتمان انقلاب اسلامی، جامعه شناسی مشارکت و مسجد، احکام فقهی اماکن مذهبی، اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی، مسجد طراز اسلامی، مهارت های ارتباطی و مخاطب شناسی، فعالیت در فضای مجازی، آسیب شناسی، اخلاق عملی، مبانی تعلیم و تربیت، مهارت های زندگی قرآنی، امنیت و حفاظت فیزیکی مسجد، سرجمع داری، حفظ و نگهداری تاسیسات صوتی و ساختمانی، آرایه و چیدمان اماکن مذهبی، بهداشت و نظافت مسجد و تشکیلات و مقررات حقوقی مساجد، همگی در این راستا تعریف شده اند که بخش عمده ای از این آموزش در قالب کار در عرصه، عرضه می شود.

نهایت اینکه آموزش های علمی کاربردی به منظور تحول و دگرگونی در نظام کلاسیک آموزش های شغلی جامعه طراحی گردیده و جهت گیری آن در راستای تامین نیاز مشاغل متعدد در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشور است. بدون شک تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز برای بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، خدمات و ...، می تواند موجبات رشد و بالندگی را در بخش های مختلف جامعه به ارمغان آورد.

علاقه مندان می توانند برای آشنایی با رشته های نظام آموزش عالی علمی کاربردی به سایت http://uast.ac.irمراجعه نمایند.

اخبار مرتبط: «خادمی مسجد» در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌شود
(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۱۳:۲۴
https://news.masjed.ir/u/mhm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید