دوشنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۹:۰۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۱۱۹
گزارشگر : محسن عزیزی
رهبر جریان وفاء بحرین:

نقش اصلی مسجد، تربیت نسل های با ایمان و معتقد به ارزش های اسلامی است

رهبر جریان «وفاء» بحرین تاکید کرد که نقش اصلی مسجد تربیت نسل های با ایمان و معتقد به ارزش های ناب اسلامی است و مسلمانان می توانند با روحیه برادری و نشأت گرفته از رحمت اسلامی اختلافات میان خود را حل کنند.

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۱۹:۰۲

سید مرتضی السندی از رهبران جریان الوفاء بحرین و سخنگوی این جریان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل پایگاه تخصصی مسجد بر نقش تربیتی و پرروشی و همچنین نقش آن در حل و فصل اختلافات مسائل به وجود آمده میان مسلمانان تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه مساجد از زمان به وجود آمدن خود، یعنی زمانی که پیامبر گرامی اسلام (ص) آن را تأسیس کرد، نقش محوری در حل و فصل منازعات ایفا کرده است، افزود: مسجد محل گردهایی مسلمانان برای حل و فصل اختلافات پیش آمده بود. مسجد از زمان تأسیس حکومت اسلامی در شهر مدینه منوره مسجد نقشی اساسی در هدایت امت اسلامی ایفا کرد.

سخنگوی جریان وفاء بحرین افزود: در گذر زمان و با پیشرفت جوامع، نهادهای مختلفی برای حل و فصل منازعات تأسیس شد که از جمله آنها می توان به دستگاه قضایی، دادگاه و سایر نهادها اشاره کرد، ولی مساجد همچنان نقش پرروشی و تربیتی و همچنین نقش مشورتی خود را برای مسائل مسلمانان ایفا می کنند.

مرتضی السندی ادامه داد: به اعتقاد من شایسته نیست که نقش علمای مسلمان و مساجد در حد حل و فصل مشکلات باقی بماند، بلکه مساجد در کنار این مسئله باید به نقش اصلی خود یعنی تربیت نسل های با ایمان و معتقد به ارزش های ناب اسلامی بپردازند. بنابراین مسلمانان می توانند با تقویت روحیه برادری و نشأت گرفته از رحمت و عطوفت اسلامی اختلافات میان خود را حل کنند از این جاست که نقش مهم و محوری مسجد در همبستگی و اتحاد برجسته می شود.

وی با تاکید بر اینکه بانیان و گردانندگان مساجد باید مانع از بروز اختلافات مسلمانان شوند، افزود: امروز نماز جمعه نمادی از نمادهای برادری، همبستگی و اتحادت میان مسلمانان است.

سخنگوی جریان وفاء بحرین در مورد ویژگی ها مسجد ایده آل یا همان «مسجد طراز» اسلامی عنوان کرد: مسجد در وهله اول نقش تربیتی و پرورشی دارد تا نقش دولتی و حاکمیتی. وظیفه دولت تأمین امنیت و ثبات از طریق اجرای قوانین است، اما وظیفه مسجد و علی الخصوص امام جماعت تلاش برای برادری و تقوا میان مسلمانان است و همه این قوانین و روابط برگرفته از نقش تربیتی مساجد در تربیت انسان های مؤمن و با تقوا است. بنابراین همه جوامع، دولت ها و نظام های اسلامی برای اداره و پیش برد اهداف خود نیاز به اصول و موازین اسلامی برگرفته از مساجد دارند.

وی افزود: ما نمی توانیم دولت اسلامی و یا امام جماعتی با نقش محوری داشته باشیم که در آن احکام اسلامی ساری و جاری نیست؛ بنابراین حفظ مرکزیت و محوریت مساجد در جامعه اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مرتضی السندی در مورد نقش مساجد و روحانیون در شکل گیری انقلاب مردمی بحرین اظهار داشت: مساجد و  روحانیون نقش مهمی در شکل گیری این انقلاب داشتند، و به همین علت بود که رژیم حاکم به تخریب 38 مسجد روی آورد، البته رژیم آل خلیفه به این حد بسنده نکرد و اقدام به محاصره، بازداشت و لغو تابعیت روحانیون  کرد.

رهبر جریان وفاء بحرین تصریح کرد: علت همه اقدامات مذکور این بود که رژیم آل خلیفه به نقش مساجد و روحانیون در شکل گیری انقلاب مردمی پی برد، حتی ما شاهد تصویب قوانین جدید در زمینه نظارت بر خطبه ها و مساجد هستیم و دلیل همه این اقدامات خطری بود که رژیم طاغوتی از جانب مسجد احساس می کرد. چرا که مسجد همانند نوری الهام بخش برای انقلابیون بحرینی و چراغی تابان بود که مفاهیم شهادت، فداکاری و عدالت را برجسته می کرد. مسجد منبعی الهام بخش است که انقلابیون بحرینی از آن تغذیه فکری می کنند.

 

(دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶) ۱۹:۰۲
https://news.masjed.ir/u/k4t
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید