یکشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۱۰۵
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد الرسول(ص):

ذهن مسجدی‌های مسن را برای حضور نوجوانان آماده کنیم

حجت الاسلام رنجبر یکی از دلایل اقبال کم نوجوانان به مساجد را بها ندادن به آنها در مسجد عنوان کرد و گفت: باید ذهن مسجدی‌های مسن را برای حضور نوجوانان در مسجد را آماده کنیم.

(یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶) ۰۹:۱۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسین رنجبر، امام جماعت مسجد الرسول(ص) نازی‌آباد که یکی از مساجد موفق تهران در جذب نوجوانان و جوانان است، در این گفت‌و‌گو در پاسخ به این سؤال که چرا حضور نوجوانان و جوانان در مساجد کاهش یافته است؟ گفت: برای اینکه در مسجد به جوانان بها داده نمی‌شود. من اولین روزی که به این مسجد آمدم با جوانان جلسه گذاشتم و تمام هم و غم بنده این است که نوجوانان و جوانان در مسجد حضور پیدا کنند و مسئولیت‌ها را خود به دست بگیرند، ایده بدهند و کارهای فرهنگی با فکر و حرکت جوان‌ها به صورت کار گروهی و جمعی انجام شود.  

 

جلسات ماهانه با جوانان

وی با اعلام این مطلب که درصدد ایجاد شورای فرهنگی مسجد الرسول (ص) با حضور نوجوانان و جوانان هستند، گفت: مسجدی که نوجوان و جوان نداشته باشد و صرفاً برای نماز خواندن باشد نتیجه بخش نیست. بر همین اساس قرار شده ماهانه با جوانان مسجد یک جلسه داشته باشیم.

امام جماعت مسجد الرسول(ص) در پاسخ به این سؤال که موانع حضور نوجوانان و بچه‌های مدرسه‌ای در مساجد چیست؟ گفت: برای اینکه بتوانیم نوجوانان و جوانان را وارد شبستان مسجد و فعالیت‌های فرهنگی کنیم و فعالیت‌ها را به دست آنها بسپاریم نیاز داریم مقدمات کار را فراهم کنیم. تعداد افراد مسنی که به این مسجد می‌آیند خیلی زیاد هستند و متأسفانه این افراد توجیه نیستند. کسی هم نبوده که این افراد را توجیه کند تا جوانی شور و حرارتی از خود در مسجد نشان داد سریع از خود واکنش نشان ندهند.

وی افزود: باید ذهن مسجدی‌های مسن را برای حضور نوجوانان در مسجد آماده کنیم که فعلاً این اتفاق نیفتاده است و من امیدوارم کم کم یکسری از موانع برطرف شود. یکی از اولویت‌های مهم ما و یکی از آرزوهای شخص من این است که کار فرهنگی اینجا به دست جوانان باشد.

 

قاعده کار این است

معاون امور مساجد ناحیه شهید نواب صفوی در پاسخ به این سؤال که آیا برای برقراری ارتباط با مدارس، به مدارس اطراف مسجد رفته‌اید؟ گفت: بله با مدیران مدارس ارتباط داریم و کارگروه پیوند مسجد و مدرسه تشکیل داده‌ایم اما هنوز به شرایط ایده‌الی که می‌خواهیم نرسیده‌ایم. البته سعی شده بیشتر از ظرفیت خود بچه‌ها استفاده شود. بچه‌های مسجدی با بچه‌های همکلاسی خود ارتباط تنگاتنگ دارند و وقتی برنامه خوبی در مسجد برگزار می‌شود خود بچه‌های مسجدی مبلغ مسجد در مدرسه می‌شوند و همکلاسی‌ها و دوستان خود را از مدرسه به مسجد می‌آورند. قاعده کار هم همین است.

وی در پاسخ به این سؤال که با این همه آسیب اجتماعی در جامعه، مسجد چه کاری می‌تواند برای نوجوانان و جوانان انجام دهد؟ گفت: اگر نگاهی به روایت‌ها بینداریم همین کالبد فیزیکی مسجد هم در هدایت نوجوانان و جوانان مؤثر است و برکات دارد. ما معتقدیم محیط در تربیت فرزندان تأثیر دارد و یکی از محیط‌هایی که می‌تواند تأثیر مثبت در تربیت بچه‌ها بگذارد مسجد است.

امام جماعت مسجد الرسول(ص) در ادامه افزود: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر کسی که به طرف مسجد می‌آید پایش را بر هیچ تر و خشکی نمی‌گذارد مگر اینکه زمین بر او تسبیح می‌گوید» روایت‌های زیادی از این جمله داریم که همین کالبد فیزیکی مسجد هم مؤثر است پیامبر می‌فرماید من حضور در مسجد را بیشتر از حضور در بهشت دوست دارم چون با حضور در مسجد به دنبال خشنودی خداوند هستم.

حجت‌الاسلام رنجبر ادامه داد: البته حضور در فضای فیزیکی مسجد یک مقدمه است و ما سعی کرده‌ایم برای همه گروه‌هایی که در مسجد هستند خوراک تربیتی و فرهنگی تهیه کنیم و به این مسئله هم فکر کرده‌ایم که یک کودک، یک نوجوان و یک جوان هر کدام نیازهای خاصی دارند و نیاز هست مخاطب شناسی درستی از هر کدام داشته باشیم.

وی گفت: اینجا بچه‌های مقاطع مختلف را از هم جدا کرده و برای هر گروه برنامه مشخص با هدف مشخصی طراحی کرده‌ایم.

امام جماعت مسجد الرسول نازی آباد در پاسخ به این سؤال که نقش هیئت امنا در جذب نوجوانان و جوانان به مساجد چیست؟ گفت: کمتر مساجدی هستند که امنایشان روحیه جوان داشته باشند و جوانان را درک کنند. این خیلی مهم است و خدا را شکر یکی از برکات این مسجد این است که امنایی با روحیه جوان‌گرایی دارند و با نوجوانان و جوانان خوب ارتباط می‌گیرند. کار در کنار چنین هیئت امنایی سخت نیست و کار با همفکری پیش می‌‌رود.

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از ائمه جماعات فقط برای اقامه نماز به مسجد می‌روند شما چه قدر در این مسجد حضور دارید؟ گفت: سعی می‌کنم قبل از اذان در مسجد باشم و بعد از نماز هم تا آخرین زمانی که فردی در مسجد است، در مسجد حضور داشته باشم.. البته اعتقادم این است که باید بیشتر از این هم زمان گذاشت.

حجت‌الاسلام رنجبر در پایان گفت: بچه‌ها اگر نتیجه و خروجی خوبی از مسجد داشته باشند، برنامه‌های مسجد برایشان جذاب باشد و ایده‌های نویی در مسجد ببیند قطعاً حضور در مسجد را برای دوستان و همکلاسی‌های خود تبلیغ می‌کنند. وقتی ایده نویی در مسجد اجرا شود همه بچه‌ها می‌آیند.

(یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶) ۰۹:۱۰
https://news.masjed.ir/u/hj3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید