دوشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۲۱:۱۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۱۲۰
گزارشگر : محسن عزیزی
روحانی برجسته بحرینی:

مساجد می توانند از طریق مبارزه با ظالمان و مستکبران به جایگاه اصلی خود بازگردند

شیخ علی الکربابادی از روحانیون برجسته بحرینی گفت: مساجد تنها از طریق مقابله با ظالمان و مستکبران می توانند به جایگاه و کارکرد اصلی خود در صدر اسلام بازگردند، البته این موضوع خوشایند حاکمان ظالم نیست و آنها نمی خواهند مساجد به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۲۱:۱۹

شیخ علی الکربابادی از روحانیون برجسته بحرینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد عنوان کرد که کارکرد و نقش اصلی مسجد ایجاد اتحاد همبستگی و اتحاد میان مسلمانان و مقابله با حاکمان ظالم است.

این روحانی و فعال بحرینی عنوان کرد: از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) مساجد مکانی برای عبادت و حل و فصل مشکلات میان مسلمانان بوده است و یکی از مسائلی که در مسجد النبی (ص) در کنار دعوت مردم به اسلام و توحید مطرح بود، رسیدگی به دعاوی و شکایات بود.

شیخ الکربابادی ادامه داد: از دیدگاه اسلام مسجد مکانی برای اتحاد و همبستگی مسلمانان است و گسترش هدایت در اقصی نقاط جهان است و بر خلاف تلاش حاکمان ظالم برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان دور شدن مساجد از کارکرد اصلی خود، این نقش اصلی مساجد است.

وی اظهار داشت: مساجد تنها از طریق مقابله با ظالمان و مستکبران می توانند به جایگاه و کارکرد اصلی خود در صدر اسلام بازگردند، البته این موضوع خوشایند حاکمان ظالم نیست و آنها نمی خواهند مساجد با حفظ استقلال خود به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

این روحانی و فعال بحرینی ادامه داد: استقلال مسجد به این معنا است که مساجد در تصمیم گیری ها و برنامه های هدایتی خود به گروه یا فردی متکی نباشند، اما زمانی که حاکمان ظالم بر مساجد سلطه پیدا می کنند دست به تغییر مفاهیم می زنند و این مسئله ای است که ما امروز در تغییر رویکردها و مفاهیم شاهد آن هستیم.    

شیخ الکربابادی در مورد مسجد ایده آل یا مسجد طراز گفت: مسجد ایده آل مسجدی است که در زمینه های مختلف نقش آفرینی کند و سطح تاثیرگذاری این گونه مساجد وابسته به میزان کارآمدی آن است. اگر مسجد به امور دینی، مسائل اجتماعی و حائز اهمیت برای مسلمانان و تعلیم و هدایت آنها اهتمام ورزد، می تواند به عنوان یک مسجد ایده آل یا همان طراز شناخته شود.

روحانی بحرینی در مورد نقش مسجد در انقلاب مردمی بحرین علیه رژیم آل خلیفه گفت: مساجد نقش اصلی در انقلاب مردم بحرین داشتند و در کنار مساجد، روحانیون نیز برای مردم الهام بخش بودند. به ویژه اینکه مردم بحرین در این مساجد برای اساس تعالیم قرآن کریم و احادیث پیامبر تربیت یافته اند و قرآن و سیره نبوی مردم را به امر به معروف و نهی از منکر و  قیام در برابر ظالمان دعوت می کنند. امیر المؤمنین علی (ع) نیز در این مورد به حسن و حسین علیهما السلام می فرماید: «کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا» دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید. بنابراین جنبش مردمی بحرین از این مفاهیم دینی الهام گرفته است و مردم بحرین نیز این مفاهیم را به طور کلی از از مساجد و روحانیون دریافت کرده اند.

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۲۱:۱۹
https://news.masjed.ir/u/hbh
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید